Prishop: Letbanens pris er steget med knap en halv milliard kroner

Den forsinkede åbning sidste efterår kan koste dyrt. Den har nemlig medført en tvist mellem letbanen og ASAL-konsortiet, der har bygget banen. Lige nu forsøger parterne at nå frem til et forlig. Foto: Henning Bagger/Scanpix

Prishop: Letbanens pris er steget med knap en halv milliard kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tilkøb har gjort byggeriet af Aarhus Letbane 400 millioner kr. dyrere. Tvist med leverandøren kan gøre banen endnu dyrere.

AARHUS: Først lød det optimistiske budget på 2,8 milliarder kr. Da letbanen havde været i udbud og en leverandør skulle findes, viste optimismen sig noget ubegrundet.

Prisen var nemlig steget med 700 millioner til 3,5 milliarder kr. Men faktisk ender letbanen med at koste 3,9 milliarder kr.

Dog kan en tvist med ASAL-konsortiet, der har bygget letbanen, ende i yderligere udgifter.

Det er tilkøb, der har fået prisen til at stige med cirka 400 millioner kr.

Kommunerne, som letbanen kører igennem, har ønsket - og betalt - for ting, der ikke var med i udbuddet, forklarer letbanens kommunikationschef, Jens Velling.

Letbanens finansiering
  • Det er staten, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, der har betalt anlægget af Aarhus Letbane.
  • Aarhus Kommune har betalt 966 millioner kr. Staten 930 millioner kr. Regionen 160 millioner kr.
  • Dertil skal lægges udgifter til indkøb af letbanetog, værksted og depot på cirka 1,2 millioner kr. Beløbet betales ligeligt af Aarhus Kommune og Region Midtjylland.
  • Oprindeligt oprettede Aarhus Kommune, transportministeren og Region Midtjylland et fælles interessentselskab ved navn Aarhus Letbane I/S.
  • Ejerskabet var fordelt med 47, procent til Aarhus Kommune, 47 procent til transportministeren og 5,8 procent til Region Midtjylland.
  • I 2015 trådte staten ud og siden har Aarhus Kommune og Region Midtjylland i fællesskab ejet letbanen med ejerandele på hver 50 procent.

Nye stoppesteder koster

Tilkøbene er for eksempel en forlængelse af letbanestrækningen fra Lisbjerg Bygade til Lisbjerg Skole, et vendespor på Aarhus H samt nye stoppesteder i Thorsager og Hessel lige uden for Grenaa.

Desuden er remisen på letbanens trafik- og servicecenter blevet overdækket, fordi letbanen på den måde sparer udgifter til vask og opvarmning af letbanetog.

Der er også investeret i kraftigere klimaanlæg samt en opgradering af sæder og inventar i letbanens tog. I runde tal fordeler prisen på 3,9 milliarder kr. sig på tre områder:

  • Anlægget af letbanen har kostet to milliarder kr.
  • Letbanetogene, kontrolcentret og elektrificeringen kostede 1,5 milliarder kr.
  • Dertil skal lægges tilkøbene for 400 millioner kr.

Tvist med leverandør

I sin årsrapport for 2017 skriver Aarhus Letbane, at der er risiko for, at ASAL-konsortiet, der har opført letbanen, vil kræve kompensation for tab og meromkostninger på grund af den forsinkelse, der opstod i sidste efterår, da Trafikstyrelsen afviste at godkende letbanen.

Så kan det ende med, at letbanen bliver endnu dyrere?

Svaret er: Vi ved det ikke endnu.

- Aarhus Letbane forhandler med ASAL-konsortiet om et forlig. Først når disse forhandlinger er færdige, kan Aarhus Letbane oplyse om de økonomiske konsekvenser af overskridelsen, forklarer Jens Velling.

Hvis parterne er så langt fra hinanden, at det er umuligt at opnå forlig, ender sagen i en voldgift.

Jens Velling oplyser, at ASAL-konsortiet blandt andet gør krav på betaling for ekstra omkostninger til husleje, forlængelse af garantiperiode, forlængelse af forsikringer og ekstra omkostninger til medarbejdere.

Prishop: Letbanens pris er steget med knap en halv milliard kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce