Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Test: Letbanen kører biler, busser og cykler agterud


Test: Letbanen kører biler, busser og cykler agterud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Avisen tester, hvordan man hurtigst kommer fra A til B i en by, der er ramt af trængsel.

AARHUS: Hvordan kommer man hurtigst frem i en by, hvor antallet af biler er vokset eksplosivt de sidste 10 år?

En by, hvor der ikke skal meget til, før trafikken sander til.

Er bilen hurtigst? Kan det betale sig at springe på bussen? Eller belønner det sig at trampe afsted på cyklen?

Det satte Århus Stiftstidende sig for at finde ud af. Og da vi vil inddrage byens nyeste transportmiddel, letbanen, har vi henlagt testen til letbanens rute fra Nørreport til Universitetshospitalet i Skejby.

Men som bekendt må letbanen stadig ikke køre med passagerer. Alligevel kører den mennesketom frem og tilbage efter sin køreplan.

Derfor tager vi det for gode varer, når letbanens pressechef, Jens Velling, oplyser, at letbanen kører turen Nørreport-Skejby på 12 minutter.

Letbanen - en moderne transportform til konkurrencedygtig pris

Bil, bus og cykel

Vi starter testen kl. 15:18, da Linje 1A ruller ind til sit stoppested på Nørreport. En reporter springer på, mens en anden reporter starter bilen og ruller ud på Nørreport fra parkeringspladsen bag Arkitektskolen.

Praktikanten spænder cykelhjelmen og giver sig i kast med den stejle bakke op ad Nørrebrogade og Randersvej.

12 minutter og 38 sekunder senere er bilisten i Skejby, hvor han kan begynde at lede efter en p-plads.

Bus 1A bruger 17 minutter og 28 sekunder på turen fra Nørreport, og buspassageren når dårligt at springe af, krydse Palle Juul-Jensens Boulevard og skrå over parkeringspladserne mod hospitalsindgangen, inden cyklisten er i mål.

18.45 minutter - blot 1 minut og 17 sekunder mere end bussen- bruger hun på at trampe sig op ad de fem stejle kilometer.

Og det hører med til historien, at turen tilbage - ned ad bakke - kun tager 13.07 minutter og gør cyklen til et sundt og tidsmæssigt absolut konkurrencedygtigt alternativ til både bus, bil og letbane.

Sved på panden

Men det har sine omkostninger at cykle.

Skulle man direkte på arbejde, til møde eller noget lignende, ville man efter turen fra Nørreport til Skejby have brug for et par minutter til at få pusten, måske en tør trøje og et strøg med en deodorant, vurderer praktikanten.

- En slurk vand ville også være på sin plads, siger hun.

Lyskryds og sneglefart

I bilen er der ingen sved på panden op ad Randersvej. Her er den største udfordring faktisk at holde sig på den lovlige side af fartgrænsen.

Det går det til gengæld helt fint med på den sidste del af turen, hvor de store lyskryds stjæler minutterne.

Bussen kommer godt fra land, og i meget lang tid tror passageren på, at sensationen lurer forude.

At bybussen kan hamle op med letbanen.

Men et par hundrede meter før målet - i krydset Olof Palmes Allé - Brendstrupgårdsvej kører bussen så grundigt fast i trafikken, at alt håb om at komme først brister.

Lyset når at skifte til grønt mange gange, inden det bliver bussens tur til at svinge til venstre på Brendstrupgårdsvej og derfra ind på Palle Juul-Jensens Boulevard, hvor passageren kan springe af og konkludere:

Letbanen vinder

Hvis letbanen holder de 12 minutter, den lover, vil den altid være hurtigst. Fordi den kører på sine egne skinner og er ligeglad med de mange biler og de somme tider meget lange køer ude på kørebanen.

Men i rigtig mange år er det en begrænset del af kommunens borgere, der får glæde af det nye transportmiddel:

I første omgang dem, der skal til Skejby. I anden omgang dem, der skal til Lisbjerg. I tredje omgang dem, der skal videre mod Grenaa eller Odder.

Passagerer, der skal andre steder hen, må forlade sig på deres bil, cykel eller bybussen.

Og især i myldretiden er der så mange biler på vejene, at køer vil sætte hindringer i vejen for biler og busser.

Cyklister må også dele cykelstien med andre cyklister, men bortset fra Mejlgade, der er en slags cykelstiernes svar på E45, er det noget andet, der bestemmer, hvor hurtigt cyklisten kommer frem:

Konditallet samt hvorfra - og ikke mindst hvor meget - det blæser.