Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tunnel under Rådhusparken? Letbanens etape 2 kan ændre midtbyen markant

På Nehrus Alle er der masser af plads til letbanens skinner, master og køreledninger. Det er der ikke på for eksempel Nørre Allé og Klosterport, hvor Aarhus Kommune overvejer at anlægge en del af letbanens anden etape. Foto: Scanpix

Tunnel under Rådhusparken? Letbanens etape 2 kan ændre midtbyen markant

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det bliver en stor udfordring at føre letbanens næste etape gennem midtbyen. Seks løsninger er i spil.

AARHUS: Mens Aarhus Letbane stadig bøvler med at få lov til at køre med passagerer på første etape, er Aarhus Kommune i fuld gang med at planlægge letbanens etape 2.

Planlægningen har været i gang længe, men blev ramt af noget af en showstopper, da det viste sig at koste over 100 millioner kroner at sende letbanetoget ned ad ingeniørernes foretrukne rute, Vester Allé.

Så meget vurderer AffaldVarme og Aarhus Vand i hvert fald, at det vil koste at flytte de store varme- og vandledninger, der ligger under Vester Allé og Thorvaldsensgade.

Heldigvis har forslaget til linjeføring været ude i en idéfase, hvor masser af mennesker har bidraget med alternative forslag.

Ud af de mange forslag har kommunens eksperter håndplukket seks forslag til alternative letbaneruter. De forelægges Magistraten på mandag.

Hvilke forslag, politikerne vælger, afhænger af, hvad de vil med letbanen.

Letbanens etape 2
Letbanens etape 2 består af tre forskellige etaper.Den længste skal gå mellem Midtbyen og Brabrand. Planen er at føre den gennem midtbyen, op ad Viborgvej til Hasle Torv. Derfra til Gellerupparken ned til Silkeborgvej.

Etape to skal gå mellem Lisbjergskolen og Hinnerup.

Den tredje etape skal forbinde Aarhus Ø med letbanens første etape.

Hurtigt eller langsomt

Vil de gerne, at den bringer folk langt ind i midtbyen, så de nemt og bekvemt kan stå af toget og gå i gang med at handle?

Eller foretrækker de, at letbanetoget hurtigst muligt kører gennem midtbyen, så pendlere hurtigt kan komme frem til kontorstolen på arbejdspladsen op ad Viborgvej, i Hasle, Gellerupparken eller et andet sted på etape 2-ruten.

Tunnel under Rådhusparken

Hvis det sidste er tilfældet, vælger de en løsning, hvor letbanen i stedet for Banegårdspladsen og Park Allé føres ud i Banegraven og derfra gennem Sonnesgade til Godsbanen.

Og herfra ad Carl Blochs Gade til Thorvaldsensgade - og videre op ad Viborgvej.

En anden løsning, der hurtigt bringer letbanen gennem midtbyen, er at grave en tunnel under Rådhusparken og Musikhusparken, der kan føre toget frem til Godsbanen.

Eventuelt med et stop under Musikhuset, så man kan gå direkte fra letbanetoget op til Musikhusets foyer.

Teknisk kan det lade sig gøre. Men som der står i notatet:

"Det vil være dyrt - specielt hvis der skal etableres et underjordisk standsningssted ved Musikhuset".

Stort tog - smalle gader

Hvis politikerne hellere vil have en letbane, der bringer oplandets borgere tæt på midtbyens mange butikker, så skal de acceptere voldsomme forandringer i de snævre gader.

Og Kirkens Korshær skal måske ud at lede efter et andet hovedkvarter i Aarhus.

Et af de forslag, som teknikerne gerne vil arbejde videre med, bringer letbanen gennem Busgaden, over Klostertorv og Klosterport til Nørre Allé, hvor toget skal dreje til venstre.

Her på hjørnet ligger Kirkens Korshærs hovedkvarter i vejen for skinnerne. Så meget i vejen, at bygningen må væk, hvis toget skal have plads til sit sving.

I karambolage med ejendom

Man kan også sende letbanen ind i det centrale Aarhus ad Hans Hartvig Seedorffs Stræde og J.M Mørks Gade. Men også her kommer den i karambolage med en hjørne-ejendom.

Et forslag om at sende letbanen hen over Vesterbro Torv og til venstre ad Vesterbrogade er også i spil.

Pladsproblemerne med den brede letbane i byens ældste, smalle gader kan løses ved at dele sporene. For eksempel kan letbanen den ene vej køre via Vester Alle og den anden vej via J. M. Mørks Gade og Hans Hartvig Seedorffs Stræde.

Tunnel under Rådhusparken? Letbanens etape 2 kan ændre midtbyen markant

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.