Verdenskunst på Aros: International gryderet med mange nuancer

Luise Faurschou har brugt fire år på at skabe udstillingen "Tomorrow is the Question" på Aros i Aarhus. Foto: Flemming Krogh

Verdenskunst på Aros: International gryderet med mange nuancer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Luise Faurschou har brugt fire år på at samle 15 kunstnere og grupper fra 13 lande til udstilling på kunstmuseet om verden af i morgen.

Kunst: Her er ikke kun noget at se på og tænke over. Gæsterne bliver også en del af udstillingen "Tomorrow is the Question", som kunstmuseet Aros i Aarhus viser indtil 4. august.

Det har taget Luise Faurschou fire år at stable en imponerende, international udstilling på benene. 15 kunstnere eller grupper fra 13 lande bidrager, og ideen er så god, at ingen af dem, hun spurgte, har sagt nej.

De 15 værker, hvoraf flere består af flere dele, giver hvert deres besyv til, hvordan verden måske vil se ud i morgen i lyset af teknologisk udvikling og klimaændringer. Buddene kommer vel at mærke fra meget forskellige steder på kloden.

- Vi bruger kunsten til at udfordre vanetænkningen og inspirere til nye løsninger, som kan bidrage til en bæredygtig fremtid, siger Erlend G. Høyersten, direktør på Aros, som har været sparringsparter for Luise Faurschou undervejs.

Udstillingen og Luise Faurschou
Aros Aarhus Kunstmuseum. Udstillingen "Tomorrow is the Question". 6. april-4. august. Værker af 15 internationale samtidskunstnere.

Kunstnerne: Alfredo Jaar fra Chile, Allora & Calzadilla fra Puerto Rico, Cao Fei fra Kina, Doug Aitken fra USA, Edward Burtynsky fra Canada, Hito Steyerl fra Tyskland, Julian Charrière fra Schweiz, Mona Hatoum fra Libanon, Olafur Eliasson fra Danmark-Island, Qiu Zhijie fra Kina, Raqs Media Collective fra Indien, Rirkrit Tiravanija fra Argentina, Simon Denny fra New Zealand, Teamlab fra Japan og Tomas Saraceno fra Argentina.

Udstillingen er kurateret af Luise Faurschou og Erlend G. Høyersten.

.

Luise Faurschou er født 30. september 1965 i Næstved. Direktør i Faurschou Art Resources, grundlægger og direktør, ART 2030, tidligere bestyrelsesmedlem i Dansk Galleri Sammenslutning, tidligere medlem af Kunstrådets Repræsentantskab, tidligere bestyrelsesmedlem i Federation of European Art Galleries Association

Uddannet BA i film- og medievidenskab, master i moderne kultur og kulturformidling fra Københavns Universitet 1989.
Et sansemættet indtryk giver det japanske kæmpeværk, hvor gæsterne føler sig omsluttet af vand og blomster. Foto: Flemming Krogh
Et sansemættet indtryk giver det japanske kæmpeværk, hvor gæsterne føler sig omsluttet af vand og blomster. Foto: Flemming Krogh

Over 30 års erfaring

- Ideen fik jeg for fire år siden, og så var det et spørgsmål om, hvilket museum der skulle have udstillingen. I mange år har jeg beundret Aros, så det var oplagt at tilbyde den der, forklarer Luise Faurschou.

Hun er 53 år, har en master i moderne kultur og kulturformidling og åbnede sit første galleri i København allerede, da hun var 20, så hun har mange års erfaring i branchen, også som kurator. Hun har lavet udstillinger til det meste af den vestlige verden samt i Kina.

- Når man som jeg møder kunstnere på udstillinger og biennaler, opfanger man tendenser, bevægelser og strømme. Lige nu er kunstnerne meget optaget af, hvor verden bevæger sig hen. Jeg samler indtrykkene op, går i dialog med kunstnerne og samler tematikker. Lige nu står vi i den fjerde industrielle revolution, et meget særligt sted i historien, et nybrud lige så stort som den industrielle revolution, siger Luise Faurschou.

Den glødende jordklode er skabt af Mona Hatoum. Foto: Flemming Krogh
Den glødende jordklode er skabt af Mona Hatoum. Foto: Flemming Krogh

Ideen skal være relevant

Hun er overbevist om, at den teknologiske udvikling accelererer, og ingen kan vide, hvordan verden ser ud om fem eller ti år på sociale og politiske forhold og i naturen.

- Vi kan ikke forestille os, hvordan det bliver, og vi lever et særligt sted, mener Luise Faurschou, der synes, det er relevant at have kunst med fra det meste af kloden.

- Teknologien gør, at alle overalt er oplyst, og vi ser verden fra forskellige synsvinkler. Derfor er det relevant at have kunst med fra det meste af kloden, både hvad angår synspunkter og geografi. Så gælder det om at få det sat godt sammen, ligesom når man koger en god gryderet, som man smager til med nuancer, siger hun.

- Det afgørende er, at fortællingen, ideen, er relevant og vigtig, føjer hun til.

Sådan kan vi også flyve, hvis det skal være bæredygtigt. Luftballonerne er skabt af argentineren Tomas Saraceno. Foto: Anders Sune Berg
Sådan kan vi også flyve, hvis det skal være bæredygtigt. Luftballonerne er skabt af argentineren Tomas Saraceno. Foto: Anders Sune Berg

Disse lande er med

Luise Faurschou kendte ikke kunstnerne på forhånd. De er meget forskellige, også i alder, fra 32 til 67 år, og der er både kvinder, mænd og grupper. De kommer fra Chile, Puerto Rico, Kina, USA, Canada, Tyskland, Schweiz, Libanon, Danmark-Island, Indien, Argentina, New Zealand og Japan.

Teamlab fra Japan har aldrig før udstillet i Danmark.

Århus Stiftstidendes anmelder Christian Salling gav udstillingen fem stjerner af seks mulige.

Verdenskunst på Aros: International gryderet med mange nuancer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce