Annonce
Aarhus

10 millioner for nyt letbanestop til badegæster og skovture: Politikerne er positive, men fagfolk er ikke om bord

Det er næsten groet til i buskads, men der er faktisk et gammelt trinbræt ved Den Permanente. Det blev taget ud af drift i 2005, og i dag suser letbanetogene forbi uden at standse. Fotocollage: Jesper Bech Pedersen/Henrik Lund
For dyrt, for langsomt, for usikkert. Sådan vurderer kommunens fageksperter et forslag fra Enhedslisten om at etablere et nyt letbanestop neden for Riis Skov. Ideen bliver dog ikke hældt helt ned af brættet.

AARHUS/RISSKOV: Forestil dig at stige på letbanen i midtbyen og 10 minutter senere stå af ved Den Permanente midt i Riis Skov.

Måske med badetøjet under armen, eller et par gode travesko på fødderne.

Toget kører der allerede i dag, dog uden at stoppe ved den gamle, for længst nedlagte perron. Men det burde vel være en smal sag at genetablere trinbrættet?

Annonce

Det mener i hvert fald Enhedslisten, som i juni 2021 foreslog at etablere et nyt letbanestop ved den populære badeanstalt i Danmarks mest besøgte skov.

Det taler imod

Onsdag 19. januar bliver det en af de første sager, det nyvalgte byråd skal forholde sig til, når byrådsmedlemmerne for første gang samles i byrådssalen.

Og politikerne gør klogest i at stemme nej.

Det er i hvert fald indstillingen fra Teknik og Miljø, som vurderer, at ulemperne ved et ekstra stop på den tidligere grenåbane overstiger fordelene.

En lokal gruppe Risskov-borgere, med blandt andre tidligere byrådsmedlem for Enhedslisten, Viggo Jonasen, har gennem længere tid arbejdet for at få genetableret det gamle trinbræt. Foto: Jesper Bech Pedersen

For det første vil et ekstra stop forøge rejsetiden med cirka to minutter, hvilket ifølge Teknik og Miljø vil være et skridt i den gale retning i forhold til at få pendlere fra Djursland og de nordlige forstæder til at benytte letbanen.

Samtidig er køreplanen for letbanens nordlige del i forvejen et skrøbeligt korthus, hvor driftsforstyrrelser på et enkelt tog hurtigt forplanter sig til øvrige afgange. Systemet vil kun blive endnu mere sårbart ved indførelse af yderligere et stop.

Annonce

Hvad med vinterbaderne?

På plussiden vil være en sparet gåtur på 10-15 minutter til Den Permanente fra henholdsvis Risskov og midtbyen.

Antallet af passagerer vil dog formentlig være meget svingende, vurderer Teknik og Miljø. På varme sommerdage kan destinationen vise sig at være ekstremt populær for strandgæster, mens det resten af året kan være småt med rejsende, der gerne vil af og på.

Når vi nu én gang har investeret i den fuldstændig forældede teknologi, som letbanen er, så er vi nødt til at få så meget drift som muligt ud af den.

Gert Bjerregaard (V), byrådsmedlem

Eftersom stoppestedet er midt i en skov uden hverken boliger eller erhverv i nærheden, er der ikke noget fast kundegrundlag.

Til gengæld ligger Danmarks største forening i form af vinterbadeklubben Jomsborg bogstavelig talt kun et stenkast fra det foreslåede stoppested.

Stiften har tidligere talt med formand for klubben, Bo Kræmer, der med omkring 10.000 medlemmer gerne ser et letbanestop lige uden for det kolde gys.

Formanden for vinterbaderne medgiver dog, at det langtfra vil være alle klubbens medlemmer, der vil have nytte af et stop, da det i første omgang kræver, at man bor i nærheden af letbanen.

- Så vidt jeg husker, har vi omkring 2.000 medlemmer med adresse i Aarhus C, og dertil kommer nogle medlemmer på Djursland, som det måske også kunne være interessant for. Så det er i det leje, at der er et potentiale, hvis man alene ser på klubbens medlemmer, vurderede Bo Kræmer, da Stiften talte med ham i sommer.

Annonce

Kan ikke genbruges

Der findes allerede en gammel betonperron på stedet, som var i brug indtil 2005, hvor Banedanmark nedlagde stoppestedet - angivelig som følge af en spareøvelse samt for at optimere rejsetiden på Grenåbanen.

Det er dog ikke muligt blot at skrabe mosset af den gamle perron og genbruge den. Teknik og Miljø anslår, at det vil koste i omegnen af 10 millioner kroner at lave et nyt letbanestop på stedet.

Trods udfordringerne bliver ideen dog ikke hældt fuldstændig ned af brættet. Selv om Aarhus Letbane vurderer, at det på nuværende tidspunkt vil betyde forringelser på driften at anlægge et nyt letbanestop, så er der potentiale for at optimere driften på andre områder, eksempelvis ved at optimere signalstyring og hastighed på andre dele af strækningen.

I dag må man enten gå, cykle eller tage bilen og parkere i skoven ved Sjette Frederiks Kro, hvis man vil besøge Den Permanente. Der går ingen offentlig transport - bortset altså fra letbanen, som ikke stopper. Foto: Jesper Bech Pedersen

Hvis det kan lykkes at plukke de frugter, vurderer Aarhus Letbane, at der godt vil kunne anlægges et nyt stop ved den Permanente, uden at det går ud over det nuværende driftsniveau.

Sideløbende er der igangsat en større visionsplan for området mellem den Permanente og Aarhus Ø, og selv om Teknik og Miljø anbefaler politikerne at afvise et nyt trinbræt nu og her, så lægger forvaltningen samtidig op til, at muligheden kan undersøges yderligere i forbindelse med den nye visionsplan.

Annonce

Positive politikere

SF var et af de partier, der var positive over for forslaget, da det blev præsenteret sidste sommer, og det er partiet for så vidt stadig, selv om det ender med et nej, når der onsdag er byrådsmøde.

Det forklarer byrådsmedlem Liv Gro Jensen (SF), der også er næstforperson i Teknisk Udvalg :

- Den belysning, der er kommet fra forvaltningen, er ganske rimelig og fornuftig. Vi mener fortsat, at ideen er god, men timingen er der ikke lige nu med de udfordringer, det vil give for driften af letbanen. Det giver til gengæld mening at tænke det med i forhold til de helhedsplaner, der er på tegnebrættet med en sti hen ad stranden mellem byen og Den Permanente. Så det er noget, vi gerne vil vende tilbage til på et senere tidspunkt, siger hun.

Venstre er kendt som en af de argeste modstandere i spørgsmålet om at gå videre med etape to af letbanen, men partiets medlem af Teknisk Udvalg, Gert Bjerregaard (V), kan godt se positive takter i at indlemme Riis Skov i den nuværende køreplan.

Gert Bjerregaard (V) er imod mere letbane, men vil til gengæld gerne have så meget som muligt ud af den eksisterende. Foto: Jens Thaysen

- I øjeblikket kører letbanen rundt med under halvdelen af det forventede passagertal, og derfor er vi nødt til at vende og dreje alle muligheder for, hvordan vi får flere til at bruge den. Når vi nu én gang har investeret i den fuldstændig forældede teknologi, som letbanen er, så er vi nødt til at få så meget drift som muligt ud af den. I det lys er det et spændende forslag, siger Gert Bjerregaard.

Annonce
Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

Esbjerg Havn som Nato-knudepunkt er et klart signal til Rusland: - Det handler om at vise russerne, at det aldrig kan betale sig at gå i krig

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Napoli-tricks i Bispehaven: To mænd hoppede ind i kvindes bil, holdt hende som gidsel og stjal hendes tasker

Annonce