Annonce
Aarhus

21 stop: Transporttiden fra Brabrand fordobles med letbanen

Der stilles spørgsmål ved, om letbanens anden etape kan få århusianerne til at droppe bilen. Fotos: Aarhus Letbane og Jan Christensen

Letbanens anden etape er i hovedforslaget planlagt til at køre ud af én indfaldsvej og dernæst skifte over til en anden. Spørgsmålet er, om det er et alternativ til bilerne?

Fra Hovedgaden i Brabrand til midtbyen er der cirka 15 minutters køretid i bil og 25 minutter på cykel. Men vælger man den planlagte kommende letbane ventes det at tage i omegnen af en halv time, fordi letbanen skal ud på en længere omvej.

Det får flere borgere til at stille spørgsmålstegn ved, om anden etape af letbanen i virkelig vil løse mobilitetsproblemet i Aarhus?

Vil borgere i for eksempel Brabrand kvitte bilen, og vil pendlere fra vest synes, det er attraktivt at parkere bilen i et parker og rejs-anlæg i Brabrand eller Aarslev for derefter at sætte sig på en letbane, der skal omkring Gellerup og Bispehaven til Hasle og ind ad Viborgvej og dermed tager dobbelt så lang tid som den direkte Silkeborgvej i bil eller bus ind til byen?

Letbanetoget kan snildt nå den maksimale hastighedsgrænse på 60-70 km/t på indfaldsvejene, men kommer næppe til det, fordi det skal standse 21 steder og tage passagerer op for hver 500 meter på den 10,8 kilometer lange rute mellem Brabrand og Aarhus Ø.

Investeringen på 1,2 milliarder kroner vil altså give Aarhus en kollektiv transportform, som forlænger den direkte rejsetid betydelig, fordi anden etapes udforming i hovedforslaget går ud af den ene indfaldsvej, Viborgvej, og dernæst knækker over til den anden indfaldsvej, Silkeborgvej.

Kerneydelsen fortoner sig

- Hvis man forestiller sig, at letbanen skal sno sig ud til alle adresser vil man jo miste kerneydelsen, som er at være hurtig og stor. Så bliver letbanen langsom, og der vil ikke være et stort kundegrundlag, advarer fx Poul Møller Andersen, der er formand for Fællesrådet Møllegade-Vestergadekvarteret.

Han sendte sin pointe i et høringssvar til forhøringen sidste år, og siger til avisen, at en letbane først og fremmest er til for at transportere mange mennesker i myldretiden.

- Derfor er det fint, at første etape går til Skejby Sygehus og de nye bydele i nord. Men en etape to bør transportere til de nye bydele ved godsbanen og VIA (uddannelsesinstitution ved Silkeborgvej, red.) og videre af Søren Frichsvej, hvor der kommer et helt nyt brokvarter og direkte til City Vest og Brabrand. Det kan den gøre ved at blive i banegraven, køre tæt på Sonnesgade over godsbanen, foreslår Poul Møller Andersen.

Han skjuler ikke, at han som midtbybeboer også vil være grundigt træt af, at store dele af midtbyen skal graves op i en længere periode.

Annonce

Løftestang for belastede områder

I Brabrand har arkitekt Marie Kirstine Pilegaard også læst formaterialet og kommenterede i sit høringssvar:

- Årsagen til, at rejsetiden øges så betydeligt skal findes i, at i stedet for engang for alle at skabe en hurtig og attraktiv forbindelse til centrum, har man valgt, at letbanen skal være løftestang for de vestligt socialt belastede områder Gellerup og Bispehaven. Hovedformålet er altså ikke at løse det trafikale kaos, men at give to byområder (...) en endnu bedre offentlig forbindelse (...) Men en rejsetid på op mod en halv time fra Brabrand station til midtbyen vil næppe blive et tilbud, der virker attraktivt på de mange bilglade beboere i området, skriver hun.

Spørgsmålet er altså, mener borgere, om letbanens etape to vil løse et mobilitetsproblem i Aarhus, eller om der er tale om to halve løsninger på Viborgvej og Silkeborgvej, som ikke løser det grundlæggende problem, at indfaldsvejene sander til?

Klik på billedet for at se det i stor størrelse.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce