Annonce
Aarhus

400-600 lastbiler med sand: Udsigt til ni måneders byggeri ved rutebilstationen

Rutebilstationen har været delvist afspærret i 10 måneder på grund af en parkeringskælder, der er helt nedbrudt. På onsdag ventes byrådet at beslutte et projekt for at renovere bussernes parkeringsdæk. Foto: Flemming Krogh
Det bliver omsiggribende og vil påvirke trafikken kraftigt i området, når rutebilstationen skal have nedlagt kælderen, før den styrter sammen.

AARHUS: Det er et omfattende byggeprojekt, at redde rutebilstationens dæk fra at styrte sammen.

Aarhus Byråd skal på sit kommende møde beslutte sig for at sætte arbejdet i gang, der vil tage anslået ni måneder at gennemføre.

Som tidligere beskrevet i avisen er parkeringskælderen med betondækket ved rutebilstationen helt udtjent og må ikke anvendes mere. Rutebilstationen  skal derfor helt afspærres for al benyttelse fra 1. marts 2021, hvis ikke kommunen skrider ind.

Annonce

Men det gør den nu.


Dele af vejene vil blive spærret af i noget af tiden, og der bliver restriktioner for fodgængere og cyklister, fordi det er for farligt at have dem tæt på byggepladsen og den tunge trafik, som skal til og fra pladsen.

Katharina Nyborg, Teknik og Miljø


Efter en tur i teknisk udvalg er politikerne parate til at vedtage en opfyldning af parkeringskælderen med sand for dermed at kunne stabilisere underlaget, så man kan anlægge et nyt vejareal til busserne ovenpå. Sagen sendes derfor retur til byrådet onsdag.

Trafikken påvirkes

Samlet er det et stort og kompliceret byggeprojekt, vi taler om, fordi det også vil påvirke trafikken i gaderne omkring rutebilstationen både for bilister, cyklister og fodgængere i et halvt år.

- Dele af vejene vil blive spærret af i noget af tiden, og der bliver restriktioner for fodgængere og cyklister, fordi det er for farligt at have dem tæt på byggepladsen og den tunge trafik, som skal til og fra pladsen, fortæller Katharina Nyborg, chef for ejendomme i Teknik og Miljø.

Den forsømte p-kælder under rutebilstationen skal snart fyldes op med sand for at forhindre sammenstyrtning. Foto: Flemming Krogh

Der skal hentes i alt 6.300 kubikmeter sand for at fylde parkeringskælderen op. Det svarer til mellem 400 og 600 lastbillæs afhængig af lastbilernes størrelse. De mange lastbiler skal altså ind til rutebilstationen for at tippe af, og i første omgang har Teknik og Miljø fået lovning på 2.500 kubikmeter sand, der er opmagasineret på havnen, hvorfra det vil blive leveret kvit og frit til rutebilstationen. Men derefter skal man ud at finde yderligere 3.900 kubikmeter sand til projektet.

- Vi prøver at skaffe genanvendt sand, men det skal være uden brokker, for det skal også kunne fungere som underlag, hvis området måske engang skal udvikles til andre formål, fortæller Katharina Nyborg.

Annonce

Rutebilstation bliver - indtil videre

Senest er det blevet droppet at flytte rutebilstationen op til en overdækket banegrav vest for banegården, og derfor bliver rutebilstationen  foreløbig, hvor den er. Det betyder dog ikke, at der ikke om en årrække kan komme nye udviklingsplaner om at bebygge området.

Derfor skal renoveringen af parkeringsdækket ske på en måde, så man både får kortlagt miljøforhold, ledninger, rør med videre, så det er lettere at udvikle videre på området på et senere tidspunkt.

Rutebilstationen

P-kælderens historie

1955: P-kælderen opføres af et privat firma, murermester Anker Jakobsen, på lejet kommunal grund. Anlægget skal efter 50 år overdrages til kommunen vederlagsfrit.

1985: Rapport udarbejdet for ejeren konstaterer utætheder i kælderen.

1986: Undersøgelse af udborede betonkerner fra Abrahamsen og Nielsen, der konkluderer, at dækkets bæreevne ikke har tilstrækkelig sikkerhed mod brud.

1992: Kommunen modtager rapport fra 1985. Rambøll konkluderer for kommunen, at det ikke er rimeligt at konkludere, at dækket ikke har tilstrækkelig sikkerhed mod brud.

1999: Kommunen rykker uden held ejeren, I/S Besa, for dokumentation for dækkets bæreevne.

2001: Kommunen beder Rambøll om ny undersøgelse. Konklusion: Kørsel med busser kan medføre kollaps af dækket.

2002: Kommunen vil afvente at gøre noget, til man har afklaret en flytning af rutebilstationen.

2010: Ny tilstandsvurdering. Rambøll konkluderer nu, at beton og armering er i bedre tilstand end forventet. Der er ikke tegn på bæreevnesvigt, men risiko for tæring grundet fugt.

2012-10: Årlige besigtigelser og mindre reparationer.

2019, 29. oktober: Øjeblikkeligt stop for brug af dele af rutebilstationen og p-kælderen på baggrund af ny rapport fra Orbicon, som konkluderer, at det er uforsvarligt at benytte p-kælderen.

2020: 26. august: Aarhus Byråd skal tage stilling til et projekt for 20 mio. kr. til at lukke p-kælderen og fylde den op med sand.

Og det koster. Foreløbig har man kun en estimeret udgift, men estimatet er siden steget fra 18,6 til små 20 millioner kroner. Dertil kommer, at der allerede er anvendt 3,8 millioner kroner på undersøgelser og afværgeforanstaltninger. Ud over dette kommer tillægsudgifter ved vejbelysning, lyssignaler og skilte omkring rutebilstationen på små 4 mio. kr.

For eksempel hænger vejbelysningen  i wirere, der er fastgjort i master på rutebilstationens grund. Disse wirere stammer fra sporvognenes tid (dvs før 1971, red.) og det vil ikke være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at genetablere dem, så der skal nye til, skriver Teknik og Miljø om forslaget.

Annonce

Opgave i udbud

Hele projekt red rutebilstationen fra sammenstyrtning kommer altså til at koste anslået 28 mio. kr. Men den endelige pris kommer til at afhænge af det kommende udbud på opgaven.

- Vi forventer 11. september at kunne sende opgaven ud i et begrænset udbud til 3-5 entreprenører med budfrist 16. oktober, siger Katharina Nyborg.

Derefter skal der indgås aftale og skrives kontrakt. Ejendomschefen forventer en anlægstid på ni måneder med en afslutning hen sidst på foråret/først på sommeren.

Opdatering: Vi har rettet artiklen 26. august efter nye oplysninger fra ejendomschef Katharina Nyborg. Hun oplyste i første omgang at byggetiden var godt et halvt år. Det er efter nærmere afklaringer nu justeret til ni måneder.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Analyse: De gamle og de handicappede blev lovet flere penge - den ene part må nøjes med en slatten redningskrans

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Crop top frem for T-shirt: Aarhus-bar giver Asta en undskyldning

Navne For abonnenter

Stemmesluger, vagthund og motorcykelmand: Skandalehistorie fik den normalt højtråbende og sygdomsramte byrådspolitiker til at trække sig fra partiet

Debat

Den lange sang om et nyt, stort stadion: Endelig en sejr til AGF… men andre svære kampe venter

Aarhus

Fra blogger til butiksejer: Tobias har åbnet butik med brugt herretøj

Alarm 112

Travl nat for brandvæsenet: Flere containerbrande i Brabrand

Aarhus For abonnenter

Kollaps flår et blødende sår i Enhedslisten i Aarhus: - Jeg er mega-vred og oplever en åbenlys tillidskrise

Debat

Gymnasieelev blev overrasket på studietur: Vi har været respektløse

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Generationsskifte i sjette gear: Bilfamilie bygger nyt bilhus ud til Grenåvej

Danmark

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Sport

Se videoen: 600 cykelryttere mindes Chris Anker Sørensen til cykelløb i Hammel

Aarhus For abonnenter

Flere føler sig til grin: Inge og Birgit er begge indkaldt til 'forundersøgelser' - i år 2027

Danmark

Ny bog er et forsvar for storbyen: - Større storbyer er vores bedste kort i kampen mod klimakatastrofen

Annonce