Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Stadig stor uvished: Grenaabanen venter på Odderbanen

Da 'projekt-letbane' begyndte på Greenabanen, lød det, at letbanen ville være i drift på Djursland i oktober 2017. Foto: Henning Bagger

Stadig stor uvished: Grenaabanen venter på Odderbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Datoen, da Aarhus Letbane må køre til Grenaa, meldes først ud, når letbanen ved, hvordan den skal teste Odderbanen. Test-forløbet skal nemlig kopieres på Grenaabanen.

DJURSLAND: Skinnerne er renoveret og rettet ud. Over dem hænger ledningerne til kørestrøm i deres master og venter på, at der kommer tog.

Det samme gør pendlerne på Djursland. Mere og mere utålmodigt, for de har efterhånden ventet længe.

Da Aarhus Nærbanes Desiro-tog 25. august 2016 kørte deres sidste tur for at give plads til letbane-arbejderne, lød det, at letbanen ville være i drift på Djursland i oktober 2017.

Men letbanen bliver mindst et halvt år forsinket. "Til foråret" er nu letbanens bedste bud på en driftsstart.

- Belært af erfaringerne ved vi, at det kan give bagslag at melde en dato ud, inden vi er helt sikre på, at datoen holder, siger letbanens anlægschef Jørgen Hansen.

Årsagen til usikkerheden finder vi ikke på Djursland, men syd for Aarhus.

Her ligger Odderbanen. Den er fiks, færdigbygget og klar til kørsel med letbanetog.

Men inden den kan få lov til at køre med passagerer, skal banen testes ved fuld hastighed, så Aarhus Letbane kan dokumentere overfor Trafikstyrelsen, at bommene går ned, når toget kommer, og at sikkerheden i det hele taget er i orden.

Belært af erfaringerne ved vi, at det kan give bagslag at melde en dato ud, inden vi er helt sikre på, at datoen holder
Jørgen Hansen, anlægschef hos Aarhus Letbane.

Godkendelses-proces

Hvordan det skal foregå, er ikke afklaret mellem Aarhus Letbane og Trafikstyrelsen.

- Grunden til, at vi ikke kan sige, hvornår vi er færdige, er, at vi lige nu har en række møder og en dialog med vores rådgivere, assessor og Trafikstyrelsen om forløbet af godkendelses-processen for Odderbanen. Lige så snart den proces er fastlagt, kan vi kopiere den over på Grenaabanen, fordi de to baner fungerer på samme måde, siger Jørgen Hansen.

Først, når der ligger en aftale om en godkendelsesproces, ved Aarhus Letbane, hvornår den kan komme i gang med at teste Odderbanen.

- Og først da tør vi sige noget om, hvor vi er rent tidsmæssigt på både Odderbanen og Grenaabanen, siger Jørgen Hansen.

Han vil ikke give et bud på, hvornår testkørslen kan begynde på Odderbanen.

Ikke flere overraskelser

- Vi har haft vores fokus på at komme i drift i Aarhus. Da det skete torsdag 21. december, var det på en række vilkår. De har også givet os noget arbejde. Men vi er i løbende dialog med Trafikstyrelsen, siger Jørgen Hansen.

Jeres dialog med Trafikstyrelsen har tidligere budt på ubehagelige overraskelser. Er det slut med dem?

- Jeg forventer absolut ikke flere overraskelser. Vi har lært hinanden at kende, og kommunikationen bliver bedre og bedre, siger Jørgen Hansen.

Stadig stor uvished: Grenaabanen venter på Odderbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.