Økologisk mad hitter hos forældre, der vil have sunde børn
I 2007 lagde danskerne økologi i indkøbskurven for 3,6 milliarder kroner. Det er 900 millioner mere end året før, viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Ifølge Dorte Kloppenborg fra Økologisk Landsforening er det især børnefamilier, veluddannede og studerende, der prioriterer de økologiske varer.
Nete Klitgaard fra Frederiksbjerg er 30 år og lærer. Hun er mor til Valdemar på seks måneder.
Som studerende købte jeg kun økologisk mælk og æg. Men efter jeg fik min søn, køber jeg også økologiske grøntsager og andre varer.
Valdemar er nemlig begyndt at spise med, og Nete Klitgaard synes, at han skal have en god start på livet.
Han skal ikke fyldes med alle mulige tilsætningsstoffer, siger hun.
Kunder langvejs fra
Det er så vigtigt for Nete Klitgaard at købe økologisk, at hun går specifikt efter supermarkeder, hvor udvalget er stort.
Uddeler Uffe Jepsen fra SuperBrugsen i Jægergårdsgade er glad for det stigende fokus på økologi. Han oplever, at kunder kommer langvejs fra.
Men vi prioriterer også at have mange varer og tager gerne nye ting ind, hvis kunderne efterspørger det.
Salget af økologiske varer er størst indenfor mejeriprodukter, men også frugt og grønt, kød og morgenmadsprodukter er populære.