Annonce
Aarhus

Ny højhastighedsbane mellem Hasselager og Hovedgård: Banedanmark klar med anbefaling om linjeføringen ved Solbjerg

Visualisering af den Østlige linjeføring et sted mellem Hvilsted og Torrild. Visualisering: Banedanmark
Banedanmarks beslutningsgrundlag for en ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgård peger på en linjeføring øst om Solbjerg som den bedste løsning. Bolden ligger nu hos Folketinget.

SOLBJERG: Borgerne i Solbjerg har i årevis levet i uvished om, hvorvidt de et stykke ude i fremtiden må leve med støjen fra en ny jernbane beregnet til højhastighedstog i baghaven eller om de eventuelt får eksproprieret deres ejendom, fordi en mulig bane skal anlægges lige der, hvor de bor.

Tre forskellige linjeføringer er i spil - en vestlig over Solbjerg Sø, en central der giver mulighed for en ny station i Solbjerg og en østlig der svinger i en bue øst om Solbjerg.

Der er stadig ikke truffet en endelig beslutning, men Banedanmark offentliggjorde onsdag sit beslutningsgrundlag for jernbanen. Med det i hånden kan Folketingets partier beslutte, hvor jernbanen skal anlægges. Samtidig får Solbjerg-borgerne et vink om, hvem der kan få jernbanen som nabo og hvem der går fri.

Selv om de hele tiden har holdt fast i, at de slet ikke ønsker nogen jernbane overhovedet, er der nok en del beboere, der ville blive ramt af den vestlige og den centrale linjeføring, der er tilfredse. Banedanmark peger nemlig på den østlige linjeføring som den bedste af de tre.

De forskellige linjeføringer. Visualisering: Banedanmark

Billigst og generer færrest

Banedanmark vurderer den østlige linjeføring uden om Solbjerg til at være den af de tre linjeføringer, der påvirker færrest borgere og boliger, og som samtidig giver de mindste natur og miljømæssige konsekvenser i landskabet.

Prisen for den linjeføringen er 3.663 millioner kroner og er den billigste af de tre linjeføringer. Prisen for den centrale linjeføring er cirka 300 millioner kroner dyrere, mens linjen vest om byen og på en bro over Solbjerg Sø er næsten 500 millioner kroner dyrere.

Øst om Solbjerg har tilmed givet færrest kritiske høringssvar, hedder det i beslutningsgrundlaget.

Banedanmark har ligeledes givet sit bud på, hvilken af to linjeføringer ved Hovedgård, der er den bedste. Her peger Banedanmark på det oprindelige hovedforslag og vælger således det sydøstlige alternativ fra.

Fordele og ulemper

Den østlige linjeføring - fordele: Den billigste løsning + påvirker færrest borgere.

Den østlige linjeføring - ulemper: Giver den mindste køretidsbesparelse + påvirker Nørreskov og Solbjerg Skov.


  • Den centrale linjeføring - fordele: Giver den største køretidsbesparelse + giver mulighed for etablering af station i Solbjerg.


Den centrale linjeføring - ulemper: Der er flest boliger indenfor 100 m af banen + flest ekspropriationer + giver de største jordarbejder + påvirker Solbjerg Skov + længere rejsetid for gennemrejsende passagerer i standsende tog, såfremt Solbjerg station etableres.


Den vestlig linjeføring - fordele: Der er færrest boliger indenfor 100 meter af banen + medfører færre jordarbejder end de øvrige linjeføringer.

Den vestlig linjeføring - ulemper: Den dyreste løsning + krydser Stilling-Solbjerg Sø og påvirker flest natur- og landskabsfredninger + påvirker flest boliger over vejledende støjgrænse.

Den fravalgte centrale linjeføring giver mulighed for en station i Solbjerg. Visualisering: Banedanmark
Annonce

Farvel og goddag til flertal

At Banedanmark går ud og anbefaler den østlige linjeføring ved Solbjerg er imidlertid langt fra det samme, som at jernbanen bliver anlagt.

Forslaget om en ny højhastighedsbane mellem Hasselager og Hovedgård over Solbjerg er en del af Togfonden DK, som blev aftalt i 2014 af den daværende S-SF-R regering sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten. I foråret 2019 trak Dansk Folkeparti sig fra aftalen. Med den beslutning røg flertallet for Togfonden DK, men det efterfølgende folketingsvalg i juni 2019 flyttede rundt på mandaterne og magede det således, at der igen er flertal for aftalen. Denne gang uden DF's mandater.

Partierne bag Togfonden DK har tidligere tilkendegivet, at Hasselager-Hovedgård banen skal bygges - med eller uden DF. Transportminister Benny Engelbrecht (S) har dog samtidig udtalt, at han og regeringen går efter at lave en bred trafikaftale på tværs af Folketingets partier. Eftersom V, K, DF, LA og NB alle er modstandere af Solbjerg-banen er det tvivlsomt, om den brede aftale kommer i hus. Gør den ikke det, kan regeringen dog stadig vælge at gennemføre banen med sit flertal i den anden side af salen.

Solbjergbanen

  • En ny jernbane fra Hasselager over Solbjerg til Hovedgård vil være knap 25 km lang.
  • Banen skal bygges til hastigheder på 250 km/t.
  • Banen reducerer rejsetiden mellem Aarhus og Horsens med cirka seks minutter.
  • I dag rejser cirka 4,5 millioner passagerer med tog på strækningen mellem Aarhus og Horsens. Gennemføres Togfondens Timemodel viser beregninger, at tallet vil stige til knap 7 millioner årligt.

Annonce

Hurtigere og flere tog

Gennemføres hele Togfonden DK betyder det, at en tur med tog mellem Aarhus og København kan klares på to timer, mens rejsetiden mellem Aarhus og Odense kommer ned på en time.

I Østjylland vil Solbjergbanen desuden betyde, at der bliver bedre plads på sporene på den nuværende jernbane syd for Aarhus. Dermed bliver det muligt at køre en intensiv regional- og lokaltrafik til gavn for de mange pendlere ind og ud af Aarhus. Der vil også blive bedre plads til eventuelle nye stationsåbninger.

Ifølge Banedanmark vil det tage otte år fra en eventuel beslutning bliver taget til banen kan tages i brug. Så skal en ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgård være klar til trafik i 2030, skal beslutningen træffes af Folketinget senest i 2022.

Banedanmark vælger linjeføringen over Solbjerg Sø fra. Visualisering: Banedanmark
Annonce
Aarhus For abonnenter

Fremtidens tog kræver kæmpe ombygning af Aarhus H, og den kommer til at støje: Nu er sidste chance for at klage

Danmark

Lørdagens coronatal: Syvende dag i træk med over 4000 nye coronatilfælde

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

AGF-året der gik: Her er seks nedslag fra de mest opsigtsvækkende kampe

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er dette spisested virkelig bedre end Frederikshøj?

Aarhus

Coronasmitten viger ikke en tomme i Aarhus: De seneste par døgn er smittetallene frosset fast

Navne

Fra retsmediciner til lokalpolitiker: Kate Runge har altid kæmpet for byens svageste

DF slår revner - er det Fremskridtspartiet om igen?

Aarhus For abonnenter

Ældreplejen i Aarhus til årsprøve: Rådmanden er overordnet tilfreds - ældrerådet ser plads til forbedringer

Debat

Vi passer bedst på de svageste med et styrket socialtilsyn: De skal have musklerne til at handle, når ting ikke er i orden

Aarhus

Casablanca-familie åbner ny restaurant: Nordisk og fransk køkken i tidligere direktørbolig

For abonnenter

En hel togkupé undlod at tage mundbindet på mellem Esbjerg og Odense: Nu kalder andre borgere deres opførsel 'svinsk' og kræver reglerne overholdt

Alarm 112

Sommerhus opslugt af flammer: - Det har været fuldstændig overtændt

Erhverv For abonnenter

Sikkerhedsbrud hos Nets: Sven fik brev med nøglekort til en ukendt kvinde

Kultur

The Julekalender vender hjem: Nu kan du puste grise op på det samme toilet, som Oluf sad på for 30 år siden

Annonce