Annonce
Aarhus

Banegravs-møde: En succes der gjorde alle klogere

Vi medvirker meget gerne til flere af de type debatmøder, der fremmer den demokratiske proces, lyder det fra Århus Stiftstidendes chefredaktør, Jan Schouby, efter tirsdagens meget vellykkede møde om overdækning af banegraven. Foto: Axel Schütt
Det her tåler en gentagelse. Arrangørerne bag mødet om overdækning af banegraven har mod på mere af den slags om nogle af de store ting, der rører sig i byen. Masser af borgere fulgte og deltog i debatten online.

AARHUS: Coronaen har lært os nye måder at kommunikere på. Som for eksempel tirsdagens debatmøde om planerne om en overdækning af banegraven, som Århus Stiftstidende og Fællesrådet for Frederiksbjerg og Langenæs arrangerede, og som masser af borgere fulgte online på stiften.dk

- Det var et brandhamrende godt møde med en god debat i en god tone. Et vigtigt indslag i den demokratiske proces, lyder det fra avisens chefredaktør, Jan Schouby.

Han ser gerne, at avisen indgår i samarbejder om lignende debatmøder i fremtiden.

Annonce

Tusinder kiggede med

Tallene viser, at i alt 17.000 i kortere eller længere tid fulgte det to timer lange debatmøde, der blev streamet på stiften.dk og på Facebook på Stiftens site Byudvikling Aarhus.

- Det er rigtig mange mennesker. Det er selvfølgelig kun en mindre del, der har fulgt hele mødet, men det fortæller, at det her er en god måde at få folk på banen tidligt i forløbet, når der er store emner på banen. Undervejs kom der rigtig mange spørgsmål ind til panel og politikere fra borgere, der fulgte debatten, siger Jan Schouby og fortsætter:

- Jeg mener, at et møde som det her er med til at give politikerne et bedre grundlag at træffe beslutningen på, når byrådet snart skal afgøre, om det skal sige stop her, eller det vil gå videre med overdækningsplanerne.

Annonce

Politikerne lærte noget

Jeppe Spure, formand for Fællesrådet for Frederiksbjerg og Langenæs betegner debatmødet som et eksperiment. Og et succesfuldt et af slagsen.

3D-visualiseringerne af banegravsprojektet var lidt af en øjenåbner for mange - også politikere - der så, hvor tæt og højt byggeriet på dækket over banegraven tegner til at blive, mener formanden for Fællesrådet for Frederiksbjerg og Langenæs, Jeppe Spure. Det var fællesrådet, der sammen med Århus Stiftstidende havde arrangeret debatmødet om banegraven. Foto: Axel Schütt

- Det var med til at styrke den demokratiske samtale mellem nogle af dem, der har ytret sig med høringssvar, politikere og de mange borgere, der blandede sig med kommentarer og spørgsmål online i debatten.


Mit indtryk er, at politikerne var ret begejstrede for debatformen. Nogle af dem lærte nok også noget af de 3D-visualiseringer af projektet, der blev vist, og forstod, hvor højt og kompakt byggeriet over banegraven lige nu tegner til at blive.

Jeppe Spure, formand for Fællesrådet for Frederiksbjerg og Langenæs


- Det her kan vi bestemt godt tænke os mere af, siger Jeppe Spure og fortsætter:

- Mit indtryk er, at politikerne var ret begejstrede for debatformen. Nogle af dem lærte nok også noget af de 3D-visualiseringer af projektet, der blev vist, og forstod, hvor højt og kompakt byggeriet over banegraven lige nu tegner til at blive.

Annonce

En knap så tæt bydel

Lige præcis på det punkt oplevede Jeppe Spure en åbning fra politikerne, der udtrykte vilje til at tilpasse projektet.

Byen over banegraven tegner til at blive meget høj og tæt. Men på debatmødet om projektet åbnede politikerne for, at nogle af de planlagte 110.000 etagekvadratmeter byggeri kan blive barberet væk, hvis byrådet bestemmer sig for at gå videre med planerne. Illustration: Urbistic

Der skal ikke nødvendigvis bygges 110.000 etagekvadratmeter på dækket over banegraven. Det er ellers det antal, konsortiet bag planerne om en bydel over banegraven - DSB Ejendomme, Pension Danmark, MT Højgaard og Aarhus Kommune - mener der skal til, for at få økonomien i overdækningen til at hænge sammen.

- Der var blandt politikerne er klar åbning for et mindre tæt byggeri for eksempel ved at kommunen ikke bebygger de 20 procent af området, som den ejer. Hvis der altså overhovedet skal bygges over banegraven, siger fællesrådsformanden.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Beboere frygter, at dødskørsel på Aarhus Ø vil koste liv: Vagter og afspærring af p-plads er i spil til at dæmpe uroen

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Et af Aarhus ældste værtshuse drives med trukket håndbremse: - Peter Gift har altid været et lidt pænere værtshus

Aarhus For abonnenter

Socialområdet skal videre efter en kæmpe begmand: - Nu må Aarhus prioritere mennesker før mursten og prestige

Annonce