Annonce
Aarhus

Åbner fredag: Ny udstilling sætter fokus på bøgernes omslag

Kamilla Jørgensen (til venstre) og Tanja Nellemann Kruse med to eksempler på omslag. Til venstre Åse Eg Jørgensens og til højre et, der er lavet af den tidligere rektor for Det Jyske Kunstakademi i Aarhus, Jytte Høy. Foto: Hans Petersen
20 kunstnere og 20 forfattere giver deres bud på omslag til en fiktiv bog og udstiller dem.

AARHUS: Ordet omslag kan betyde flere ting. Ofte er det det yderste på en bog og lignende. Men der kan også være omslag i vejret.

To århusianske kunstnere, Kamilla Jørgensen og Tanja Nellemann Kruse, har ladet ordet Omslag være udgangspunkt for en udstilling, der åbner på fredag. Det handler om omslag på en bog uden indhold i øvrigt. De to har bedt 20 forfatter og 20 billedkunstnere lave hver deres omslag, og det er der kommet meget forskellige resultater ud af.

De bliver vist hver for sig, men er også samlet til en slags bog, der kan købes. Ved ferniseringen, der altså også er en bogreception, koster den 100 kroner. Forlaget Antipyrine står bag.

- Det er en stak omslag til det, der kunne være fremtidens bøger. Der er 40 omslag plus et ekstra til fiktive udgivelser. Der er altså tale om omslag uden indhold, omslag til bøger, hvor form, indhold og genre spænder fra poesi til teori, forklarer de to bag udstillingen. Kunstnernes forudsigelser og fremskrivninger af bogmarkedets udgivelser rummer alt fra biologi, feminisme, dystopi, lister, regelsamlinger og brugsanvisninger, tomhed, spejlinger, politik og samfundssatire, poesi, manifester, science fiction og angst til geometri.

- Det er en blomsterbuket til starten af det nye årti, siger Kamilla Jørgensen og Tanja Nellemann Kruse.

Der er bidragsydere fra det meste af landet og nogle fra udlandet. De to har også hver lavet et omslag, og blandt de øvrige er de to århusianske videokunstnere Hanne Nielsen & Birgit Johnsen med værket "Because You’re Worth it".

Annonce

Udstillingen

  • Udstillingsstedet Kh7artspace, Sydhavnsgade 7, Aarhus. Omslag2020. Fernisering fredag 17. januar kl. 17-20. Udstillingsperiode: 18. januar-1. februar 2020. Åbningstider: torsdag–lørdag kl. 14-17. Søndag efter aftale.

    www.kh7artspace.dk

    Omslag2020 er en udstilling og en udgivelse.
Hanne Nielsen & Birgit Johnsens bidrag er dette "Because You’re Worth it". Blå mærker på hud. Pr-foto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce