Annonce
Debat

Det handler om samfundets syn på de gamle

Tegning: Jens Nex
Annonce

LÆSERBREV: Lad os se alle optagelserne fra Kongsgården – og lad os så blive klogere.

Når vi nu alle har kunnet se to klip fra udsendelserne på nettet, kan vi lige så godt få det hele at se, så vi får stoppet alle spekulationer om, hvad udsendelsen mon indeholder. Vi skal have flyttet fokus fra uvished om det, der er sket, til det, der skal ske.

For som udenforstående at kunne forstå alvoren i de klager, der er fremført, er man nødt til at vide helt præcist, hvad der er tale om. Det er vigtig viden - ikke mindst for politikere og andre, der er ansvarlige for en værdig ældrepleje i Danmark.

Hvordan er det kommet hertil? Hvorfor skal pårørende klage i op til to-tre år og gå til pressen, inden der sker noget? Det ser ud, som om der ofte på kortere sigt er sket en forbedring, men på lang sigt ser forholdene ud til at falde tilbage til det dårlige udgangspunkt.

Hvad skal der til? Der bliver ført årlige tilsyn. Men hvis et tilsyn, som naturligvis bør være uanmeldt, skal have nogen værdi, skal der følges hurtigt og målrettet op på dårlige og mindre gode resultater i hele organisationen, højt som lavt - på plejehjemmet, i forvaltningen og i byrådet. Det kan f.eks. ske i form af en task force, som sætter det pågældende plejehjem under lup. Ellers har et tilsyn ikke nogen mening.

Hvor mange bekymringer kunne de pårørende ikke have været sparet for, hvor mange ressourcer kunne hele ældreplejen ikke være sparet for - og først og fremmest, hvor meget bedre et liv kunne de ældre, der er tale om, ikke have haft, hvis man havde reageret hurtigere og mere effektivt?

Den forråelse, vi hører og ser i de to klip, i sproget og i adfærden hos plejepersonalet, risikerer at få negativ indflydelse på den generelle opfattelse af plejepersonalet på alle plejehjem i Danmark. Vi må bidrage til, at det ikke kommer dertil.

Der er så mange dedikerede mennesker i plejesektoren, som gør et fantastisk stykke arbejde. Det må være vanskeligt for dem ikke at blive påvirket af den negative omtale.

Det første må som nævnt være at tage effektivt og hurtigt fat i de klager, der fremføres, og sikre, at klagerne kommer op i systemet. Klagerne bør behandles åbent og bruges som læring, så de ansvarlige kan drage de nødvendige konsekvenser, f.eks. i form af afskedigelser. Samtidig bør der sættes ind på det pågældende plejehjem med læring i adfærd og styrkelse af plejehjemspersonalets stolthed over det arbejde, de skal udføre.

Plejepersonalet bør endvidere tages mere med på råd og spørges om, hvad der skal til for, at netop deres job bliver et ønskejob.


Det afgørende på det enkelte plejehjem er en sund kultur og en god leder, der skaber gode værdier, en god stemning og et godt samarbejde på tværs af ansatte, beboere og pårørende.

Tove Jørvang og Keld Skaaning


Vi ved, at ældreområdet er økonomisk udhulet, dels af mange års besparelser og dels af den manglende budgetmæssige hensyntagen til, at vi bliver ældre og ældre, samtidig med at forventningerne til den sunde aldring ikke er blevet som håbet.

Der skal flere penge til, så der er overskud til andet end den absolut basale pleje. Der skal være mulighed for arbejdsglæde og stolthed hos plejepersonalet. Men det er ikke nok i sig selv. Det afgørende på det enkelte plejehjem er en sund kultur og en god leder, der skaber gode værdier, en god stemning og et godt samarbejde på tværs af ansatte, beboere og pårørende.

Det er ikke kun i Aarhus, disse triste ting sker, men også mange andre steder. Det er et landsdækkende strukturelt problem, som i sidste ende måske handler om samfundets syn på gamle mennesker. Er gamle mennesker ikke så meget værd som andre mennesker?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Efter øget smittetryk i Aarhus: Storcenter Nord lukker legeland og fjerner borde

Aarhus

Mand fængslet for drab på rapper ved travbanen

Aarhus For abonnenter

Venstre om rundhåndet idrætsudspil: Det ligner et lille hold-kæft-bolche

Annonce