Annonce
Østjylland

Det kører for letbanen: Fjerde måned i træk med fremgang

Det sker sjældnere og sjældnere, at togene på Aarhus Letbane bliver aflyst. Foto: Henrik Lund
Midttrafik og Aarhus Letbane kan igen melde om færre aflysninger og forsinkelser.

AARHUS/ØSTJYLLAND: Efter en tid med adskillige forsinkelser, aflysninger og andre problemer er der så småt kommet styr på trafikken på Aarhus Letbane. I januar kunne Århus Stiftstidende fortælle, at den mere stabile drift betød, at passagertallet for letbanen var steget. Blandt andet kunne Grenåbanen vise en stigning på 24 procent i fjerde kvartal af 2019 i forhold til tredje kvartal.

Nu viser helt nye tal, at Aarhus Letbane for fjerde måned i træk har kørt med færre forsinkelser i forhold til måneden før. Kun 3.8 procent af afgangene i januar kørte med forsinkelser, mens bare 1 ud af 100 afgange var aflyst.

Aflysningerne skyldes ifølge Aarhus Letbane blandt andet fejl i overkørsler, fejl i sikringsanlæg samt kollision med en bil ved Mejlgade.

Det er især togene på den indre strækning gennem Aarhus, der er til at stole på. Antallet af aflyste og forsinkede tog på den strækning var på under en procent.

Annonce

Mange passagerer giver forsinkelser

Det er stadig på Grenåbanen, at Aarhus Letbane har de største udfordringer, men hvor lidt mere end 15 procent af togene på banen kørte med forsinkelser i september 2019, er antallet af forsinkede Grenåbane-afgange nu halveret.

En del forsinkelser i myldretiden skyldes ifølge letbanen, at det tager længere tid end forventet at få passagerne ind og ud af letbanetogene. Derfor har Midttrafik lanceret en kampagne, der skal få passagerer til at agere efter 'først ud, så ind', 'fordel jer ved alle døre' og 'gør plads ved døren, så øvrige passagerer kan komme ind'.

Midttrafik har desuden opsat nye piktogrammer på togene, så det er nemmere at se, hvor kørestole og barnevogne skal ind.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Socialdemokraterne hader idræt

Indrømmet, overskriften er måske nok strammet en anelse, men når man ser på, hvordan borgmesterpartiet optræder i spørgsmålet om at sikre ordentlige og tilstrækkelige idrætsfaciliteter til de århusianske borgere, så kan man ikke helt undgå at sidde tilbage med fornemmelsen af, at partiet egentlig ikke tager den del særlig seriøst. Sammenligner man Aarhus med alle andre byer i Danmark, er det nemlig kun indbyggerne i hovedstaden, der er dårligere stillet end århusianerne. En rapport fastslog for nylig, at hvis udviklingen fortsætter, vil Aarhus i 2030 mangle hele 32 fodboldbaner og 22 idrætshaller, hvis byen bare skal opretholde den nuværende fordeling af borgere per facilitet - og det er endda uden at medregne, at byen vokser med over 5000 indbyggere om året. Det er naturligvis ikke alene Socialdemokratiets ansvar, men lige nu er det i hvert fald fair at fastslå, at det er byrådets største parti, der står i vejen for, at idrætsområdet kan få det tiltrængte løft. Både Venstre og Radikale har gentagne gange forsøgt at råbe de øvrige partier op, men specielt den røde del af byrådssalen virker til helt at have mistet hørelsen, når det handler om idrætsfaciliteter. Ufatteligt, når man ved, hvor meget et velfungerende forenings- og idrætsliv betyder for alt lige fra integration til sund livsstil og mindre kriminalitet.

Annonce