Annonce
Aarhus

DSB går til kamp for passagererne: Kunderne skal vindes tilbage med billige billetter

DSB vil vinde tabte passagerer tilbage med ny billigbillet. Arkivfoto: Kim Haugaard

DSB fordobler antallet af billige Orange-billetter, så der hver uge er 120.000 billige billetter til salg. Med tiltaget håber DSB at vinde tabte passagerer tilbage.

AARHUS: DSB indledte mandag 18. februar en krig mod konkurrenterne på trafikken mellem landsdelene. Våbnet, der skal hente kunderne tilbage til toget, er en ny og udvidet udgave af DSBs billigbilletter - DSB Orange.

Den nye billigbillet - med navnet DSB Orange Fri - er i modsætning til den oprindelige DSB Orange-billet langt mere fleksibel i forhold til rejsetidspunktet og kan købes til langt flere afgange. Og selv om den er knap så billig, som den oprindelige Orange-billet, så er der stadig gode penge at spare i forhold til normalprisen for en rejse med jernbanen.

Med DSB Orange Fri kan du for eksempel komme fra Aarhus H til København for 199 kroner, mens normalprisen på en rejse med toget på den strækning er 388 kroner. Og der er yderligere rabat at hente, hvis du er under 26 år eller er fyldt 65 år.

- Vi har på nogle afgange været for dyre, erkender underdirektør i DSB Kommerciel Aske Wieth-Knudsen.

For selv om den "gamle" Orange-billet er billigere - helt ned til 99 kroner for en tur fra Aarhus H til København - så kan den ifølge Aske Wieth-Knudsen ofte være svær at få fat på, hvis man ikke er ude i god tid.

- Med DSB Orange Fri fordobler vi antallet af billige billetter, så der fremover er 120.000 til salg hver uge. Altså 17.000 billige billetter hver dag. Så de burde fremover være til af få fat på, forklarer Aske Wieth-Knudsen, der med den nye billige billet forventer, at DSB kan hive nogle af de passagerer tilbage, der har fundet andre måder at rejse på.

Annonce

Vi har på nogle afgange været for dyre.

Underdirektør i DSB Kommerciel Aske Wieth-Knudsen

Særligt om DSB Orange Fri


  • De nye DSB Orange Fri-billetter sættes til salg cirka to måneder før rejsedagen. Jo før du bestiller, jo flere billige afgange har du at vælge i mellem.
  • DSB Orange Fri kan købes helt op til afgang, billetten kan refunderes op til 30 minutter før, toget skal køre, hvilket giver plads til at planlægge - men også ændre planer.
  • Billetten gælder mellem DSB og Arriva-stationer, men ikke til bus, metro, lokal- og privatbane samt letbane.
  • Billetten er kun gyldig på den valgte afgang.
  • Selv om der er mange DSB Orange Fri-billetter, så er der tale om et begrænset antal billetter, hvor priserne kan variere over tid.
  • DSB bevarer "den gamle" Orange-billet, som er billigere, men som samtidig låser den rejsende fast på den afgang, som billetten er købt til.
  • Du kan læse mere om DSB Orange Fri på dsb.dk.

Kilde: dsb.dk

Kombardo Expressen er kun en af flere busselskaber der transporterer passagerer billigt på tværs af Danmark. Arkivfoto: Molslinjen

Pres på DSB koster passagerer

DSB har de seneste år tabt passagerer. Siden 2013 er næsten fire millioner togrejser vest for Storebælt forsvundet.

Bilerne er blevet billigere, registreringsafgifterne er sat ned over to gange, prisen for at køre over Storebælt er blevet billigere og det samme er benzinen, forklarer Aske Wieth-Knudsen.

Derudover har en række nye stærke busselskaber sat ind med lavere priser på rejsen mellem Jylland og København samtidig med, at der de senere år er kommet nye tilbud for kunderne i form af delebils- og samkøringsordninger.

Så der er skarp konkurrence på trafikken mellem landsdelene.

DSB har dog ingen intentioner om at slå konkurrenterne ihjel.

- Jeg tror, at det produkt - vi nu sender på gaden - betyder, at markedet vil vokse. Der er plads til os alle, siger Aske Wieth-Knudsen.

Priser med DSB Orange Fri

En tur fra Aarhus H kan gøres til følgende pris, hvis du rejser på DSB Orange Plus:


  • Aalborg 51 kroner
  • Vejle 29 kroner
  • Fredericia 38 kroner
  • Middelfart 45 kroner
  • Esbjerg 69 kroner
  • Odense 63 kroner
  • Sønderborg 85 kroner

Han påpeger, at toget på blandt andet komfort har nogle fordele, som bilen og bussen ikke har. For eksempel kan tiden i toget bruges på at arbejde. Det er straks sværere i bus eller bil.

Derudover er toget stadig hurtigste transportmiddel på turen Aarhus-København.

- Og så har vi flere end 40 afgange på strækningen hver dag. Det kan ingen af vores konkurrenter hamle op med

Toget har endnu en fordel som Aske Wieth-Knudsen ser det.

- Der er i disse år en øget bevidsthed omkring klima, miljø og støjgener. Togene kan have mange kunder med på én gang og kan bidrage til at løse nogle trængselsproblemer. Og med den ny Orange Fri billet får vi en prisstruktur, der gør toget attraktivt for flere grupper, siger Aske Wieth-Knudsen.

- DSB er forpligtet til at køre tog det meste af døgnet, også i de sene aftentimer og de meget tidlige morgener. Og vi vil gerne have flere med på rejserne også uden for myldretiderne. Det kan flere billige DSB Orange-billetter bidrage til.

Priser for Aarhus-København

Der er flere muligheder for at komme til København på.


  • Flixbus koster mellem 99 og 259 krone.
  • Kombardo Expressen koster mellem 99 og 259 kroner.
  • Pendulfart koster 140 kroner - har kun ganske få afgange ugentligt. Kører slet ikke tirsdag og onsdag.
  • DSB koster mellem 99 og 388 kroner.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce