x
Annonce
Østjylland

DSB slår letbanen: Grenåbanen har tabt passagerer

To letbanetog på Grenåbanen holder i Lystrup. Der er færrre passagerer på strækningen end i DSB-tiden. Foto: Henrik Lund
Selv om passagertallet i letbanetogene i tredje kvartal er steget i forhold til andet kvartal, halter letbanen stadig bagefter på Grenåbanen i forhold til dengang, hvor DSB stod for trafikken. Omstændighederne taget i betragtning er Midttrafik dog tilfredse med passagertallene.

AARHUS/DJURSLAND: Midttrafik kunne 22. november fortælle, at der har været en stor stigning i passagertallene for Aarhus Letbane. Trods forsinkelser og aflysninger var der i tredje kvartal af 2019 væsentlig flere passagerer med letbanetogene i forhold til det forgående kvartal.

Selvom det samlede passagertal for letbanen er steget, så der i august, september og oktober i gennemsnit har været cirka 450.000 passagerer med letbanetogene hver måned, så viser en nærmere granskning af tallene også, at Grenåbanen har tabt passagerer i forhold til DSB-tiden.

Letbanetogene på Grenåbanen har i gennemsnit haft cirka 3.700 passagerer på et hverdagsdøgn. Til sammenligning var der på et hverdagsdøgn 4.000 passagerer, da DSB stod for trafikken.

Tilbagegangen kommer ikke som nogen overraskelse for planchef i Midttrafik Ole Sørensen.

Han peger blandt andet på den ustabile drift som en del af årsagen.

- Det er hårdt arbejde at hente passagererne tilbage, forklarer Ole Sørensen og giver også den store fokus på letbanens dårligdomme som en årsag til, at det går lidt trægt med at få passagererne tilbage på Grenåbanen.

- Mange tror, at letbanen kører værre, end den egentlig gør.

Grenåbanen har været ramt af en del aflysninger og forsinkelser, siden Aarhus Letbane åbnede for trafik på strækningen sidst i maj 2019. Det er især gået ud over myldretidstogene, som ofte har været ramt af aflysninger. Samtidig er det endnu ikke muligt at køre halvtimesdrift hele vejen til Grenaa. Det bliver først muligt, når den ekstra krydsningsstation i Trustrup bliver etableret.

Ole Sørensen tror dog på bedre tider på Grenåbanen.

- Vi skulle gerne op på mindst DSB-niveau tidligt i det nye år.

Annonce
Der er ofte masser af passagerer i letbanetogene om morgenen fra Aarhus H og nordpå ad den indre strækning. Arkivfoto: Kim Haugaard

Pil opad for Odderbanen

Mens letbanen halter bagefter på Grenåbanen, så er der flere passagerer i de elektrisk drevne letbanetog på Odderbanen, end da DSB og før dem HHJ stod for trafikken med dieseltog.

I tredje kvartal 2015, hvor DSB stod for driften, benyttede cirka 3.500 passagerer på et hverdagsdøgn Odderbanen. Nu rejser cirka 4.100 dagligt på strækningen.

- Passagertallet ser ud til at være steget en smule i forhold til de første målinger vi fik, siger Ole Sørensen, der ser Odderbanens passagertal som en positiv udvikling.

Stigningen i passagertallet er kommet, selvom kvartersdriften på banen har vist sig vanskelig at gennemføre. Blandt andet har det været nødvendigt, at hver andet tog springer de mindre stationer over for at undgå for store problemer med forsinkelser. Håbet er dog stadig, at alle tog på Odderbanen skal standse ved alle stationer. Det kommer dog tidligst til at ske fra næste køreplanskift i sommeren 2020.

- Problemet med at holde kvartersdriften er blandt andet nogle hastighedsnedsættelser på Odderbanen, som vi gerne skal af med - og der arbejdes der på at rette dem, forklarer planchefen.

Han er især glad for, at så mange passagerer på Odderbanen rejser igennem Aarhus H og fortsætter op ad den indre strækning mod Skejby.

Nye forstadsbyer giver passagerer

På hele L2-strækningen - som kører fra Odder til Aarhus H og videre ad den indre strækning mod Skejby, Lisbjerg og Lystrup - var der i tredje kvartal cirka 14.700 passagerer på et hverdagsdøgn.

Det er passagertal, som de hos Midttrafik er pænt tilfredse med.

- Fra Aarhus H og nordpå er der masser af fyldte tog i myldretidstrafikken om morgenen, men på grund af den sene udbygning af de nye forstadsbyer i Nye og Lisbjerg, mangler der passagerer den anden vej om morgenen, forklarer Ole Sørensen.

Om eftermiddagen er det lige modsat. Her kører togene fyldte mod Aarhus H, mens der er bedre plads i modsatte retning.

En stor del af ideen med at anlægge en letbane ad den indre strækning var, at de kommende 40-45.000 indbyggere i Lisbjerg og Nye i stor stil skal benytte letbanen som transportmiddel. Som Århus Stiftstidende kunne fortælle lørdag, er den udbygning kommet i gang langt senere end forventet. Den er dog så småt i gang.

Prognoserne for Aarhus Letbane siger, at togene - to år efter at letbanen er i fuldt drift på alle strækninger, hvilket vil sige fra juni 2021 - skal transportere 30.000 passagerer på hverdage.

På denne bare mark omkring letbanestationen i Nye vokser der i de kommende år en ny forstad op. Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Derfor lukkede vi genbrugspladserne

De seneste dage er bil efter bil trillet ind på de fem genbrugspladser i Odder og Skanderborg kommuner efter tre ugers coronalukning. Det er en fornøjelse at opleve den gode stemning på pladserne. Vi har set frem til at servicere kunderne igen. Stemningen har været intakt, til trods for at der ved enkelte pladser har været ganske lang kø i visse tidsrum. Der har også været bred opbakning til vores særlige retningslinjer i forbindelse med genåbningen. Tak for det. Det har gjort det trygt for både medarbejdere og kunder at færdes på genbrugspladserne. At Renosyds service betyder meget for mange, har været særlig tydeligt i den seneste tid, hvor vi har fået mange spørgsmål. Blandt andet om, hvornår vi igen kan hente pap og papir. Den service har vi nu genoptaget. Storskrald igangsætter vi efter påske. Og genbrugspladserne i Ry, Hørning og Galten-Skovby holder ekstraordinært åbent i helligdagene for at mindske smittespredning. Se åbningstiderne for påskeugen på Renosyds hjemmeside. I lukkeugerne kørte Facebook-tråde og andre offentlige debatter med mange spørgsmål og stor undren over, at Renosyd havde valgt at lukke genbrugspladserne for privatkunderne. Borgernes sikkerhed er vores højeste prioritet. Det står ikke til diskussion, at myndighedernes anvisninger er grundstenen i det samfundsansvar, vi har. Ikke mindst, når det drejer sig om at bremse spredning af coronavirus. Alle medarbejdere i den offentlige sektor blev sendt hjem midt i marts, bortset fra de områder, der blev kategoriseret som kritiske funktioner. Den kategori omfattede ikke privatkunders adgang til genbrugspladserne. Derfor lukkede vi ned og måtte indskrænke vores service. Sidst i marts lød meldingen fra regeringen: ”Offentligt ansatte, der arbejder udendørs og ikke indebærer nævneværdig menneskelig kontakt, kan arbejde som normalt”. Kort tid efter kunne vi atter slå portene op til vores fem genbrugspladser og tage imod alt det affald, der var opbevaret på matriklerne i lukkeugerne. Det er vi rigtig glade for. Men som statsministeren understreger, er Danmark stadig i en alvorlig situation, hvor samfundssind er vejen tilbage til den hverdag, vi kender. Lad os med to meters afstand stå sammen om at komme igennem denne krise ved fortsat at følge myndighedernes retningslinjer. Også på genbrugspladsen. Borgerne i Skanderborg og Odder har de seneste dage vist, at vi er rigtig godt på vej.

Annonce