Annonce
Aarhus

Efter 92 år: Farvel til Aarhus Sporveje - goddag til AarBus

Aarhus Sporveje har på den ene eller anden måde været synlig i det århusianske bybillede i 123 år. Fremover kører busserne under andet navn. Fotos: Jan Christensen, Århus Stiftstidende og Henrik Lund
Alt for mange tror fejlagtigt, at det er Busselskabet Aarhus Sporveje, der står for driften af Aarhus Letbane. Det skal være slut nu.

AARHUS: Navnet Aarhus Sporveje gav rigtig god mening, da Aarhus Kommune fra 1. januar 1928 overtog byens sporvejsdrift. Ganske vist havde byen på overtagelsestidspunktet kun en enkelt sporvejslinje - nemlig linje 1. Den kørte på det tidspunkt på strækningen mellem Dalgas Avenue og Trøjborgvej - hvorfor navnet måske burde have være Aarhus Sporvej, men beslutningen om at etablere en linje 2 fra Banegårdsplads mod Harald Jensens Plads var allerede vedtaget, så der var altså tale om et navn, der også kunne begå sig i årene efter 1928.

Og det gjorde det så, for sidenhen voksede Aarhus Sporveje sig større i form af talrige busruter, men 92 år efter den kommunale overtagelse er det imidlertid slut med Aarhus Sporveje - ikke som selskab, men som navn. I fremtiden skal århusianerne køre med busser og chauffører fra AarBus - som selskabet fremover skal hedde.


Annonce

Frem til letbanen begyndte at køre gav det ikke nogen forvekslingsmuligheder, men efter letbanen er kommet, har folk meget vanskeligt ved at finde ud af, hvem der står for hvad. Mange tror simpelthen, at letbanen bliver drevet herfra

Finn Mikkelsen, direktør


Ønsket om navneskiftet kommer fra Aarhus Sporveje - som de senere år faktisk har heddet Busselskabet Aarhus Sporveje.

De gamle sporvogne stoppede driften i november 1971, hvorefter Aarhus Sporveje udelukkende kørte busser. Det vidste alle og derfor gav navnet ikke anledning til nogen forvirring.

Men efter at Aarhus Letbane åbnede for driften i december 2017 har Finn Mikkelsen, der er direktør hos Busselskabet Aarhus Sporveje, ved flere lejligheder oplevet misforståelser omkring hvem, der står for driften af letbanetogene.

- Frem til letbanen begyndte at køre gav det ikke nogen forvekslingsmuligheder, men efter letbanen er kommet, har folk meget vanskeligt ved at finde ud af, hvem der står for hvad. Mange tror simpelthen, at letbanen bliver drevet herfra, siger Finn Mikkelsen.

Det gør den ikke. Det ansvar har Aarhus Letbane og Keolis.

Tunge overvejelser

Med navneskiftet fra Aarhus Sporveje til AarBus håber han, at forvirringen om hvem der står for letbanedriften ophører.

- Det er ikke vores metier at køre på skinner, men på gummihjul - så vi vil godt markere, at vi har ikke noget med skinnedrift at gøre. Det gør vi blandt andet ved navneskiftet, siger direktøren.

Aarhus Sporveje

Aarhus Kommune overtog Aarhus elektriske Sporveje 1. januar 1928, og selskabet skiftede ved den lejlighed navn til Aarhus Sporveje.

I årene efter blev skinnenettet udbygget med en forlængelse af Linje 1 til Marienlund i nord og en ny Linje 2 til først Harald Jensens Plads, som senere blev forlænget til Kongsvang,

Der var planer om en række nye sporvognslinjer og forlængelser af de eksisterende, men valget faldt i stedet på gummi og asfalt i form af busser og busruter.

I november 1971 blev sporvejen gennem Aarhus nedlagt og Aarhus Sporveje har siden udelukkende haft med busdrift at gøre.

I forbindelse med kommunalreformen i 2007 blev driften af kollektiv trafik flyttet fra kommuner til regionale trafikselskaber - i Aarhus fra Aarhus Kommune til Midttrafik. Som forberedelse til dette blev entreprenørdelen og planlægningsdelen af Århus Sporveje i 2006 opdelt i to selvstændige selskaber, der ved den lejlighed fik hæftet henholdsvis ”Busselskabet” og ”Trafikselskabet” på sig.

'Århus Sporveje – Busselskabet' skiftede efterfølgende navn til 'Busselskabet Århus Sporveje' og sidenhen til 'Busselskabet Aarhus Sporveje'.

Navneskiftet til AarBus vil blive markeret på et tidspunkt i første kvartal 2021.

Han fortæller, at det ikke var nogen let beslutning at skille sig af med det gamle navn Aarhus Sporveje.

- Det har da kostet mange tunge overvejelser. Vi har været glade for navnet i mange, mange år, og der er mange følelser forbundet med navnet. Derfor har det været vigtigt for os at have både Aarhus Kommune og Midttrafik med i beslutningsprocessen, forklarer Finn Mikkelsen.

Begge parter har nu sagt god for navneændringen.

Annonce

Lang overgangsfase

Det nye navn AarBus lå lige for, mener direktøren.

- Bus giver jo sig selv, og så er vi glade for at være i Aarhus og for at markere tilhørsforholdet til byen faldt valget på AarBus.

Mere end 50 år efter, at sporvognene stoppede med at køre i Aarhus, dukkede de gamle sporvognsskinner op i forbindelse med renoveringen af Bruuns Bro. Nu forsvinder endnu et levn fra dengang, der kørte sporvogne i Aarhus, når Busselskabet Aarhus Sporveje skifter navn til AarBus. Foto: Axel Schütt

Beslutningen om at ændre Aarhus Sporveje til AarBus er taget, men forvandlingen kommer til at stå på over længere tid. Blandt andet skal busserne skal have nyt navn på siden og navnet på chaufførernes uniformer skal ligeledes skiftes ud. Den operation kommer ikke til at foregå fra den ene dag til den anden.

- Der bliver en periode, hvor folk kan se både kan se det gamle navn og det nye navn på chaufførernes uniformer, siger Finn Mikkelsen, der forventer, at der alt i alt kommer til at gå to-tre år, før det nye navn er på plads alle steder.

Busselskabet Aarhus Sporveje skal i den nærmeste fremtid udskiftes med AarBus på de gule busser i Aarhus. Foto: Henrik Lund

Derudover er skal Aarhus Sporveje ændres til AarBus på et par bygninger, men det hører til småtingsafdelingen, forklarer direktøren.

Alle udgifter i forbindelse med navneændringen afholdes af Aarhus Sporv... øh undskyld, alle udgifter i forbindelse med navneændringen afholdes af AarBus.

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Dan vil bygge en helt ny by på sine marker: Her kan 3.000-4.000 mennesker få hygge og sundhed for sjælen

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 457 nye smittetilfælde - seks døde

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Stor donation skal hjælpe atleter til OL: - Det giver mulighed for en mere professionel tilværelse

AGF For abonnenter

Kommentar: Derfor gør Mustapha Bundu AGF til et helt andet fodboldhold

Aarhus

Se video og billeder: Så flot er havnens nye slæbebåd

Alarm 112

Dyr skudt med pil i Dyrehaven: - Det kunne godt ligne en 'mørkets gerning'

Byudvikling

Der skal mere gang i de mindre byer: Rådmand vil have endnu mere byliv i oplandsbyerne

Aarhus For abonnenter

Motorvejstilslutning ved Hørning er en håbløs flaskehals: Når Beder-Beringvejen åbner bliver det endnu værre

Debat

Når hjemløse har brug for at komme på fode igen: Her har vi fundet et himmerige

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Aflyst, forsinket, tom og alt for dyr: Letbanen sætter sindene i kog, men er påstandene korrekte?

Danmark

Mormor advarer om trend på TikTok: Barnebarn svært forbrændt af stikflamme fra brandfarlig leg med spraydåse

AGF

Efter voldsom ulykke i træningscenter: Spillerforening forventer, at AGF strammer op på sikkerheden

Danmark For abonnenter

Sygeplejestrejke spænder ben for coronasmittede: Senfølgeramte i Aarhus venter i månedsvis på hjælp

Aarhus

TV 2 taber i Højesteret: Forbud mod skjulte optagelser på plejehjem var ok

Annonce