Annonce
Aarhus

Efter travleste år nogensinde: Nu har redningsbåd selv brug for hjælp

Mads Thøger ved endnu ikke, hvad der er galt med Nordfalckens ene motor. Foto: Jens Thaysen
Redningsbåden Nordfalcken udsendte tirsdag et nødsignal på Facebook. Der er akut brug for økonomisk hjælp, hvis redningsberedskabet på Aarhus Bugt skal opretholdes.

EGÅ: Redningsbåden Nordfalcken har fået stækket sine vinger. En rutinemæssig undsætning af en grundstødt sejler udviklede sig natten til fredag i sidste uge uheldigt, da redningsbåden fik motorhavari.

Derfor har folkene bag Nordfalcken udsendt et nødsignal på Facebook.

"Nu kan I hjælpe os," stod der i et opslag tirsdag.

Annonce

Det er Nordfalcken, der kommer til hjælp, når sejlere på Aarhus Bugt er i nød, fordi de enten er gået på grund eller løbet tør for benzin. Sidste år havde Nordfalcken sit hidtil travleste år med næsten 100 undsætninger til søs.

Nu har den selv brug for hjælp til enten at købe en ny motor eller få bekostet en dyr reparation.

- Der er allerede flere end 40 personer og en række firmaer, der har hjulpet til. Og en af dem sidder endda på Grønland og følger vores arbejde, siger Mads Thøger, der er formand for bådelauget Nordfalcken.

Havari i natten

Hvad skete der med motoren?

- Det var halvdårligt vejr, da vi klokken to om natten forlod Egå Marina. Men det gik godt fremad, indtil bagbord motor satte ud. Vi troede først, det var brændstofforbindelsen, men det var det ikke, fortæller Mads Thøger, der selv var med ombord.

Når begge 150 hestekræfter store påhængsmotorer kører som de skal, har Nordfalcken masser af kræfter. Men med kun den ene i funktionsdygtig stand, er det en vingeskudt "falck", der ikke kan udføre sin opgave; at hjælpe andre sejlere i nød på havet. Foto: Jens Thaysen

Nordfalcken drives frem af to 150 hestekræfters Yamaha-påhængsmotorer, der både vedligeholdes efter alle kunstens regler og har ry for at være meget slidstærke.

Mandskabet måtte over radio meddele Joint Rescue Coordination Centre (JRCC), der koordinerer redningsaktioner til søs i Danmark, at de måtte afbryde operationen og humpe hjem på en motor.

- Da vi kom hjem og lukkede motoren op, kunne vi se, den var helt gal, siger Mads Thøger.

Stemplerne i motoren har sat sig, og tandremmen var flået af, så motoren ikke kan køre rundt. En reparation vil være både langvarig og dyr - hvis det overhovedet er muligt.

- Den havde lige været til service og der er masser af olie på, så vi ved endnu ikke, hvad der er årsagen til havariet, siger formanden.

Annonce

Alt udsolgt

Haveriet skete på et meget uheldigt tidspunkt. Sejlsæsonen begynder nemlig nu.

Det hele blev ikke lettere af, at det stort set ikke er muligt at skaffe en ny påhængsmotor. Og at en ny 150 hk Yamaha koster langt mere end hele Nordfalckens driftsbudget, der udelukkende stammer fra frivillige donationer.

- Coronakrisen, og det skib, der sad fast i Suez-kanalen, har betydet, at de ikke er til at opdrive. Faktisk sagde flere af de forhandlere jeg ringede til, at de ville købe alle dem, jeg kunne skaffe til overpris, siger Mads Thøger.

Motorbenet på den defekte motor er afmonteret. Den har en gearkasse der drejer modsat, så de to påhængsmotorer roterer hver sin vej, og skal derfor genbruges på den nye brugte motor. Foto: Jens Thaysen

Heldigvis var der en enkelt brugt til salg i Karup. Den hentede formanden selv.

Betalingen skulle falde kontant, noget der kun kunne lade sig gøre på grund af nødsignalet på Facebook.

- Vi er så taknemmelig for den hjælp, vi har fået. Som det ser ud nu, kan vi betale for den nye motor. Og hvis vi også får noget fra forsikringsselskabet, ser det helt fornuftigt ud, siger han.

Og dog. Modsat andre steder i landet, hvor sejlerne tegner et abonnement hos Dansk Søredningsselskab, er det fuldstændigt op til de undsatte sejleres egen samvittighed, om de vil takke for hjælpen med en donation.

Det betyder, at bådelaugets budget er usikkert, da der ikke er nogen faste indtægter.

Annonce

Drømmen om en ny båd

Selve redningsbåden, Nordfalcken II er den anden båd i rækken af redningsbåde i bådelauget. Og den er ved at være godt slidt.

Sådan støtter du

Hvis du vil støtte bådelauget, så kan du gøre det enten ved at sende formanden en mail eller sms, så vil han tage kontakt:

mail: info@nordfalcken.dk

sms: 25 37 38 86

Mads Thøger drømmer om en ny og mere moderne båd.

- Udgifterne til at holde den gamle sejlende stiger og stiger. Derfor har vi kigget på en ny danskproduceret båd fra Tuco værftet i Fåborg. Den er faktisk færdigkonfigureret - på papiret. Det er kun pengene, der mangler, siger han.

Den gamle Nordfalcken II blev finansieret ved fondsbevillinger fra TrygFonden og NORDEN i 2018. Og Mads Thøger håber på at opnå fondsstøtte igen.

Men mange bække små kan også blive til de 1,8 millioner kroner sådan en båd koster - eller en del af dem.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Udbrud af ekstra smitsom corona-variant: Vuggestue og børnehave i Risskov lukket

Sport For abonnenter

Kommentar: Der er ingen vej udenom - Uefa eller Hjulmand taler usandt

Aarhus For abonnenter

Beboere frygter, at dødskørsel på Aarhus Ø vil koste liv: Vagter og afspærring af p-plads er i spil til at dæmpe uroen

Alarm 112

Ulykke i Odder skaber lange køer

Annonce