Annonce
Erhverv

Ekspert: Svært at få 200.000 til at betale for podcast

Thomas Samson/Ritzau Scanpix
Podimo har store ambitioner, som ifølge en ekspert bliver lettere at indfri ved også at satse på udlandet.

Selv om mange i Danmark lytter til podcast, så er den danske andedam ikke meget større, end at det kan være svært at få 200.000 til at betale for at lytte til de digitale lydudsendelser.

Sådan lyder vurderingen fra marketing- og podcastekspert Eric Ziengs, efter at den danske podcast-platform Podimo tirsdag er blevet lanceret.

Det er sket med en ambition om at få mere end 100.000 betalende abonnenter, som på sigt gerne må udvikle sig til det dobbelte.

- Podimo har et godt stykke arbejde foran sig for at nå 200.000 betalende abonnenter på podcasts, som jo ellers normalvis er gratis.

- Jeg tror godt, at de kan gøre det, men de skal virkelig arbejde hårdt - især hvis de kun er i Danmark, siger Eric Ziengs.

Hos Podimo fortæller medstifter Morten Strunge, at selskabet ud over en masse dansksproget indhold også satser på engelsksproget indhold.

Det skyldes ifølge ham, at selskabet ikke kun vil være et dansk medie.

- Jeg håber, at det her bliver startskuddet på en tjeneste, hvor vi forhåbentlig kommer et godt stykke over 100.000 abonnenter - og også gerne over 200.000 på sigt, siger Morten Strunge.

- Vi er lanceret i dag, og vi har allerede fået lige godt 2000 brugere om bord. Så det tegner allerede rigtig godt, tilføjer han.

Podimo findes i to versioner. Mens den ene er gratis, så koster den anden 39 kroner om måneden. Til gengæld får brugerne adgang til ekstra indhold.

I den betalende version vil der være podcasts fra flere danske kendisser som eksempelvis Casper Christensen og Hella Joof.

Ved at inddrage letgenkendelige danskere mener podcastekspert Eric Ziengs, der gennem sit eget selskab Nochmal rådgiver om podcast og markedsføring, at Podimo lettere kan få hr. og fru Danmark til at lytte til podcast.

Mange danskere har allerede taget podcastene til sig. En undersøgelse fra DR Medieforskning viser, at cirka hver femte dansker sidste år lyttede til podcast ugentligt.

Den store interesse kan ifølge Eric Ziengs forklares med, at man kan lytte til podcast, når man har lyst, og at man kan lave andre ting, mens man lytter.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Endnu en vej lukket af regnen: Vandet står højt på Nymarksvej

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce