Annonce
Aarhus

Flying Superkids bag kulisserne

Flying Superkids demonstrerer deres evner i bidende frost i Grønland. Foto: Kolibri Film

TV 2 viser til foråret ny serie om de flyvende Aarhusstjerner. En serie, der går helt tæt på børnene og deres leder.

Gymnastik og show i skøn kombination på allerhøjeste niveau. Sådan kender man de århusianske Flying Superkids, der siden 1967 har betaget millioner af mennesker i et utal af lande verden over.

Annonce
Leder Lars Godbersen bliver fanget af Martin Sorgenfrei med sit kamera i Bangkok. Foto: Kolibri Film

Men hvordan er livet som barn bag kulissen, og hvordan er det at være på lange rejser uden hverken far eller mor? Og hvem er manden, der passer på dem, underviser dem og udvikler dem til superkids?

Flying Superkids

  • 1967: Gymnastikhold med 20 små piger etableres af Uwe Godbersen. Blev hurtigt til 400 gymnaster.
  • 1975: Internationale gennembrud på landsdækkende tysk TV. 1982: Første 3 måneders Amerika-turné.
  • 1983: Gymnastikgården i Aarhus grundlægges.
  • I dag: Uwe Godbersen er pensioneret. Flying Superkids ledes nu af Lone Godbersen og sønnerne Lars og Svend.
  • Showet: Fundamentet er gymnastik - basis er færdigheder opnået gennem lang tids kontinuerlig træning. Gymnastikken krydres med sang, dans, humor, lys- og sceneshow. Den eneste forestilling af sin slags i verden ifølge dem selv.
  • Børnene: Udvælges ikke ved optagelsesprøver, men blandt de 400 medlemmer i den almennyttige forening Gymnastikgården. De 50 Flying Superkids kommer fra Aarhus og omegn og er i aldersgruppen 7-20 år.

Kilde: flyingsuperkids.com

Dokumentaren

TV2 viser til marts fire afsnit af »The Flying Superkids Around The World«.

  • 1. del: Omhandler selve showet og rejsedestinationerne.
  • 2. del: Følger to teenagere og deres »almindelige« liv med veninder kombineret med gymnastlivet.
  • 3. del: Følger hvordan to af de mindre børn klarer sig på rejserne.
  • 4. del: Et slags portræt af manden bag det hele, manager Lars Godbersen.
Nogle af Superkids-pigerne giver kommentarer til kameraet i Beirut. Foto: Kolibri Film

Fotograf og producent fra århusianske Kolibri Film, Martin Sorgenfrei, har i løbet af et års tid fulgt stjernerne på fire meget forskellige rejser. Det er blevet til en dokumentarserie i fire dele, som til marts bliver vist på TV2.

»Flying Superkids Around The World« hedder dokumentarserien meget passende.

For Martin Sorgenfrei har fulgt gymnasterne til så forskellige steder som Grønland, Beirut, København og Bangkok.

Første del af »Flying Superkids Around The World« vises på TV 2 søndag 4. marts klokken 18.20. Superkids

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce