Annonce
Byudvikling

Gigantisk havneudvidelse sendt i høring: Se før/efter billederne af den forandrede udsigt over Aarhus-bugten

Alle de grå bygninger og kraner findes slet ikke endnu. I dag er der kun udsigt til vand. Der er tale om en visualisering af, hvordan udvidelsen af Aarhus Havn kan komme til at tage sig ud fra land - her er vi på Strandvejen. Illustration: Aarhus Kommune
Debatten om byfortætning er glohed i Aarhus. Men hvad mener folk, når det sker ude på vandet? Det vil vise sig i løbet af de næste otte uger, hvor en VVM-undersøgelse af en udvidelse af Aarhus Havn er i offentlig høring.

AARHUS: I mange århusianeres bevidsthed stopper byen sådan cirka omkring Dokk1.

På den anden side er der vand. Og havn - industrihavn. Den tæller ikke rigtig med som en del af byen. Der er ingen butikker. Ingen barer og cafeer.  Det er et sted, de færreste nogensinde kommer, medmindre de arbejder der.

Men den er stor, Aarhus Havn. Arealmæssigt næsten lige så stor som hele midtbyen. Og nu skal den være endnu større.

Annonce

Aarhus Havn ønsker at udvide Østhavnen med et nyt havnebassin og med nye landarealer på op til en kvadratkilometer eller 100 hektar. (Hvis det med hektarer virker som en lidt luftig størrelse, så forestil dig en 11-mands fodboldbane. Og gang så det areal med 140).

Før/efter visualiseringer

Den enorme udvidelse er endnu ikke endeligt vedtaget, men på bordet ligger nu en næsten 700 sider lang VVM-undersøgelse, og den blev torsdag 2. december sendt i otte ugers offentlig høring af Aarhus Byråd.

Som en del af bilagsmaterialet er en stribe visualiseringer af, hvordan havneudvidelsen kommer til at tage sig ud fra forskellige punkter i byen.

(artiklen fortsætter under billederne - træk i slideren for at se før/efter udsigten)

Havneudvidelsen kommer formentlig til at blive en realitet, vurderede SF's Jan Ravn Christensen, der dog både var bekymret for miljøpåvirkningerne og CO2-udledningen ved selve byggeriet.

- Og i forhold til det visuelle, så mener jeg, det er vigtigt, at vi er opmærksomme på sigtelinjerne, så udsigten fra byen og over mod Mols ikke forsvinder, sagde Jan Ravn Christensen.

Bag ønsket om den markante udvidelse står en havn, der allerede i dag er klemt på pladsen, forklarede rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), i byrådssalen:

- Presset på havnens areal er så stort, at vi fra Teknik og Miljøs side har givet tilladelse til at dispensere, så tomme containere må stables i otte lag frem for fem, som var det, der oprindelig var givet tilladelse til. Det siger alt om, at behovet for mere plads allerede er der i dag, lød det fra rådmanden, der sammen med Venstre bakker op om planerne for en udvidelse.

Annonce

Har slået egen rekord

Aarhus Havn er Danmarks klart største målt på containertrafik og nærmer sig 70 procent af det danske containermarked.

Allerede i midten af november i år slog havnen sin egen tidligere rekord, da container nummer 623.890 blev løftet over kaj.

Men den stærke vækst er ikke nødvendigvis udtryk for noget godt, mener Enhedslisten, der som det eneste parti stritter mod en udvidelse af havnearealerne.

- Det er udtryk for en samfundsmæssig tænkning, som er et problem. Stadig større vareforbrug, og deraf større varetransport og behov endnu større arealer.  Det vil give merudledning af CO2 samtidig med, at kommunen arbejder for en CO2-reduktion. Det hænger ikke sammen. Og hvad nu, hvis det utænkelige skulle ske, at Mærsk ikke sejler handel fra Kina? Der er ingen omsætningsgaranti i fremtiden, så i Enhedslisten går vi venligt, men meget bestemt mod udvidelsen, sagde Viggo Jonasen.

100 hektar og et helt nyt havnebassin. Så meget vil den plads-udfordrede Aarhus Havn gerne udvide. En 500 sider lang miljøvurdering (VVM-rapport) er nu sendt i offentlig høring. I rapporten kan man blandt andet læse forudsigelser af, hvordan projektet vil komme til at påvirke det nære havmiljø. Visualisering: Cowi

Borgmester Jacob Bundsgaard slog dog fast, at han slet ikke kunne følge Enhedslistens tanker i retning af at begrænse væksten.

- Man kan da godt have en drøm om, at vi ikke skal udveksle varer med hinanden længere i verden, men jeg kan næsten ikke overskue konsekvenserne af det. Vi ville i hvert fald stå med masser af arbejdsløshed. Det korte af det lange er, at Aarhus Havn er et afgørende knudepunkt for hele Danmark. Den skaber 10.000 arbejdspladser og er med til at gøre Aarhus til en by, hvor vi har råd til at prioritere velfærd og den grønne omstilling, lød det fra borgmesteren.

Den videre sagsgang er nu, at Teknik og Miljø efter høringsperioden laver et sammendrag, som derefter bliver forelagt byrådet, der så kan vælge at fortsætte med planerne om en havneudvidelse eller skrinlægge dem.

Sådan kan havneudvidelsen komme til at se ud. Plantegning: Aarhus Kommune
Annonce
Aarhus For abonnenter

På fem år har otte mennesker mistet livet i Aarhus Havn: Far til druknet efterlyser mere sikkerhed

Danmark

Torsdagens coronatal: Rekordmange tilfælde - smittetal runder 40.000

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Bundsgaard topper Stiftens Magtliste: Her er borgmesterens bud på, hvem der ellers er magtfulde i Aarhus

Livsstil For abonnenter

Tegnestue på kajkanten: Anders er med i kampen om at designe Danmarks næste klassiker

Byudvikling

Beboerne stemt ned: Boligblokke i 'hård ghetto' skal jævnes med jorden

Debat

Stiften mener: Hvor mange skal dø, før kommunen vil sikre havnen?

Thulesen Dahl: Pia Kjærsgaard skal ikke ind i ledelsen af DF

Erhverv For abonnenter

Her er de mest magtfulde personer i Aarhus: Se Stiftens Magtliste fra nummer 10 til 1

Aarhus

På trods af corona og isolation: Sexsygdom spreder sig i Aarhus

Mens smitten raser i daginstitutioner: Hver tredje ansat mangler fortsat sidste vaccinestik

Debat

Byudviklingen løber amok i Risskov: Vi glæder os til at se, hvad du dur til, Steen Stavnsbo

Aarhus For abonnenter

Skoler og institutioner under ekstremt pres: Flere steder er mere end halvdelen af de ansatte ramt af sygdom

Alarm 112

Voldsomt færdselsuheld i nat på E45: Lastbil bragede ind i bil på nødsporet

Annonce