Annonce
Erhverv

Greentel tager nye kneb i brug for at skille sig ud: Nu kan du redde regnskoven med mobilen

Jesper Andersen, Line Tarp og Ida Marie Tarp har alle arbejdet i Telekæden, inden de blev ansat i MobileValue. De kender derfor hinanden godt, hvilket er en stor styrke, når beslutninger i virksomheden, som de alle tre er medejere af, skal træffes. - Synes vi noget er en god idé, så gør vi det, fortæller Ida Marie Tarp. Foto: Annelene Petersen
På knap ti år er Greentel gået fra under 5000 abonnementer til 66.000 i kundekartoteket. En udvikling, der i høj grad skyldes, at teleselskabet de sidste par år har formået at adskille sig fra sine konkurrenter, ikke bare på pris, men også på sin grønne profil, der også skal bære en del af firmaets vækst fremover.

Randers: Siden de første lommetelefoner i slutningen af 1980’erne kom på gaden i Danmark, er mobiltelefonen blevet fast følgesvend i lommen hos langt de fleste danskere. Et godt eksempel herpå kan aflæses ud af de over 8,3 millioner mobilabonnementer, der i øjeblikket er i landet, til trods for, at befolkningstallet kun ligger på 5,8 millioner danskere.

Der er med andre ord en god forretning i at sælge mobilabonnementer til folket. Og det har flere selskaber fået øjnene op for. Af samme grund er der også stor konkurrence på området, hvilket i høj grad gør det nødvendigt at skille sig ud for at vinde kundernes gunst. En præmis de om noget kender til i virksomheden MobileValue, der står bag teleselskabet Greentel. Her har de siden 2017 har oplevet en stor kundetilstrømning, blandt andet fordi de er stærke på abonnementer til under 100 kroner.

- Men vi forsøger også at lave tiltag for at skille os ud i mængden på markedet og for at blive valgt til på andet end mobiltelefoni, fortæller Ida Marie Tarp, marketingchef i MobileValue, der sammen med sin søster Line Tarp, der er administrerende direktør, og Jesper Andersen, der er regnskabschef, danner ledelsen i firmaet, som er ejet af en ejerkreds bestående af ledelsen selv samt en gruppe af tidligere Telekæden-aktionærer.

Annonce

Et smalt marketingsbudget

Netop det konkurrenceprægede marked har ejerkredsen kendt til længe. Tilbage i 2010, få år før beslutningen om at overtage MobileValue blev taget, stod Telekæden med 150 butikker landet over, der kunne sælge mobiltelefoner med lige det abonnement, som kunden ønskede. Det kunne de gøre, fordi de havde aftaler med stort set samtlige operatører på telekommunikationsmarkedet. Men da en ny operatør samme år trådte ind på markedet med tilbud om endnu billigere mobiltelefoni end de andre udbydere, blev konkurrencen for stor. Flere operatører valgte i foråret 2011 at opsige deres aftaler med Telekæden, og det reducerede kædens butikker til 12.

Så da et forslag i 2012 kom på banen om at overtage MobileValue, der på tidspunktet drev Greentel og Waoo Mobil med sammenlagt 5000 abonnenter, var ejerkredsen bag Telekæden hurtigt med på idéen.

I 2012 overtog gruppen selskabet og indsatte Line Tarp som direktør.

Det viste sig, at det for de i alt seks medarbejdere var let nok at holde styre to selskaber, men straks var sværere at få flere kunder til firmaet. Derfor sagde MobileValue hurtigt ja, da to antenneforeninger kort efter overtagelsen af firmaet henvendte sig for at høre dem ad, om de ville hjælpe dem i gang med eget mobilselskab.

- Normalt kaster de store selskaber 30-40 millioner kroner i markedsføring for at få synlighed på deres mobilselskab i tv, aviser og blade, siger Jesper Andersen.

- Men vi havde ikke et stort markedsføringsbudget, fortæller Ida Marie Tarp.

- Og vi havde jo allerede Greentel og Waoo Mobil. Så vi kunne se, at vi sagtens kunne styre to selskaber. Til gengæld var vi ikke særligt stærke på opsøgende salg. Så vi havde brug for, at kunderne kom til os, forklarer Line Tarp om beslutningen.

Annonce

Det bedste år nogensinde

I dag driver virksomheden derfor foruden Greentel og Waoo Mobil også 13 andre mobilselskaber i privatlabel-regi for primært antenneforeninger med sammenlagt omkring 9000 kunder. Et samarbejde, der foregår ved, at MobileValue håndterer alt fra betaling til kundeservice og drift af hjemmeside for antenneforeningernes mobilselskaber, mens antenneforeningerne så står for markedsføring og for at skaffe kunder ind til firmaet.

Foruden privat label-forretningen sælger firmaet også abonnementer og simkort til blandt andet husalarmer, GPS-trackere og vildtkameraer, og derudover blev Telekædens aktiviteter sidste år også flyttet ind under MobileValue

Men det er ikke her, at guldskatten ligger begravet for firmaet, der ved sidste offentliggjorte årsregnskab for 2019 landede et årsresultat på godt 2,3 millioner kroner efter skat. Det er derimod hos Greentel, der i dag står for godt 66.000 af de i alt 75.000 kunder i selskabet.

Faktisk går det så godt i øjeblikket, at det i dag ni mand store firma trods den verdensspændende globale pandemi, eller måske endda på grund af den, forventer et overskud på 6,5 til syv millioner kroner før skat for 2020.

- Folk bruger jo stadig deres telefoner, selvom der er corona, siger Line Tarp.

- Ja, faktisk har de brugt dem som aldrig før, tilføjer Ida Marie Tarp.

- Og de har haft tid til at se, hvad det er, de bruger deres penge på, hvilket har fået nogle til at skifte udbyder til os, supplerer Line Tarp.

- Så økonomisk set bliver det vores bedste år nogensinde, slår Jesper Andersen fast.

Annonce

Tilbage til rødderne

At det er lykkedes Greentel mere end at tidoble antallet af kunder på under ti år, er der flere grunde til.

Den ene årsag er, at firmaet som et af de første teleselskaber i Danmark tilbage i 2017 valgte at lade alle deres kunder, uanset abonnement, bruge telefonen til samme pris i udlandet som herhjemme, efter EU indførte en regel om fri roaming i alle EU-lande, der betød, at teleselskaberne ikke længere måtte kræve ekstra gebyrer for opkald til og fra udlandet.

For mens Greentel fastholdt prisen for deres kunder med abonnementer helt ned til 48 kroner, valgte andre teleselskaber valgte at sætte prisen for et abonnement med roaming op.

- Det gjorde, at vi blev skrevet om, og taget med i prissammenligninger, hvor vi blev fremhævet positivt, husker Jesper Andersen.


Hvis vi bare valgte at støtte en af de store organisationer, så er det ikke sikkert, at vi ville have vidst, hvad pengene gik til. Og det vil vi gerne have en føling med. Så det er derfor vi har valgt de projekter, vi har.

Line Tarp, administrerende direktør i Mobile Value


Også andre begivenheder har spillet ind. Blandt andet overtog Greentel i 2017 et konkurstruet teleselskab ved navn Tjeep i sidste øjeblik, hvilket betød, at 10.000 kunder, der havde fået lukket deres telefon for udgående opkald allerede dagen derpå igen kunne ringe og sms’e. En historie, der ikke bare gav ikke bare Greentel omtale, men gjorde også, at flere prissammenligningssider begyndte at tage Greentel med i deres bedømmelser. Blandt andet blev selskabet vurderet højt i en test af Forbrugerrådet Tænk.

- Og det har gjort os mere synlige i markedet, fortæller Line Tarp.

Konkurrencen er dog fortsat høj i branchen, der den dag i dag tæller over 20 forskellige teleselskaber. Derfor har Greentel for få år siden valgt at søge tilbage til de rødder, som firmaet startede med: en grøn profil, der på mange måder passer godt ind i tidens ånd, hvor bæredygtighed og miljø er i høj kurs.

- Der er meget stor konkurrence på mobilmarkedet. Så det handler selvfølgelig også om at skaffe kunder, siger Line Tarp.

- Men vi gør det også, fordi det er en del af vores DNA, at vi ønsker at gøre en forskel. Sat lidt på spidsen, så er vi nødt til at adskille os fra vores konkurrenter, men måden vi har valgt at gøre det på, har vi selv valgt, understreger Jesper Andersen.

Annonce

Bedre føling med projekterne

Hvor firmaets tidligere ejer tilbage i 2011 prioriterede opkøb af Vestas-aktier og CO2-kvoter, har de nuværende ejere fokus på de mere nære muligheder for at gøre en forskel.

Blandt andet har firmaet siden 2019 samarbejdet med den lokale turistattraktion Randers Regnskov, der gennem sin naturfond opkøber og bevarer regnskov i den ecuadorianske del af regnskoven i Amazonas. Et arbejde som Greentels kunder siden 2019 har kunnet støtte gennem et særskilt regnskovsabonnement, hvilket har betydet, at projektet  i løbet af de sidste tre år kunnet indkøbe og bevare 45 hektar regnskov, og forventer at kunne købe 20 hektar mere i år.

Og i februar i år kunne Greentel så løfte sløret for et nyt samarbejde; denne gang med de to iværksættervirksomheder Race for Oceans og Strandet, der begge arbejder med at indsamle opskyllet plastik fra de danske kyststrækninger. Et arbejde, som Greentels kunder nu også kan vælge at støtte gennem et særskilt mobilabonnement.

- Der bliver indsamlet et kilo havplast per måned per abonnent, og målet er, at vi i 2021 skal nå at indsamle i alt fire tons havplast, fortæller Ida Marie Tarp, der også selv trak i tøjet sidste sommer sammen med de to andre i ledelsen for at hjælpe Race for Oceans med at indsamle opskyllet plastik fra havet.

- Det gjorde os opmærksom på, at der var et sted, vi kunne hjælpe og være med til at gøre en forskel, siger Ida Marie Tarp, der selv var chokeret over at se, hvor meget plastik der daglig skyller i land på Vestkysten.

- Når man først har været med til at samle skrald ind på stranden én gang, så tager man helt automatisk en pose med næste gang, man tager afsted. For det er helt ubegribeligt, hvor meget der er, siger hun.

Netop det, at projekterne er håndgribelige, ikke bare for ledelsen, men også for kunderne, ligger den administrerende direktør Line Tarp meget på sinde.

- Hvis vi bare valgte at støtte en af de store organisationer, så er det ikke sikkert, at vi ville have vidst, hvad pengene gik til. Og det vil vi gerne have en føling med. Så det er derfor vi har valgt de projekter, vi har, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

AGF-direktør får karantæne og bøde på 20.000 kr: 'Gav hånd med knyttet næve med hård kraft'

Danmark

Gratis færger og billig kollektiv transport: Minister vil gentage succesen fra sidste sommer

Østjylland

Tvangsnedlukning truer: Sogn nærmer sig den kritiske grænse

Annonce