Annonce
Byens Bedste

En doven wombat og fyrretyve røvere: Her er alle vinderne af Byens Bedste 2019 - og de næstbedste

Der blev uddelt mange kram og danset flere sejrsdanse, da Århus Stiftstidende torsdag aften kårede Byens Bedste 2019. Foto: Jens Thaysen
I har stemt, juryen har voteret og de 14 vindere er kåret. Se dem i listen herunder.

Der var højt humør og god stemning, da Århus Stiftstidende torsdag aften kårede Byens Bedste for 13. gang. Men selvom festen er slut, render vinderne formentlig stadig rundt med armene i vejret. De kan nemlig kalde sig for de bedste af de bedste i Aarhus.

Mere end 100.000 stemmer er blevet afgivet og i flere kategorier har der være tæt løb. Men der kan kun være én vinder i hver kategori, og dem kan du se herunder.

Annonce

Byens bedste café: The Lazy Wombat, Ceres Byen

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Englen
  • Åland
  • Hamanns Emma 1990
  • Casablanca

Byens bedste frisør: Birthe Gleerup

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Posins Frisør, Trøjborg
  • PER
  • Barberen, Clemens Stræde
  • The Look, Hasselager

Byens bedste specialbutik: Fisken, Kridthøj Torv

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Dims, Borggade
  • Pinot, Vor Frue Kirkeplads
  • Ren Kost, Jægergårdsgade
  • Slagterriget, Skt. Pauls Plads

Byens bedste take away: De Fyrretyve Røvere

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Rice
  • Mr. Mums, Højbjerg
  • Ild.Pizza
  • Kowloon

Byens bedste genbrug: Kirkens Korshær genbrug

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Reuse
  • Soul Shine
  • Lille Nor
  • Mö & Flös

Byens bedste service: Salling

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Århus Charter
  • Kaufmann
  • Smag Først, Jægergårdsgade
  • Støvsugerhjørnet, Trøjborg

Byens bedste kulturbegivenhed: Julemarkedet, Tivoli Friheden

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Tall Ship Race
  • Væksthusene
  • Det turkise telt (Aarhus Festuge)
  • Erasmus Montanus, Aarhus Teater

Byens bedste spisested: Mefisto

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Klassisk 65
  • KP5
  • Restaurant ET
  • Unico

Byens bedste shopping for kvinder: Sophies Tøjhus

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Tojstory
  • Høgh
  • Living by Norman, Holme
  • Utzon, Vestergade

Byens bedste shopping for mænd: Kaufmann

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Grejfreak, Højbjerg
  • Magasin, herretøj
  • Stoy
  • S. T. Valentin

Byens bedste værtshus: Peder Wessel

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Søren Bruun
  • Hos Anders
  • Peter Gift
  • Cirkuskroen

Byens bedste gå-i-byen-sted: Gedulgt

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • PV - på Pustervig
  • Bar Smil
  • Den Sidste
  • G-bar

Byens bedste shoppingcenter: Magasin

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Storcenter Nord
  • Salling
  • Bruuns
  • City Vest

Stiften-prisen: SPOT-festival

Foto: Flemming Krogh

De øvrige nominerede var:

  • Aarhus City Halvmarathon
  • Classic Race
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce