Annonce
Debat

Kørestolsbrugerne råber op: Det er fint, at vi kan komme med bussen, men vi skal også have hjælp til at nå frem til stoppestedet

"Man skal kunne komme med busserne, ja. Men udfordringen er noget mere kompleks end blot en rampe i busserne. Det handler også om pladsen ved stoppestederne og pladsen i bussen", skriver Ulla Søberg Jakobsen. Arkivfoto: Ernst van Norde/Ritzau Scanpix

DEBAT: Det er dejligt at læse, at Socialdemokratiet nu også er kommet med på den dagsorden, der hedder tilgængelighed.

Man skal kunne komme med busserne, ja. Men udfordringen er noget mere kompleks end blot en rampe i busserne. Det handler også om pladsen ved stoppestederne og pladsen i bussen. Kørestole skal dele plads med barnevognene, så der er måske plads til en-to kørestole i bussen.

Det hjælper heller ikke, at kørestolsbrugere kan komme rundt med bussen, hvis ikke de kan komme rundt i byrummet, komme ind i bygninger, butikker, kulturinstitutioner eller andre steder. For ikke at tale om at kunne komme på toilet i byen også. For hvorfor så overhovedet tage ind til byen?

Annonce

Det hele skal spille for, at det giver en god oplevelse for kørestolsbrugeren at komme ud overhovedet, for, at det giver mening og er det værd.

Der er mange ting, der skal gøres mere tilgængelige, ikke kun busserne. Og spørgsmålet er, om busserne nu også er det vigtigste sted at starte. Det kan i hvert fald ikke stå alene. Man bør se på transportområdet som helhed. Se på letbanen, Flextrafik og mulighederne for handicap-parkeringer.

Det er her, vi tænker, at kørestolsbrugernes margueritterute er en vigtig ting, der kan fortælle, hvor man kan komme ind. Der skal være et mål med at kæmpe sig ud af døren, ellers er der en risiko for, at man bare bliver derhjemme og lever det skyggesamfund, som formanden for Lev, Anne Kjeld Pedersen, skriver i sit indlæg (stiften.dk 3. marts).

Det store overblik og det store billede. Alt hænger sammen. Det hele skal spille for, at det giver en god oplevelse for kørestolsbrugeren at komme ud overhovedet, for, at det giver mening og er det værd. Bussen/kollektivtrafik er bare en lille brik i det store puslespil.

Når vi snakker om det store billede, er det den hjælp, man har brug for, når man vågner, til man er på et museum. Det kan ikke hjælpe noget, at man kan tage bussen, hvis en kørestol er i stykker eller hjælpen til at komme med bussen ikke er der.

Annonce
Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Napoli-tricks i Bispehaven: To mænd hoppede ind i kvindes bil, holdt hende som gidsel og stjal hendes tasker

Annonce