AARHUS: - Hvor dælen bliver det tog dog af?
Sådan har en hel del af letbanens passagerer undret sig, mens de stod på en perron, skottede til uret og fandt mobilen frem for at fortælle chefen, at de - igen igen - kom for sent på arbejde.
Men den slags nødstedte passagerer har der ikke været mange af i 2021. For efter at have trådt nogle usikre barneskridt, kan ingen længere klage over letbanens manglende rettidighed eller pålidelighed.
Rettidigheden - altså afgange, der blev gennemført til tiden - endte for hele året på 96,8 procent. Det er bedre end i 2020, det første fulde driftsår, hvor 96,3 procent af afgangene kørte til tiden.
Letbanen kom i fuld drift 30. april 2019, da Grenaabanen åbnede, og den imponerede bestemt ikke med sin stabilitet. I begyndelsen skete det for ofte, at toget slet ikke kom.
I 2021 blev 97,9 procent af afgangene gennemført, som de skulle. Det er et lidt dårligere resultat end i 2020, hvor 98,7 procent af afgangene blev gennemført.
Is gav problemer
Letbanedirektør Michael Borre forklarer i en pressemeddelelse, at årsagen er mange aflysninger i starten af 2021 på grund af is på køreledningerne.
- Der er vigtigt, at passagerne kan regne med , at der kommer et tog, og at det kommer til tiden. Vi har et konstant fokus på at sikre en stabil drift og er i 2021 lykkedes med flere tiltag til forbedring af driften Vi har blandt andet styrket vinterberedskabet og rettet fejl på styresystemerne, siger Michael Borre.
Af letbanens tre strækninger er Grenaabanen den, hvor toget oftest kom for sent.
I klar fremgang
93,4 procent af Grenaabanens tog kom til tiden. Ikke så godt som på Odderbanen og den indre strækning, hvor 98 procent af afgangene var rettidige.
Grenaabanen er dog i klar fremgang, for i 2019 var rettidigheden nede på 88,9 procent. I 2020 var den på 91,3 procent.
Hovedårsagerne til forsinkelser og aflysninger på letbanen er tekniske fejl, vejrforhold og fejl på køreplan- og kumdeinformationssystem.
- Vi er glade for, at vi har opnået det hidtil bedste samlede resultat for rettidighed, og at driften på alle tre strækninger bevæger sig i en positiv retning. Vi vil fortsat arbejde med at skabe løbende forbedringer af driften i samarbejde med vores leverandører, siger Michael Borre.