Annonce
Aarhus

Kulden kan bare komme an: Letbanen er klar med nyt våben i kampen mod is på køreledningerne

Letbanetogene er ved flere lejligheder løbet ind i driftsproblemer på grund af is på køreledningerne. Det har især være på Grenåbanens strækning omkring Kolind, at problemerne er opstået. Nu er der en løsning på vej. Arkivfoto: Henrik Lund
Aarhus Letbane har på især Grenåbanen måttet aflyse tog, når der var frost på køreledningerne. Nu er letbanen klar med en løsning, der skulle holde isen på afstand.

AARHUS: De seneste vintre har Aarhus Letbane haft en række problemer med is på køreledningerne på strækningerne mod Odder og Grenaa. Især på sidstnævnte strækning har isen resulteret i aflysninger af tog med stor frustration for passagererne til følge.

Det skal nu være slut. Aarhus Letbane har gennem længere tid arbejdet på en løsning, der skal sikre, at togene kører. I løbet af efteråret tager letbanen et nyt våben mod isen i brug - et våben som administrerende direktør hos Aarhus Letbane, Michael Borre, både håber og tror på, kan holde køreledningerne fri for is.

Letbanens nye våben bliver leveret af firmaet Interflon og hedder Lube EPR.

Annonce

- Det er en olie, som i virkeligheden er udviklet til smøring af sporskifter, for at undgå at de fryser til, når det er frostvejr, forklarer Michael Borre.

Olien skal sprøjtes på køreledningerne på strækningerne til Grenaa og Odder.

- Samtidig bliver den ioniseret - det vil sige, at den nærmest bliver magnetisk. På den måde sidder den bedre fast på køreledningerne, siger letbanedirektøren.

Aarhus Letbane har været i kontakt med letbaneselskaber i både Holland og Frankrig. For eksempel har de i Dijon brugt olien de to foregående vintre.

- Der har det virket fuldstændig upåklageligt, og de har ikke haft nogen problemer overhovedet.

Leverandøren kommer første gang i begyndelsen af november, og så kommer de en gang om måneden frem til foråret - i alt seks gange.

Tidligere løsning var utilstrækkelig

Aarhus Letbane har tidligere brugt glycerin som middel mod is på køreledningerne. Glycerinen har grundlæggende fungeret fint til formålet, men har nogle svagheder. Blandt andet når der er rimtåge - og altså meget høj luftfugtighed kombineret med temperaturer omkring frysepunktet.

Den nye isbekæmper skal sprøjtes på køreledningerne fra en vogn der bliver spændt bag en an letbanens entreprenørkøretøjer. Arkivfoto: Aarhus Letbane/Jens Hasse/Chili Foto

- Når der har været frostvejr, har glycerinen fungeret, men det virker som om, at rimtågen skylder glycerinen af. Det samme gælder i regnvejr, og derfor har vi skulle smøre glycerin på hver anden dag, siger Michael Borre.

Allerede forud for, at Aarhus Letbane besluttede sig for at bekæmpe is på køreledningerne med glycerin, var den nye væske, der nu overtager isbekæmmpelsen inde i billedet.

- Men vi kunne dengang ikke få dokumentation for, at den løsning virkede. Det har vi nu, siger letbanedirektøren.

Annonce

Flere muligheder i spil

På den lidt længere bane arbejder Aarhus Letbane desuden med en helt tredje løsning på udfordringen med is på køreledningerne. Ikke fordi man ikke stoler på, at det nye våben virker.

Den valgte løsning koster et antal millioner kroner om året, og den udgift vil bestyrelsen bag letbanen gerne undgå. Derfor undersøger Aarhus Letbane, om der eventuelt kan findes en mere varig løsning på problemet.

Det kunne blandt andet være at varme køreledningerne op, ændre i togets teknik eller software eller installere batterier i togene.

- Så kan vi lave en investering, som vil kunne betyde, at vi ikke skal ud og forebygge ved at smøre olie på køreledningerne, forklarer Michael Borre, der videre fortæller, at opgaven fra Aarhus Letbanes bestyrelse i første omgang lød på at finde en holdbar løsning til den kommende vinter.

Hvorfor er is en udfordring for letbanetogene?

  • Når luftfugtigheden er høj og temperaturen under to grader, kan der dannes is på køreledningerne.
  • Hvis der sidder for meget is, kan letbanetoget ikke trække strøm nok til at køre.
  • Problemet opstår primært i de mere åbne landskaber uden for Aarhus.

- De forskellige muligheder er alle ved at blive undersøgt parallelt med indsatsen denne vinter. Det kræver ordentlige beregninger, hvor også tidshorisont og økonomi er indtænkt. Jeg forventer, vi kan komme med nogle konklusioner om de langsigtede løsninger frem mod næste sommer, siger han.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Gift fra brandskole kan være endt i bæk: - Vi skal hurtigt have styr på, om stoffet er i dyr eller fødevarer

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

AGF For abonnenter

En mandag aften på kunstgræs i Silkeborg: Måske er det i virkeligheden en af sæsonens sværeste opgaver for AGF?

Kultur

Se billederne: Royal jubel efter prins Joachim og Tom K. kørte først over stregen

Østjylland

Nu kommer der flere busser mellem Aarhus og Randers: Midttrafik indrømmer urealistiske 118-køreplaner

Sport

Barndomsby i sorg over Chris Ankers død

Byudvikling For abonnenter

Den store udfordring: Aarhus Ø må nøjes med busser, mens politikere drømmer videre om en førerløs fremtid

Sport

Chris Anker Sørensen er død: - En stor cykelrytter og et endnu større menneske

Debat

Store drømme for Pier 3 på Aarhus Havn: Det sidste ubebyggede område mellem by og bugt skal tilhøre os alle

Sport

Bilinspektør om Chris Anker-ulykke: Chauffør begik ikke fejl

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Byudvikling For abonnenter

Håndværkere boede ulovligt på industrigrund: Kommunen blev advaret - men førte ikke tilsyn

Alarm 112

Falske penge i Østjylland: Politiet bringer en advarsel

Annonce