Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Letbanen er stærkt på vej til at blive en stor succes, så den skal vi have mere af

I Europa findes der ikke mindre end 200 byer med letbaner eller sporvejssystemer, og de allerfleste er nye (fra efter 1985), og resten er moderniseret til ukendelighed. Ingen af disse byer kunne forestille sig at undvære deres letbaner!

Stiften bringer en artikel om letbanens etape 2 5. februar 2020: "Det mest udskældte trafikprojekt i byens historie". Jeg er skuffet over, at I igen kommer med negative forventninger til letbanen. I Europa findes der ikke mindre end 200 byer med letbaner eller sporvejssystemer, og de allerfleste er nye (fra efter 1985), og resten er moderniseret til ukendelighed. Ingen af disse byer kunne forestille sig at undvære deres letbaner! Letbanen udfylder et tomrum i den kollektive trafik, som især Aarhus mangler at få udfyldt, da byen jo hverken har S-tog eller metro.

Aarhus Letbane er allerede nu meget afholdt af brugerne, og passagererne strømmer til. Problemerne er efterhånden løst, hvilket heldigvis også kan læses i Stiftens spalter. Men når byrådet tænker fremad og planlægger udbygning af letbanenettet, så vælger Stiften at trække baglæns og glemmer, at byen er i stor vækst, som kræver nye trafikløsninger.

Letbanens problemer har især koncentreret sig om de gamle nærbaner, mens den nye letbanestrækning har kørt ret stabilt i lang tid. Den omtalte etape 2 bliver udelukkende nye strækninger og kan derfor opføres uden udfordringer med de tidligere enkeltsporede baner. Ligeledes er der nu hentet en hel del erfaring, som helt sikkert vil hjælpe på resultatet.

Aarhus Letbane er som bekendt den første af sin slags i Danmark, og den har (erkendt) haft mange børnesygdomme og kvaler. Men prøver man at sammenligne med Danmarks første metro i København, er vores letbane utrolig hurtigt på benene. Metroen var et rent kaos de første tre-fire år, hvor døre faldt af tog, som tit stoppede midt i tunnelerne med nød-evakueringer. Ingen kunne regne med dem.

Elektriske tog, herunder letbaner, er den eneste transportform, der kan reducere persontransportens CO2-udledning markant, fordi bilister er mere villige til at skifte til skinnetransport end til bustransport, og el-tog kan køre uden miljøbelastende dieselolie og litium-batterier og er dermed et stort skridt i retning af at overholde klimamålene. Letbanen er stærkt på vej til at blive en stor succes, så den skal vi have mere af.

Letbanen ved Nørreport. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Plørefuld polak tilbageholdt: Promillen var så høj, at politiet ville have ham fængslet

Aarhus For abonnenter

Beskyldes for totalt svigt: Notat rejser kras kritik af Trafikstyrelsen efter den aflyste letbaneåbning

Annonce