Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Letbanen er stærkt på vej til at blive en stor succes, så den skal vi have mere af

I Europa findes der ikke mindre end 200 byer med letbaner eller sporvejssystemer, og de allerfleste er nye (fra efter 1985), og resten er moderniseret til ukendelighed. Ingen af disse byer kunne forestille sig at undvære deres letbaner!

Stiften bringer en artikel om letbanens etape 2 5. februar 2020: "Det mest udskældte trafikprojekt i byens historie". Jeg er skuffet over, at I igen kommer med negative forventninger til letbanen. I Europa findes der ikke mindre end 200 byer med letbaner eller sporvejssystemer, og de allerfleste er nye (fra efter 1985), og resten er moderniseret til ukendelighed. Ingen af disse byer kunne forestille sig at undvære deres letbaner! Letbanen udfylder et tomrum i den kollektive trafik, som især Aarhus mangler at få udfyldt, da byen jo hverken har S-tog eller metro.

Aarhus Letbane er allerede nu meget afholdt af brugerne, og passagererne strømmer til. Problemerne er efterhånden løst, hvilket heldigvis også kan læses i Stiftens spalter. Men når byrådet tænker fremad og planlægger udbygning af letbanenettet, så vælger Stiften at trække baglæns og glemmer, at byen er i stor vækst, som kræver nye trafikløsninger.

Letbanens problemer har især koncentreret sig om de gamle nærbaner, mens den nye letbanestrækning har kørt ret stabilt i lang tid. Den omtalte etape 2 bliver udelukkende nye strækninger og kan derfor opføres uden udfordringer med de tidligere enkeltsporede baner. Ligeledes er der nu hentet en hel del erfaring, som helt sikkert vil hjælpe på resultatet.

Aarhus Letbane er som bekendt den første af sin slags i Danmark, og den har (erkendt) haft mange børnesygdomme og kvaler. Men prøver man at sammenligne med Danmarks første metro i København, er vores letbane utrolig hurtigt på benene. Metroen var et rent kaos de første tre-fire år, hvor døre faldt af tog, som tit stoppede midt i tunnelerne med nød-evakueringer. Ingen kunne regne med dem.

Elektriske tog, herunder letbaner, er den eneste transportform, der kan reducere persontransportens CO2-udledning markant, fordi bilister er mere villige til at skifte til skinnetransport end til bustransport, og el-tog kan køre uden miljøbelastende dieselolie og litium-batterier og er dermed et stort skridt i retning af at overholde klimamålene. Letbanen er stærkt på vej til at blive en stor succes, så den skal vi have mere af.

Letbanen ved Nørreport. Foto: Axel Schütt
Annonce
Erhverv For abonnenter

Årets webshop 2021: Eventyret startede omkring et bål for 25 år siden

Danmark

Tirsdagens coronatal:Yderligere 810 personer er testet coronapositive

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Strejkende sygeplejersker:  ... det er Christiansborg, der skal løse problemet med ligeløn

AGF For abonnenter

Bagkanten: Der er flere plusser end minusser ved AGF's nye formation

Sport

Den magiske målmand stod i vejen: Brabrand smider Hobro ud af pokalturneringen efter straffe

Alarm 112

83-årig mand savnet: Sidst set på Samsø

Aarhus For abonnenter

Trine blev 'hende fra Løvens Hule': Har knoklet benhårdt for at skabe en succes af glimmer og guld

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Konservativ byrådskandidat: Multibaner vil løfte idrætslivet i Hammel

Alarm 112

Tidligere drabsdømt fængslet efter røveri: Blev tacklet og lagt i armlås af teenagesøn

Østjylland

Jimmy er manden bag dramatisk ugleredning: - Selvom man er stor og skaldet og har masser af tatoveringer, kan man godt være blød indeni

Alarm 112

'Rød alarm': Brand i køkken medførte evakuering af Bruuns Galleri

Aarhus For abonnenter

Fra hobby til millioner: Det har kostet Mia og Kenneth blod, sved og tårer at holde fast i succesen

Alarm 112

Vanvidsbilist mister bilen: Overhalede politiet med 200 km/t

Annonce