Annonce
Østjylland

Letbanen har kundefremgang mod Grenaa

Midttrafiks oplevede i fjerde kvartal 2019 en væsentlig stigning i passagertallet mod Grenaa i forhold til tidligere. PR Foto
Mere stabil drift og en samlet rettidighed på hele strækningen i december på 98,1 procent har medført kundefremgang på Letbanens strækning mellem Aarhus H og Grenaa.

Grenaa: Midttrafiks tællinger for fjerde kvartal viser en væsentlig stigning i passagertallet mod Grenaa i forhold til tidligere.

Cirka 4.600 kunder har rejst med Letbanen på en hverdag i årets sidste kvartal. Tilbage i 2016 blev der talt cirka 4.000 kunder på en hverdag i Desirotoget.

Mere stabil drift og en samlet rettidighed på hele strækningen i december på 98,1 procent har medført kundefremgang på Letbanens strækning mellem Aarhus H og Grenaa.

På en gennemsnitlig hverdag rejser cirka 18.500 kunder på strækningen. Mens passagertallet for L2 mod Odder og indre strækning Aarhus-Lystrup ligger nogenlunde stabilt gennem efterårsmånederne, er der i fjerde kvartal registreret en betydelig vækst på L1 mod Grenaa.

Midttrafik glæder sig over væksten og venter stigende passagertal i år på den samlede strækning.

- Vi er glade for at flere kunder tager Letbanen. Med den nuværende udvikling i passagertal forventer vi mellem 5,2 - 5,5 millioner passagerer i år, siger Ole Sørensen, planchef ved Midttrafik.

Det samlede passagertal for 2019 er opgjort til 4,45 millioner. I fjerde kvartal, hvor der både er efterårsferie og juleferie, var det samlede passagertal cirka 1,36 millioner mod cirka 1,2 millioner i tredje kvartal.

Tidligere prognoser på 9 millioner årlige letbanerejsende var blandt andet baseret på en afkortning af busruter til letbanen og byudvikling i Lisbjerg, Nye og Skejby, som ikke er realiseret endnu.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce