Annonce
Aarhus

Letbanen stiller højere krav til sig selv: Så præcis vil den være

Aarhus Letbane hæver kravene til sig selv. I 2022 er målsætningen, at 97 procent af afgangene skal være pålidelige - altså gennemføres som planlagt - og 97 procent skal være rettidige - ankomme indenfor tre minutter. Dog ikke på Grenåbanen, hvor målsætningen om rettidighed bliver 94 procent. Foto: Kim Haugaard
Aarhus Letbane vil stille større krav til sig selv. I 2022 skal 97 procent af afgangene gå til tiden. Dog ikke på Grenåbanen.

AARHUS: Tog til tiden og kun ganske få aflysninger.

Det har været ambitionen hos Aarhus Letbane siden allerførste afgang 21. december 2017.

Det kneb sandt at sige noget i begyndelsen. Men nu går det så godt, at letbanen hæver barren og stiller højere krav til sig selv.

Annonce

Målsætningen om 95 procent på pålidelighed - andelen af planlagte afgange, der gennemføres - og rettidighed - andelen af gennemførte afgange, der ankommer inden for tre minutter - hæves til 97 procent.

Hvad angår rettidighed kommer målsætningen ikke til at gælde for Grenåbanen. På Grenåbanen er der nogle særlige vilkår, som gør, at det er sværere at indfri 97 procent-målsætningen end på den indre strækning i Aarhus og på Odderbanen.

Grenåbanen er den suverænt længste af de tre strækninger. Der er kun få krydsningsstationer, hvor toget kan holde og vente på det modkørende tog.

Er det ene tog forsinket, bliver det modkørende tog også forsinket. Og med så få krydsningsstationer kan forsinkelserne hurtigt forplante sig og ramme andre tog.

Aflysninger

Hvis forsinkelsen er stor, er aflysninger næsten altid den eneste løsning, når trafikken skal genoprettes.

Derfor er målsætningen om rettidighed 94 procent på Grenåbanen, mens den er på 98 procent på den indre strækning og på Odderbanen.

Hvad angår forsinkelser, så er det klart, at jo mere trafik, der kører, jo mere forplanter forsinkelser sig

Michael Borre, direktør, Aarhus Letbane

Om forsinkelserne falder på samme tidspunkter i løbet af en dag, kan letbanens direktør, Michael Borre, ikke sige.

- Men hvad angår forsinkelser, så er det klart, at jo mere trafik, der kører, jo mere forplanter forsinkelser sig, siger Michael Borre.

For eksempel risikerer letbanens køreplan at smuldre, hvis toget skal holde mere end 30 sekunder ved en perron, mens passagererne stiger af og på.

- Og er der rigtigt mange passagerer med, er 30 sekunder ikke altid nok, siger Michael Borre.

Annonce

Flere tog til august

Årsagen til, at Grenåbanen er lukket mellem Torsøvej og Østbanetorvet, er ombygning af stationen på Vestre Strandallé, så den også bliver en krydsningsstation. Sammen med endnu en krydsningsstation i Trustrup giver det til august kapacitet til tog hver halve time til Grenaa og tog hvert kvarter til Hornslet.

Spørgsmålet er, hvad det kommer til at betyde for rettidigheden på strækningen.

- Med mere trafik er der større risiko for, at togene forstyrrer hinanden, men med flere krydsningsmuligheder vil der på sigt blive skabt en større robusthed, vurderer Michael Borre.

Tiden vil vise, om robustheden er så stor, at målsætningen om rettidighed på Grenåbanen kan komme op på 98 procent som på Odderbanen og på den indre strækning.

Letbanens nye mål

Fra 1. januar 2022 ser letbanens målsætning om pålidelighed og rettidighed sådan ud:

Pålidelighed

  • Samlet: 97 procent
  • Grenaabanen: 97 procent
  • Indre strækning: 98 procent

Rettidighed

  • Samlet: 97 procent
  • Grenaabanen: 94 procent
  • Odderbanen: 98 procent
  • Indre strækning: 98 procent
Annonce
Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

Esbjerg Havn som Nato-knudepunkt er et klart signal til Rusland: - Det handler om at vise russerne, at det aldrig kan betale sig at gå i krig

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Napoli-tricks i Bispehaven: To mænd hoppede ind i kvindes bil, holdt hende som gidsel og stjal hendes tasker

Annonce