Annonce
Aarhus

Molslaboratoriet: Vores dyr er ikke farlige

Rewilding betyder, at dyrene lever hele deres liv "frit" i naturen, Foto: Jens Thaysen
Køer og heste, der ikke bliver fodret, er ikke farlige, hvis man holder afstand.

MOLS BJERGE: Molslaboratoriet har 80 køer og heste gående i Mols Bjerge. Dyrene er frontkæmpere i en ny form for naturpleje; "rewilding", hvor dyrene passer sig selv og naturen i store indhegninger, hvor de lever året rundt.

Kan man godt tage små børn med ind til dyrene?

- Det handler meget om, hvad det er for nogle dyr. Vores dyr bliver ikke fodret, så de kan ikke "bruge" mennesker til noget som helst. Derfor er de ikke opsøgende. Men du vil kunne gå ind på et overdrev et andet sted, hvor heste eller kvier er vant til at blive fodret. De vil være nysgerrige efter, om man har noget foder med, siger Anni Kjeldsen, daglig leder af Molslaboratoriet, der er en del af Naturhistorisk Museum i Aarhus.

Er det farligt?

- Det kan det være. Jeg ville ikke bryde mig om at gå med en flok børn, hvis der kommer store dyr hen imod os. Men det vil vores dyr ikke gøre, fordi de ikke bliver fodret. Dyrene tåler, vi er sammen med dem, men de kan ikke bruge os til noget, og derfor er det heller ikke farligt. Hvis bare man går uden om dyrene, sker der ikke noget. Men det ændrer ikke på, at folk kan være bekymrede for at gå ind i en indhegning med store dyr, siger hun.

Ud over Molslaboratoriet har også Naturstyrelsen og Den Danske Naturfond kvæg og heste i området.

Rewilding virker. På Molslaboratoriets 150 hektar naturarealer findes der eksempelvis - ifølge Molslaboratoriet - flere sommerfugle end i noget 10x10 km-kvadrat i Danmark.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce