Annonce
Aarhus

Ny bane vil halvere rejsetid mellem Aarhus og Silkeborg

<p>Turen mellem Aarhus og Silkeborg kan halveres med ny jernbane. Arkivfoto: Jens Thaysen</p>

Forundersøgelse af ny bane Aarhus ? Silkeborg: Midtjylland bindes bedre sammen, hvis mindre byer bliver til stationsbyer.

I Togfonden, som Helle Thorning-Schmidt-regeringen skabte sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten, står der, at der skal laves en forundersøgelse af en ny jernbane mellem Aarhus, Galten og Silkeborg.
<p>Trafik- og Byggestyrelsen foreslår, at en ny jernbane Aarhus-Silkeborg anlægges med denne linjeføring. Kort: Trafik- og Byggestyrelsen</p>
Den forundersøgelse har transportminister Hans Chr. Schmidt (V) netop sendt til Folketingets transport- og bygningsudvalg.
Forundersøgelsen er lavet af Trafik- og Byggestyrelsen, og styrelsen har fundet ud af, at banen med sin direkte linjeføring vil halvere rejsetiden mellem Silkeborg og Aarhus. Den vil også bringe rejsetiden mellem Aarhus og Herning ned under en time.
Annonce

Hurtigere end i bil

Det er sjældent, at en togtur kan gøres væsentligt hurtigere end en biltur - og da slet ikke, når bilisten har en motorvej at køre på.
Det har bilister, der vil til Silkeborg. Turen i bil tager 43 minutter, hvis man starter ved Aarhus H.
I tog tager turen Aarhus H - Silkeborg 23 eller 26 minutter alt efter, om jernbanen bygges enkeltsporet eller dobbeltsporet.
Hurtigst er det med dobbeltspor, og ifølge undersøgelsen er der en hel del fordele ved at anlægge en dobbeltsporet jernbane.
En dobbeltsporet Aarhus-Silkeborg-jernbane kan nemlig forfremme byerne Låsby, Galten/Skovby og Framlev/Harlev samt Aarhus-forstæderne Brabrand og Åbyhøj til stationsbyer med alt hvad det medfører af pendlermuligheder, befolkningstilvækst og måske ligefrem stigende huspriser.
Nøjes man med en enkeltsporet jernbane, så kan der kun anlægges station et sted, nemlig i Galten.
Der er ét argument for at holde sig til en enkeltsporet jernbane, og det er prisen:
En enkeltsporet jernbane kan anlægges for 2 milliarder kroner. En dobbeltsporet jernbane koster 3,1 milliader kroner.
Annonce

Flere stationer

Men da den dobbeltsporede jernbane både betyder flere stationer og flere afgange er det spørgsmålet, om den ikke er merudgiften værd. Trafik- og byggestyrelsens forundersøgelse vurderer nemlig, at mens en enkeltsporet jernbane vil transportere 4700 rejsende om dagen, så vil en dobbeltsporet bane komme op på 6800 rejsende.
Men det betyder ikke markant færre biler på vejen. For en ny jernbane vil i høj grad gå på strandhugst blandt passagerne i Midttrafiks busser.
Hele 60 procent af de nye passagerer forventes at være rejsende, der skifter bussen ud med toget. 20 procent lader bilen stå til fordel for toget. 10 procent skifter fra cyklen, mens de sidste 10 procent er helt nye rejsende.
Det er især mellem Aarhus og Låsby, Galten og Framlev, at der kommer mange, nye rejsende. For dobbeltspors-løsningen bringer de tre byer meget tættere på Aarhus.
Dermed bliver det mere attraktivt for både pendlere og fritidsrejsende at benytte kollektiv trafik.
Men antallet af rejsende mellem Aarhus og Silkeborg vil også stige kraftigt, idet antallet af togrejser tredobles. På stationer vest for Silkeborg, for eksempel Herning, vil der ske en fordobling af togrejser til og fra Aarhus.
Annonce
Kultur For abonnenter

Passionerede fugleentusiaster danner rammen om fortælling om frihed: En stork flyver ikke pludselig til Færøerne, fordi den har lyst

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antal corona-indlagte falder til det laveste siden først i august - yderligere fire er døde

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Se alle billederne: Så slidt er byens engang flotteste 'dame' i dag - men en opfriskning er på vej

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: En retro-oplevelse med en wienerschnitzel på størrelse og tykkelse med et dameblad

Alarm 112

Røver truede sig til penge ved 7Eleven: Stak af inden politiet dukkede op

AGF

David Nielsen hylder modstander efter pokalsejr: - Jeg får kuldegysninger over en fodboldklub som Frem

Aarhus

Sprayede maling i hovedet på lokomotivfører: Ung graffitimaler taget på fersk gerning på Aarhus H

Aarhus For abonnenter

Truels og Emil skal begge opereres: Den ene er indkaldt til undersøgelse om næsten tre år - den anden om syv år

Debat

Venstre ønsker ny skiltepolitik: Det skal være tilladt at reklamere i vejkanten for jordbær og æg

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Sport

Trøjborgs pølsevogn er blevet til kaffebar: I begyndelsen hadede de nye ejere hinanden, nu vil de hygge om Aarhus' bohemekvarter

Danmark

Kulturministeren er skræmt over danske børns Youtube-forbrug: - Jeg er bange for algoritmer, jeg ikke forstår

AGF

Reportage fra et vindblæst Valby Stadion: Der var ild i de store pinde og i særdeleshed i Oliver Lund, da AGF røg videre i pokalen

Aarhus For abonnenter

Trængslen vokser på Brabrandstien: Så mange alvorlige uheld er der sket de seneste tre år

Aarhus

Galophest er folkeeje i Aarhus: 130 ejere og Karin Salling spiller en rolle i eventyret

Annonce