Annonce
Navne

Ny formand for Akademiet for Talentfulde Unge

<p>Karina Boldsen.</p>

Karina Boldsen, Aarhus, er blevet valgt som formand for Akademiet for Talentfulde Unge.

Karina Boldsen, Aarhus, er blevet valgt som formand for Akademiet for Talentfulde Unge, hvor hun sammen med repræsentanter fra både uddannelsesverden og erhvervslivet skal være med til at give de bedste gymnasieelever i Region Midtjylland faglige udfordringer og et stærkt netværk på tværs af geografi og uddannelse.

Annonce
Karina Boldsen.

Karina Boldsen er CCO hos Solitwork og medindehaver af Boldsen & Lindhardt. Hun er også formand for Aarhus Business College og i bestyrelsen for Studenterhus Aarhus, Vestjysk Bank og Erhverv Aarhus.

Akademiet for Talentfulde Unge er et tilbud til de godt 400 dygtigste gymnasieelever i Region Midtjylland fra både HHX, HTX og STX. Undervisningen foregår ved siden af elevernes almindelige skolegang og består af både et obligatorisk program, en sommercamp og en række valgfrie ekstratilbud.

Programmet er støttet af Region Midtjylland og er et samarbejde mellem gymnasierne i regionen, Aarhus Universitet, Via University og en lang række virksomheder. Akademiet har netop afholdt en international camp, hvor eleverne blandt andet besøgte universiteterne i Oxford og Cambridge.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce