Annonce
Østjylland

Ny fremgang for letbanen: Færre aflysninger og forsinkelser

Det går bedre og bedre med regulariteten på Aarhus Letbane. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Der er blevet lidt lettere at være pendler i Aarhus Letbanes tog.

AARHUS: Der er gået op og ned for Aarhus Letbane, der i perioder har været ramt af en del aflysninger og forsinkelser.

Letbanen og ikke mindst passagererne kan dog glæde sig over, at der har været færre problemer i november end de foregående måneder.

Det viser netop offentliggjorde tal fra Aarhus Letbane.

Overordnet set er antallet af aflyste tog på hele letbanenettet faldet fra 4,7 procent i oktober til 3,23 procent i november.

Antallet af forsinkede tog er også faldet i perioden. I oktober kørte 5,79 procent med forsinkelse, mens tallet for november var faldet til 4,75 procent.

Faldet i antallet af forsinkelser skyldes hovedsageligt færre fejl i tekniske anlæg, fortæller letbanen i nyhedsbrevet.

Annonce

Stor fremgang på Grenåbanen

Det er stadig Grenåbanen, der har de største udfordringer. Strækningen kan dog også fremvise en pæn fremgang

I november blev 4,4 procent af afgangene aflyst på skinnerne mellem Aarhus H og Grenaa, hvilket næsten er en halvering i forhold til måneden før. Hvor mere end 13 procent kørte med forsinkelser i oktober, var antallet faldet til under 10 procent i seneste måned.

Også Odderbanen har haft fremgang, således var kun lidt mere end to procent af togene på den del af letbanen aflyst i november og kun fem procent kørte med forsinkelser.

Den indre strækning gennem byen fra Aarhus H til Lisbjerg og Lystrup via Randersvej er stadig den mest driftsikre. Strækningen har dog haft en mindre nedgang i pålideligheden, hvilket ifølge Aarhus Letbane skyldes aflysninger som følge af skader på materiel.

Tilfredsstillende

Samlet set har Aarhus Letbane den højeste rettidighed, siden Grenåbanen åbnede.

- Efter nogle måneder med store udfordringer med trafikken foranlediget af åbningen af Grenåbanen i april 2019 er november måned en meget tilfredsstillende måned, hvor letbanen for første gang siden april 2019 kommer over det samlede mål på 95 procents rettidighed, udtaler direktør Michael Borre.

Han tilføjer:

- I letbanen arbejder vi hver dag med at lave fortsatte forbedringer af driften, og vi er overbevist om, at det lykkes at få en stabil drift og også opnå en rettidighed på over 95 procent på alle strækninger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Det bliver ved og ved…

I den nyeste spareplan i Aarhus på socialområdet fortsætter den nedadgående spiral med fornyet styrke. Høringsmaterialet slår fast, at der er gennemført mindst 20 procent besparelser over de seneste 10 år. Samtidig er det også en kendsgerning, at der på området for voksne med handicap eksempelvis er kommet 10-20 procent flere borgere med behov for støtte og hjælp. Det hænger ikke sammen! Lad os antage, at der kom 10 procent flere opgaver i borgmesterens afdeling, 10 procent flere børn og unge, 10 procent flere ældre osv. Ville svaret fra byrådet så være, at løsningen var at lave en besparelse på 20 procent? Næppe! Det vil det selvfølgelig ikke, fordi de opgaverne er vigtige – de mennesker, der skal modtage ydelserne fra kommunen, er vigtige. Anderledes ser det ud på det sociale område. Logikken er simpelthen en anden, ikke særlig logisk, men alligevel. Siden 2009 har der været den ene besparelse efter den anden, hvad enten det har været Aarhus Kommunes egne besparelser, eller det har været kommunerne i Midtjylland, der sammen har besluttet dem. Vi overdriver ikke, når vi siger, at det er mindst 20 procent, der er besparet i de forgangne 10 år. Det betyder selvfølgelig noget. Det betyder dårligere livskvalitet for de mennesker, der kunne have fået en ordentlig hjælp. Det betyder et langt dårligere arbejdsmiljø for de socialpædagoger, der skal levere et fagligt kvalificeret stykke arbejde. Man kan bare se på sygefraværets stigning i det seneste år. Jeg er desværre ikke overrasket. Det betyder også, at den store gennemstrømning af medarbejdere vil fortsætte og tage til, fordi det helt enkelt er umulige arbejdsvilkår, byrådet tilbyder sine medarbejdere. Manglende tilbud, kvalitet, evne til at leve op til krav fra socialtilsyn og andre, der vurderer kvaliteten på området. Så det ville klæde byrådet at behandle det sociale område som alle andre. Nemlig, at flere opgaver ikke udløser sparekrav, tværtimod. Byrådet er byråd for ALLE borgere i Aarhus! Det ville klæde byrådet at leve op til denne forpligtigelse.

112

Mand vendte bil med anhænger på motorvejen

Byudvikling

Politikere til 450 debatlystne århusianere til borgermøde: Aarhus vokser, om vi vil det eller ej

AGF

AGF-cheftræner roste unge som gamle efter test-sejr over Viborg

Danmark For abonnenter

Liste med banditter i habitter vokser til nye højder: - Flere handler groft uforsvarligt, end nogen havde forestillet sig

Østjylland

Se kampflyene over Aarhus: F16-fly i formation markerede jubilæum

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];