Annonce
Aarhus

Pålidelig og rettidig: Flotte tal hos Aarhus Letbane

Mandag 1. juli 2019 blev en kulsort dag for Aarhus Letbane. Tekniske problemer lukkede Odderbanen og Grenåbanen hele dagen. Om aftenen lukkede også den indre strækning. Siden har driften forbedret sig voldsomt. Foto: Jens Thaysen
Målt på rettidighed og pålidelighed blev december den bedste måned for Aarhus Letbane, siden Grenåbanen åbnede.

AARHUS: For Aarhus Letbane var det et fatalt slag for både pålidelighed og rettidighed, da Grenåbanen 30. april blev sat i drift.

Tekniske nedbrud og store problemer med at få banen mod Grenaa til at spille sammen med resten af letbanen betød masser af forsinkelser og aflyste afgange.

Siden har letbanen og dens leverandører arbejdet hårdt og målrettet på at forbedre driften. Et arbejde, der efter tallene at dømme har båret frugt.

Hvad angår både rettidighed og pålidelighed blev december i hvert fald den bedste måned, siden Grenåbanen begyndte at køre.

Annonce

Markant fremgang

Letbanens mål er, at 95 procent af afgangene skal være gennemført til tiden. I december blev 95,9 procent gennemført til tiden.

Hvad angår pålideligheden – andelen af gennemførte afgange i forhold til planlagt – var letbanen oppe på 98,1 procent i december.

Det er anden måned i træk med markant fremgang, og den første måned siden april med et resultat over 98 procent.

Ikke mindst et meget flot resultat på Grenåbanen på 98,4 procent er med til at sparke resultatet så højt op.

Odderbanen dykkede en smule til 97 procent, mens den indre strækning i december har haft en uhyre høj pålidelighed, nemlig 98,6 procent.

Tilfreds direktør

Kigger man på hele 2019, ligger Aarhus Letbanes pålidelighed på 96,1 procent og rettidigheden på 94,3 procent.

Pålideligheden er altså over målsætningen om 95 procent gennemførte afgange. Rettidigheden er meget tæt på målsætningen.

Derfor er direktør Michael Borre godt tilfreds.

- Der har været mange udfordringer for driften, siden åbningen af Grenåbanen i april 2019, så det er meget glædeligt at se, at en vedholdende og målrettet indsats fra hele organisationen og vores leverandører har givet mærkbare, forbedrede resultater i driften både på rettidighed og pålidelighed, siger Michael Borre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce