Annonce
Debat

Pak bare dommedagstrommerne væk: Så slemt bliver det ikke med trafikken i Aarhus

"Det er klart, at vi skal have fokus på timingen, når vi kommer til den videre planlægning og især anlægsfasen af de nævnte projekter. Vi vil selvfølgelig også se på, hvad vi kan gøre for at lette de trafikale gener, der indiskutabelt vil komme ved hvert af projekterne", skriver Steen Stavnsbo. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: Det var noget af en dyster analyse, som Århus Stiftstidende leverede mandag 28. februar: Vi står foran et trafikalt sammenbrud af hidtil usete dimensioner, når vi går i gang med etableringen af Marselistunnelen, letbanens etape to og ombygningen af Aarhus H i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen.

Avisen får det hele til at lyde meget dystert, og man kan høre dommedagstrommerne, der buldrer i det fjerne. Men det er teatertorden, for helt så slemt bliver det selvfølgelig ikke.

Vi har endnu ikke den endelige tidsplan for nogen af projekterne på plads, og hvad angår Marselistunnelen og letbanens/BRT's etape 2, så har vi ikke engang besluttet de endelige forløb endnu, og der er ikke noget, der p.t. tyder på, at de to projekter kommer til at ligge oveni hinanden. Men det er klart, at vi skal have fokus på timingen, når vi kommer til den videre planlægning og især anlægsfasen af de nævnte projekter.

Annonce

Det er en bunden opgave at gennemføre disse projekter for byen, og det er fint at slå på tromme for en stor opmærksomhed på de konsekvenser, som de store anlægsprojekter har, men der er ingen grund til at finde dommedagstrommerne frem.

Vi vil selvfølgelig også se på, hvad vi kan gøre for at lette de trafikale gener, der indiskutabelt vil komme ved hvert af projekterne.

Vi vil f.eks. i forbindelse med Marselistunnelen arbejde for en optimal afvikling af trafikken, bl.a. med to spor i hver retning mellem E45 og havnen.

Herudover vil jeg også arbejde for en forlængelse af Værkmestergade fra Ringgadebroen og ud til Åhavevej. Vejen kan i første omgang fungere som aflastningsvej, og – når tunnelen er færdig – kan den også være en gevinst for fremkommeligheden i midtbyen i mange år fremover.

Slutteligt er det værd at bemærke, at analysen er set med en bilists øjne, og selvom bilen er den primære transportform i Aarhus, så er det så langt fra den eneste transportform, som vi arbejder med i Aarhus. Bedre forhold for fodgængere, cyklister, den kollektive transport vil, sammen med god planlægning, være med til at løfte udfordringerne et godt stykke ad vejen, men selvfølgelig kan vi ikke gennemføre disse projekter uden, at det mærkes trafikalt.

Det er en bunden opgave at gennemføre disse projekter for byen, og det er fint at slå på tromme for en stor opmærksomhed på de konsekvenser, som de store anlægsprojekter har, men der er ingen grund til at finde dommedagstrommerne frem.

Annonce
Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

Esbjerg Havn som Nato-knudepunkt er et klart signal til Rusland: - Det handler om at vise russerne, at det aldrig kan betale sig at gå i krig

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Napoli-tricks i Bispehaven: To mænd hoppede ind i kvindes bil, holdt hende som gidsel og stjal hendes tasker

Annonce