Annonce
Aarhus

Politikere vil godt lægge pengene ud: Men de regner med statskroner til at redde busser og letbane

Driften af Aarhus Letbane og resten af den kollektive trafik i Østjylland er på grund af corona-krisen ramt af økonomiske vanskeligheder i trafikselskabet Midttrafik. En række østjyske toppolitikere forlanger, at der laves en hjælpepakke. Foto: Jens Thaysen
De østjyske kommuner vil have penge fra statskassen til at redde busser, letbane og andre offentlige transportformer fra corona-krisens konsekvenser. Midttrafik-formand vurderer, at der kommer en hjælpepakke.

ØSTJYLLAND: Der skal hurtigst muligt sendes kroner fra statskassen og laves en hjælpepakke.

Sådan lyder den samstemmende besked fra en række fremtrædende østjyske politikere i forbindelse med den akutte mangel på penge til at drive kollektiv trafik.

Trafikselskabet Midttrafik har udsigt til i år at tabe 420 millioner kroner på grund af corona-krisen, og dermed forsvinder reelt fundamentet for at drive en stor del af den offentlige transport.

Situationen tvinger kommunerne og Region Midtjylland til at skyde enorme beløb i Midttrafik, men for blandt andre Favrskov-borgmester Nils Borring (S) gælder det om hurtigt at få pengene igen via en national hjælpepakke på området.

- Jeg forventer, at Midttrafiks manglende indtægter, der skyldes nedlukningen i forbindelse med crona-krisen, indgår i de merudgifter, som regeringen har lovet at dække for kommunerne, understreger Nils Borring.

Jeg forventer, at Midttrafiks manglende indtægter, der skyldes nedlukningen i forbindelse med crona-krisen, indgår i de merudgifter, som regeringen har lovet at dække for kommunerne.

Nils Borring (S), Favrskov Kommune

Statens brede ansvar

Kravet om en hjælpepakke til den kollektive trafik går igen i Skanderborg, Odder og Aarhus kommuner.

- Staten har et ansvar for at hjælpe. Der er behov for større fokus på kommunernes vilkår, og den konsekvens det får eller kan få for velfærden. Det er rimeligt fordi, uagtet om vi er kommune eller stat, er det, de samme mennesker, vi skal skabe bedre løsninger for, understreger teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek (V) fra Aarhus Kommune.

I den kollektive trafik er Midttrafik ikke alene om at have økonomiske problemer på grund af corona-krisen.

Et notat fra trafikselskabet fortæller, at trafikselskaberne, der driver den kollektive trafik i regionerne og kommunerne, kan komme til at tabe 1,6 milliarder kroner i år.

Annonce

Optimistisk formand

I ledelsen for Midttrafik arbejdes der løbende på at bane vej for en national hjælpepakke.

Formand Claus Wistoft fra Syddjurs har deltaget i møder om situationen med regeringens topfolk på området.

- Der er stor forståelse for ønsket om en hjælpepakke. Jeg tror helt sikkert, at den kommer med 100 procent kompensation til kommunerne. Omvendt er jeg nødt til at tage forbehold, når der ikke findes en underskrevet aftale i Folketinget, påpeger Claus Wistoft.

Ifølge formanden for Midttrafik bør økonomisk hjælp fra staten tage højde for en langvarig periode med tab på grund af corona-situationen.

- Vi forudser en lang periode, hvor drift af kollektiv trafik bliver dyrere på grund af forskellige krav fra myndighederne. Eksempelvis er det meget usikkert, om det i nær fremtid igen vil være muligt at fylde busserne op og udnytte kapaciteten fuldt ud, fortæller Claus Wistoft.

Favrskov-borgmester Nils Borring (S) er klar til at hjælpe Midttrafik og den kollektive trafik med en økonomisk vitaminindsprøjtning. Han forventer, at pengene i første omgang skal findes i kommunekassen. Foto: Bjarke Maccarthy/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Rådmand bad sin direktør tænke på Dansk Folkeparti: Kommunens jurister frikender Jette Skive for ulovlig ordre

Annonce