Annonce
Aarhus

Publikum elskede hende: Nu er Noelia Solvez original igen

De tre kunstnere, fra venstre Noelia Mora Solvez, Jeppe Worning og Christoffer Brekne i gang med at sætte værket op. Foto: Axel Schütt
Den spanske kunstner i Aarhus går sammen med to andre om at undersøge det tvetydige forhold mellem krop og verden i tegning, video og lyd.

AARHUS: Hvis du interesserer dig bare det mindste for kunst, er her noget, du må se.

Noelia Mora Solvez har før udmærket sig, fået publikumsprisen ved Kunstnernes Påskeudstilling i Aarhus og solgt et videoværk til kunstmuseet Aros i Aarhus. Så det er ikke fordi, vi ikke ved, hvem hun er og hvad hun kan. Og den usædvanlige krølle på historien er, at hun var danser, før hun gik over til at lave kunst.

Nu har hun begået endnu et værk af den usædvanlige slags - sammen med to andre. Man risikerer ikke noget ved at sige, at dets mage findes ikke. Det er originalt.

Hun har to mænd til at hjælpe denne gang, Jeppe Worning og Christoffer Brekne. Worning har især lavet tegninger, og Brekne laver lyd og kobler Noelia Solvez' videoer med tegningerne, så de følger stregerne. Det sørger et computerprogram for.

Selve værket består af en 12 meter lang korridor med en meter høje tegninger på begge sider, og der er kun lidt lys i rummet.

De små videoer kan være Noelia Solvez' krop eller dele af den, for eksempel en arm og et ben sat sammen. Det virker som en slags dyr, der kravler rundt på den hvide væg med tegninger. Der er også sommerfugle, som er lavet af menneskeøjne.

Vil man se hele forløbet, skal man være der cirka halvanden time. Men det kan også klares på langt kortere tid.

Annonce

Udstillingen

KH7 Artspace, Sydhavnsgade 7, Aarhus. Udstillingen "Natura Viva". Kombination af tegning, video og lyd. Noelia Mora Solvez, Jeppe Worning og Christoffer Brekne.

Fernisering fredag 7. februar kl. 16-19. Kan ses til 29. februar. Åbningstider: Torsdag, fredag og lørdag kl. 14-17.

Åbner fredag

44-årige Noelia Solvez er kommet fra Spanien til Aarhus. Hun forklarer om værket:

- Menneskekroppen er ikke bare en ting, men vores uomgængelige udgangspunkt for overhovedet at forstå og erfare verden. Det er den samtidige oplevelse af udefra og indefra. Det sted, hvorfra vi må opleve vores liv, os selv og vores omgivelser, og det sted, fra hvilket vi kan stille spørgsmål til verden og undre os over den. Betyder det så, at en anden krop ville give en anden forståelse af verden? Ville det i det hele taget åbne for en anden verden?

"Natura Viva" hedder værket, og det er nogle af spørgsmålene her, det søger svar på med sin legende og dragende æstetik af delte, splittede sammensatte og gen-komponerede kroppe.

Der er fernisering fredag 7. februar kl. 16-19 i KH7 artspace, der ligger i Soyahuset, Sydhavnsgade 7 i Aarhus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Nelson boede 14 år i en flygtningelejr: - Det betyder alt for mig at blive dansk statsborger

Annonce