Annonce
Aarhus

Radikale Venstre kræver statsstøtte til udbygning af letbanen

Andreas Steenberg vil tage kravene fra Østjylland med til forhandlingsbordet i Folketinget, når forhandlingerne om infrastruktur går i gang. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Radikale Venstre har en række krav til de kommende forhandlinger om infrastruktur i Folketinget. Partiet vil have udbygget letbanen og vil have skabt en super-landevej, der går hele vejen fra til Aarhus og Grenaa.

AARHUS: Det Radikale Venstre vil have udbygget letbanen i og omkring Aarhus. En udbygning, der skal støttes med finansiering fra Christiansborg. Sådan lyder kravet fra partiets Aarhus-afdeling forud for de kommende forhandlinger om infrastruktur i Folketinget.

- Vi skal løse mobilitetskrisen i Aarhus. Det er en afgørende politiske opgave at sænke pendlernes transporttid til gavn for arbejds-, familie- og fritidsliv. Det oplagte svar er at investere massivt i udbygge letbanenettet i Aarhus, så både Brabrand og Hinnerup kobles på det nuværende skinnenet. Letbanen er en attraktiv og pålidelig transportform, der kan flytte folk fra bilen til skinnerne, siger Rabih Azad-Ahmad, som er leder af den radikale gruppe på Rådhuset i Aarhus.

Kravet bliver støttet af det århusianske folketingsmedlem Andreas Steenberg, som vil tage det med til forhandlingerne på Christiansborg.

- Aarhus er en moderne og grøn storby med meget høj livskvalitet. Det skal den også være i fremtiden. Derfor bekymrer det mig, at trængslen stiger år for år, og jeg mener ligesom Rabih, at Folketinget bør træde til med økonomisk støtte. Vi går til infrastruktur-forhandlinger med de andre partier med et krav om at udbygge letbanen i Aarhus, og vi vil kæmpe for, at det bliver prioriteret i den endelige aftale, siger Andreas Steenberg, som er finansordfører og politisk ordfører, Radikale Venstre.

Annonce

Flere projekter i Østjylland

Kravet om udbygningen af letbanen i og omkring Aarhus er del af et større krav om økonomisk støtte fra Folketinget til finansiere flere projekter i Østjylland, der skal forbedre områdets infrastruktur. De konkrete projekter fra det politiske parti drejer sig om letbanen, super-landevej hele vejen fra Aarhus til Grenaa, superlandevej hele vejen fra Aarhus til Viborg, hurtigbaner til busser mellem Silkeborg og Aarhus og Randers og Aarhus - de såkaldte BRT-ruter.

- Vi har behov for at binde Østjylland bedre sammen, og her står vi med en række konkrete forslag, der kan gøre netop det. Jeg bakker derfor fuldt op om forslagene fra Aarhus, Randers, Favrskov og Grenaa, og jeg kommer sammen med den radikale folketingsgruppe til at arbejde hårdt i forestående forhandlinger på Christiansborg for, at ønskerne bliver realiseret, udtaler Andreas Steenberg og fortsætter:

- Hos de radikale har vi en vision, at byer med over 10.000 indbyggere skal have en kobling til motorvej. De har lavet mange tiltag med super-landeveje i Sverige, hvor man må køre 100 kilometer i timen. Her skiftes der for hver kilometer mellem et og to spor i hver side. Der er ingen lyskryds, men i stedet gjort klar til, at man kan flette ind. Med super-landevejene kan du gøre brug af de eksisterende veje og derfor vil det være oplagt løsning til Grenå. Samtidig kan du også etablere det til en tredjedel af prisen af en ny motorvej, fordi du bruger det eksisterende vejnet, siger politikeren.


Vi har behov for at binde Østjylland bedre sammen, og her står vi med en række konkrete forslag, der kan gøre netop det.

Andreas Steenberg


Annonce

E45 og Marselistunnel på programmet

Han understreger, at han har en forventning om, at regeringen efter Påsken vil invitere til forhandlingerne om infrastrukturen. Her ser Andreas Steenberg E45 og Marselis-tunnel, som sikre bud på, hvad regeringen vil bringe af forslag.

Udvidelsen af letbanen, super-landeveje og BRT er noget af det, der skal kæmpes for at få med, lyder det fra politikeren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Langt mere snert i AGF-holdet i Randers, men drømmen brast om en finale på eget græs

Navne

Ny medarbejder i Djurslands Bank

AGF

AGF-cheftræner: Vi lagde alt, men tabte finalepladsen for en uge siden

Aarhus

Forvirring om smittetal - men det går den gale vej: To sogne trues af tvangsnedlukning

Annonce