Annonce
Kultur

Så er det afgjort: Ordløs forestilling vandt publikums gunst

Mette Rønne modtager prisen "Årets Forestilling" for sin mimeforestilling "Homage". Det århusianske teaterpublikum har afgjort hvem af de tre nominerede, som skulle have prisen, der er blevet uddelt siden 2013 i samarbejde med Århus Stiftstidende. Foto: www.foto8600.com
Corona spændte i 2020 ben for byens scener og publikums muligheder for at komme ud. Men lysten til at stemme på "Årets Forestilling" var intakt. Se hvem der løb med den fornemme titel.

ARHUS: Der var tæt løb til det sidste blandt de tre nominerede til den århusianske scenekunstpris "Årets Forestilling". Men i afgørelsens time var det forestillingen "Homage", som fik flest stemmer af teatergængerne.

Spændingen plejer at blive udløst ved en årlig nytårskur på Brobjergskolen, hvor teaterpriserne bliver uddelt, men som så meget andet i denne tid, er den naturligvis også aflyst.

Vinder Mette Rønne fik i stedet de gode nyheder over telefonen, men det gjorde ikke glæden mindre.

- Jeg var oppe imod nogle meget større spillere ("Mass Effect" og "En fortælling om blindhed", red.), så jeg havde på forhånd tænkt; 'det kommer ikke til at ske'. Så det er en ekstra god overraskelse, at den lille godt kan vinde nogle gange, siger Mette Rønne, der står bag den lille teaterparaply Kulturmarkt.

Annonce

Meget i tvivl

I "Homage" er Mette Rønne alene på scenen og har ikke andre rekvisitter end en taburet. Omgivelserne, en imaginær café, skal publikum selv skal fantasere sig til i den ordløse forestilling, der fik fem stjerner af avisens anmelder, Kirsten Dahl.

-Det er virkelig dejligt at modtage prisen, fordi det er publikum, der har stemt og har syntes, det var sjovt at se en mimeforestilling. Jeg var meget i tvivl, da jeg skulle ud med den. Var der overhovedet nogen, der gad sådan noget, eller var det kun var mig, der syntes, det var sjovt, siger Mette Rønne, der glæder sig over, at "Homage" er blevet taget så godt imod.


Det er en ekstra god overraskelse, at den lille godt kan vinde nogle gange.

Mette Rønne, skuespiller og prisvinder


Forestillingen nåede lige at komme ud til publikum, da scenerne genåbnede i sensommeren, men måtte spille for halve sale på grund af restriktionerne.

- Men det publikum, som var til stede havde savnet at gå i teatret, så det var som om, de fyldte dobbelt så meget, siger Mette Rønne og griner lidt.

Den 44-årige skuespiller er uddannet på den russiske skuespillerskole Gitis Scandinavia, hvis skandinaviske afdeling lå i Aarhus.

- Teknikken i "Homage" brugte vi meget på skolen, og jeg har altid syntes, det var spændende, fordi man kan bygge billeder i hovedet på publikum. De opdager, hvor aktiv og helt fantastisk deres fantasi er, og det kan jeg virkelig godt lide at vise dem, siger Mette Rønne, der ser frem til at komme ud med "Homage" igen til september.

Om Scenekunstens Priser

Hvert år uddeler Performing Arts Platform Scenekunstens Priser til det lokale scenekunstmiljø.

Der gives to priser:

Årets Forestilling: Juryen nominerer tre forestillinger, blandt forestillinger som i det forgange år er produceret af århusianske scenekunstnere eller teatre. De nominerede forestillinger har været til offentlig afstemning gennem Stiften.dk.

Årets Applaus tilfalder en person eller organisation, der på særlig vis har udmærket sig og gjort en stor indsats for det århusianske scenekunstmiljø eller for udviklingen af scenekunsten. Modtageren udvælges af juryen.

- Det er dejligt at opleve, at der er så mange teatre og teaterforeninger rundt omkring, som tør binde an med en mimeforestilling, som på papiret slet ikke passer ind. Det er jeg glad for, siger Mette Rønne.

Annonce

Applaus til teaterkontaktlærerne

Mens det er publikum, som afgør hvem der bliver "Årets Forestilling", er det en jury, der uddeler skulderklappet "Årets Applaus".

Prisen gives til en person eller organisation, der på særlig vis beriger det århusianske scenekunstmiljø, og den går i år til teaterkontaktlærerne rundt omkring på de århusianske skoler.

Som juryen skriver i sin motivering: "I år går prisen til teaterkontaktlærerne; alle de ildsjæle på de århusianske skoler, der år efter år knokler for, at eleverne får set noget teater."

Det er de enkelte skoler, som selv bestemmer, hvad skoleeleverne kan se af teater. Det kan være turnéteater, der spilles på skolen, eller en af forestillingerne på byens faste scener.

"Årets Applaus" er en anerkendelse af alle kommunens dedikerede teaterkontaktlærere - med stor tak for det, de gør for scenekunsten i Aarhus, lyder det fra juryen

Annonce

Skulderklap

Lærer Hanne Marie Guldsmed Foldberg fra Risskov Skole er en af de mange teaterkontaktlærere i Aarhus, som med prisen får et skulderklap for deres arbejde.

- Det, teater kan i forhold til at gå i biografen, er, at det er levende mennesker, som man interagerer med. Det sker her og nu. Det er en helt speciel oplevelse at få lov til at bringe teateret ind på skolen til børnene, men også at sende dem ud i byen og se en forestilling, siger Hanne Marie Guldsmed Foldberg, der fortæller at det seneste år har budt på nogle særlige vilkår for at få teater ud på skolen.

Hun synes, det er spændende, at vise byens mangfoldige teaterliv til børnene.

- Det er fedt at få noget andet ind i undervisningen, fordi teater peger på tingene på andre måder, forklarer Hanne Marie Guldsmed Foldberg, der som teaterkontaktlærer prøver at udvælge forestillinger, som rammer elevernes verden. Og det er ikke svært for der er mange fantastiske forestillinger at vælge mellem i en by som Aarhus, siger hun.

- Én klasse tager ind på Aarhus Teater, fordi Store Scene også er noget, der skal opleves, ligesom vi også besøger det lille teater Gruppe 38, siger Hanne Marie Guldsmed Foldberg, der er teaterkontaktlærer på Risskov Skole. På billedet Bodil Alling, teaterleder på Teatret Gruppe 38. Foto: Axel Schütt

Posten som teaterkontaktlærer indebærer en del praktisk arbejde. Der skal arrangeres ture eller bookes lokaler, hvis forestillingen skal besøge skolen. Men hendes egen glæde ved teater spiller også en stor rolle.

- Jeg synes, teater er noget af det mest fantastiske, man kan opleve. Der er børn, hvor mødet med teatret i skolen sker første gang, så det er også vigtigt, at de får det med i pakken. Der er noget demokratisk dannelse i det, at det er lige for alle at komme i teatret, mens de er børn, og at de gennem et skoleliv kommer til at møde flere forskellige forestillinger både på skolen og ude i byen, siger Hanne Marie Guldsmed Foldberg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce