Annonce
Aarhus

Sådan kører S-togene trods frostvejr

Københavns S-tog har monteret to pantografer (strømaftagere). I frostvejr fungerer den forreste som isskraber. Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix
Københavns S-tog har to strømaftagere. I frostvejr fungerer den ene som isskraber.
Annonce

AARHUS: Har man nogensinde hørt om et S-tog, der måtte indstille driften på grund af frostvejr?

Nej, vel.

Men hvordan kan det mon være, at S-togene kan køre i frostvejr, når det er så svært for Aarhus Letbane?

Det spørgsmål stillede vi til DSB, der driver det 170 kilometer lange S-togs-net.

Og forklaringen er meget simpel.

Et S-tog er forsynet med to strømaftagere, såkaldte pantografer.

Den bagerste er der af samme grund som en bil har et reservehjul under bagagerummet:

Hvis den forreste pantograf svigter, slår man den bagerste op, så S-toget kan køre videre.

Annonce

Indbygget isskraber

Og fryser det, slår man begge pantografer op.

- Og så fungerer den forreste som isskraber, forklarer journalist Morten Tjerrild, DSB’s kommunikationsafdeling.

For at være helt sikker på at kunne komme frem, lader DSB S-togene køre iskørsel natten igennem.

Sådan som letbanen nu er begyndt at gøre.

- Men de første S-tog kører meget tidligt om morgenen, og de sidste meget sent. Fredag og lørdag kører de døgnet rundt, så det er i grunden ikke så meget ekstra kørsel, der skal til, forklarer Morten Tjerrild.

På Sjælland, Fyn og i det sydlige Jylland kører DSB også med elektriske tog.

- Men her er spændingen så høj, at der kommer varme i ledningen. Desuden kører der på store dele af strækningen godstog om natten, fortæller Morten Tjerrild.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Sommerjazzen er i fuld sving

AGF

Ingen Benjamin længere: Hvidt har taget store skridt i AGF

Annonce