Annonce
Aarhus

Sådan kører S-togene trods frostvejr

Københavns S-tog har monteret to pantografer (strømaftagere). I frostvejr fungerer den forreste som isskraber. Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix
Københavns S-tog har to strømaftagere. I frostvejr fungerer den ene som isskraber.
Annonce

AARHUS: Har man nogensinde hørt om et S-tog, der måtte indstille driften på grund af frostvejr?

Nej, vel.

Men hvordan kan det mon være, at S-togene kan køre i frostvejr, når det er så svært for Aarhus Letbane?

Det spørgsmål stillede vi til DSB, der driver det 170 kilometer lange S-togs-net.

Og forklaringen er meget simpel.

Et S-tog er forsynet med to strømaftagere, såkaldte pantografer.

Den bagerste er der af samme grund som en bil har et reservehjul under bagagerummet:

Hvis den forreste pantograf svigter, slår man den bagerste op, så S-toget kan køre videre.

Annonce

Indbygget isskraber

Og fryser det, slår man begge pantografer op.

- Og så fungerer den forreste som isskraber, forklarer journalist Morten Tjerrild, DSB’s kommunikationsafdeling.

For at være helt sikker på at kunne komme frem, lader DSB S-togene køre iskørsel natten igennem.

Sådan som letbanen nu er begyndt at gøre.

- Men de første S-tog kører meget tidligt om morgenen, og de sidste meget sent. Fredag og lørdag kører de døgnet rundt, så det er i grunden ikke så meget ekstra kørsel, der skal til, forklarer Morten Tjerrild.

På Sjælland, Fyn og i det sydlige Jylland kører DSB også med elektriske tog.

- Men her er spændingen så høj, at der kommer varme i ledningen. Desuden kører der på store dele af strækningen godstog om natten, fortæller Morten Tjerrild.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

En ny kærlighed med svære vilkår: - Det er specielt at fri til en kvinde, når man er gift med en anden

Coronavirus

Live: Højere bøder på vej - Regeringen vil piratfester til livs

Annonce