Annonce
Østjylland

Sikkerheden opgraderet på Djursland - men alt for ofte går bommene ikke ned

Bommene driller stadig på Grenåbanen. Her er toget dog på vej over vejen i Skødstrup med både bomme og blink aktiveret. Arkivfoto: Axel Schütt
- Der er langt flere fejl, end vi havde regnet med, erkender Aarhus Letbane, der forsikrer, at sikkerheden trods alt er i top.

DJURSLAND/AARHUS: En norsk far og søn mistede i sommer livet, da deres bil blev påkørt af et letbanetog på én af de usikrede overkørsler i landsbyen Trustrup på Djursland.

Siden har mange set frem til, at sikkerheden blev højnet med bomme og advarselsblink på flere overkørsler.

Det fortæller DR Østjylland.

Det har hele tiden været planen, at sikkerheden skulle opgraderes, så hastigheden på togene kan sættes op til 100 kilometer i timen, og det arbejde er nu færdigt, oplyser Banedanmark.

Men selvom sikkerheden er forbedret, tvivler René Brønberg-Bras, der bor lige op ad en overskæring ved Mørke Station, på, at man så også kan regne med, at bommene faktisk går ned.

For i flere tilfælde har passagerer og trafikanter set måbende til, når en letbanefører bogstaveligt talt selv må passe bommen.

- Så farer letbaneføreren ud af toget og hen til bommene, får dem manuelt ned og kører så forsigtigt over vejen. Det er ikke sket én gang men rigtig mange gange, siger René Brønberg-Bras til DR P4 Østjylland.

Annonce

Fejl hver anden dag

Aarhus Letbane har ikke tal på, hvor mange gange en letbanefører har skullet agere bomvogter.

Men den seneste halvanden måned har selskabet optalt 28 fejl svarende til godt og vel en fejl hver anden dag.

Det er alt for mange, erkender selskabets direktør Michael Borre over for DR P4 Østjylland.

- Vi har haft langt flere fejl, end vi havde regnet med. Vi har faktisk også haft langt flere fejl, end vi havde på Odderbanen, efter vi åbnede på den strækning, siger han.

Letbaneselskabet har ikke noget klart bud på, hvad de mange fejl skyldes, men de kan stamme fra både tekniske fejl, fejl på bommenes motorer og systemfejl.

Det gør problemknusningen vanskelig, siger Michael Borre.

- Hvis det bare var én årsag, kunne vi jo nemt have gjort noget ved det, men det er mange forskellige årsager.

Det er netop den vilkårlighed, der gør René Brønberg-Bras rigtig utryg ved overskæringerne.

- Det er utrygt, at bommene ikke konsekvent går ned eller ej. Det betyder, at hver gang man skal passere, snegler folk sig over, fordi man ikke tør køre over. Der har jo været dødsfald før.

Ved de sikrede overskæringer er der foranstaltninger, der gør, at borgerne ikke behøver føle sig utrygge, forklarer Michael Borre over for DR P4 Østjylland.

For går bommene ikke ned, skal føreren netop selv manuelt få dem ned, og fungerer det heller ikke, skal toget køre langsomt over overskæringen og dytte højt inden.

- Det er meget, meget sikkert, netop fordi føreren får besked om, at bommene ikke går ned, siger han.

Kilde: DR Østjylland

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Annonce