Annonce
Aarhus

Store problemer: Letbane til Aarhus Ø i bero

Allerede i dag går det langsomt med at afvikle trafikken i Nørreport-krydset, hvor to linjer af Aarhus Letbane skal igennem. Skal der også føres letbane-tog fra Aarhus Ø gennem krydset,  bliver problemerne med trafikafviklingen "betydelige". Derfor sættes Aarhus Ø-etapen nu i bero. Foto: Henning Bagger/Scanpix
Teknik og miljø har afdækket så store problemer ved at anlægge letbane til Aarhus Ø, at arbejdet stilles i bero.
Annonce

AARHUS: Trafikken i Nørreport-krydset risikerer at bryde sammen.

Og en bus, der bringer beboerne på Aarhus Ø ind til byen gennem busgaden, vil være meget mere populær end en letbane, der kører op til Aarhus H.

Det er to grunde til, at Teknik og Miljø har besluttet at køre letbanen til Aarhus Ø i remise.

Det fremgår af et orienteringsbrev til byrådet.

Det var ellers samme byråds plan at fremskynde letbane-etapen til Aarhus Ø, for i modsætning til resten af etape to har byrådet finansieringen på plads.

Annonce

Risiko for trafik-sammenbrud

Men efter at have undersøgt sagen, har Teknik og Miljø afdækket så mange og så store problemer, at borgmester Jacob Bundsgaard (S) og teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek (V) på et møde 27. maj besluttede at sætte arbejdet med Aarhus Ø-etapen i bero.

Det helt store problem er Nørreport-krydset, hvor letbanens linje 2 til Lystrup og Lisbjerg passerer i dag. Det samme gør Linje 1 til Grenaa.

Når det går hårdest for sig, kører der 32 tog i timen igennem Nørreport-krydset.

Skal Aarhus Ø-etapen også gennem, bliver der tale om 44 - ja, op til 48 tog - i tikmen.

"Modelberegninger for trafikken i Nørreport ved et fuldt udbygget Aarhus Ø viser, at der vil være betydelige afviklingsproblemer i spidsbelastningstimerne," står der i orienteringsbrevet til byrådet.

Annonce

Bus mere populær

Dertil kommer, at Midttrafik har fundet ud af, at en udvidet busbetjening på Aarhus Ø vil være mere populær end en letbane.

Bussen vil nemlig kunne køre ind i midtbyen via busgaden.

"Hvor mange vil have mål og kunne stige om," står der i orienteringsbrevet.

Desuden tegner anlægsudgiften til at blive højere end den ramme på 70-100 millioner kr., byrådet har afsat.

Alt sammen betyder det, at en nærmere afklaring af letbane-anlægget på Aarhus Ø kommer til at ske sammen med resten af anden etape. Altså letbanen mellem Spanien og Brabrand.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Bådtyve stjal båd med GPS: Ejer kunne guide politiet i retning af tyvene

Aarhus For abonnenter

Havneforening med nødråb: Spær p-pladser af for gæster på Aarhus Ø:

Annonce