Annonce
Debat

Tag med på en togtur, Gert Bjerregaard: Letbanen er ikke totalt forældet, men fremtiden for kollektiv trafik

"Letbanen bliver kritiseret for at være ufleksibel, og naturligvis kan man ikke flytte skinnerne uden videre. Men netop det kan være en stor fordel: Vi ved med sikkerhed, at letbanen kører her om 10 og om 50 år. Det giver planlægningssikkerhed. En bus kan flyttes eller sløjfes med kort varsel - det har vi desværre oplevet", skriver Hans Michael Betsch. Arkivfoto: Henrik Lund

DEBAT: Kære Gert Bjerregaard, i Århus Stiftstidende 18. januar kan vi se dig citeret for at opfatte letbanen som "fuldstændig forældet teknologi".

Det er vi, som daglige brugere af letbanen, meget forundrede over.

Mange steder i Europa bygges letbaner, fordi man vurderer, at netop denne teknologi kan løse de aktuelle udfordinger med den grønne omstilling og med trængslen i byerne. Andre teknologier, først og fremmest moderne BRT-busser i egen bane, bruges mest i Sydamerika, i Tyrkiet og i Frankrig. Også i Sverige bygger man BRT, dog med det mål at ombygge dem senere til letbanen.

Annonce

Letbanen har mange fordele:

- Energiforbruget er væsentligt lavere, da stålhjul på metalskinner har betydelig mindre modstand end gummihjul på asfalt eller beton.

- På hyppigt trafikerede strækninger er køreledningen den aktuelle løsning (selv om den er mere end 100 år gammel), fordi de store batterier i busserne kræver mange ressourcer.

- Letbanen kan transportere mange flere rejsende i et tog end selv de største busser.

- Det er dyrt at investere i god infrastruktur. Til gengæld er letbanetogenes og skinnernes levetid betydelig højere end BRT-bussens og kørebanen.

Hvis man vil flytte trafik fra privatbilismen til kollektiv trafik, er man nødt til at have et attraktivt alternativt tilbud. Det er letbanen.

- Tyske Allianz pro Schiene har i 2020 undersøgt trafiksikkerheden af skinnebåren trafik: Risikoen for at komme alvorligt til skade er 31 gange højere i en bus (og 159 gange højere i en bil).

- Letbanen bliver kritiseret for at være ufleksibel, og naturligvis kan man ikke flytte skinnerne uden videre. Men netop det kan være en stor fordel: Vi ved med sikkerhed, at letbanen kører her om 10 og om 50 år. Det giver planlægningssikkerhed. En bus kan flyttes eller sløjfes med kort varsel - det har vi desværre oplevet.

Letbanen i Aarhus har uden tvivl haft en bøvlet start, man manglede 50 års erfaring i sporvogns-/letbanebyggeri. Man har dog arbejdet målrettet med letbanens fejl og mangler, og i dag præsterer letbanen helt anderledes end for kun tre år siden. Togene kører med høj rettidighed, trafikinformationen har fået en stor opdatering, togskift i Lystrup fungerer, og man er nu i gang med udvide køreplanen i myldretiden.

Sidst, men ikke mindst: Man lytter til passagererne.

Vi er ikke i mål endnu - men letbanen er godt på vej. Hvis man vil flytte trafik fra privatbilismen til kollektiv trafik, er man nødt til at have et attraktivt alternativt tilbud. Det er letbanen.

Må vi invitere dig, Gert Bjerregaard, til en tur med letbanen for at fortælle om passagerernes synsvinkel på kollektiv trafik?

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Nye toner: Borgerne får bedre muligheder for at blande sig i byudviklingen

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

Annonce