Annonce
Østjylland

Trods forsinkelser og aflysninger: Friske tal viser stor stigning i letbanens passagertal

Travlhed på Aarhus H. Letbanen melder om stor stigning i passagertallet. Foto: Kim Haugaard
Passagererne i Aarhus Letbanes tog har i perioder været udsat for forsinkede og aflyste tog. Alligevel stiger passagertallet.

AARHUS/ØSTJYLLAND: Det er næppe gået manges næse forbi, at Aarhus Letbane i perioder har haft både store og mindre problemer med letbanedriften. Pendlerne er især på Grenåbanen blevet budt på forsinkelser og aflysninger som følge af enten frost på køreledningerne eller fordi togsæt har været taget ud af driften for at gennemgå serviceeftersyn.

Men problemerne har tilsyneladende ikke skræmt alle kunderne væk, for Midttrafik har netop offentliggjort helt friske passagertal, der viser, at passagertallet for 3. kvartal er steget væsentligt i forholdt til forrige kvartal.

I en pressemeddelelser fortæller Midttrafik, at cirka 100.000 passagerer har rejst med letbanen om ugen i gennemsnit siden sommerferien. På en hverdag i efteråret rejser der cirka 18.000 passagerer på den samlede strækning. Det samlede passagertal for 3. kvartal inklusive skolernes sommerferie er opgjort til cirka 1,2 mio. passagerer.

Passagertallet er opgjort på baggrund af automatiske tællinger, en manuel hverdagstælling og rejsekortdata.

- Når vi ser tilbage på de problemer, der har været med letbanen i 2019, er vi godt tilfredse med, at så mange kunder alligevel rejser med letbanen. Det var forventet, at vi ikke ville nå de tidligere prognoser på ni millioner årlige rejser, på grund af ændringer i forudsætningerne for prognosen. For eksempel er byudviklingen i Lisbjerg, Nye og Skejby ikke realiseret endnu, forklarer Ole Sørensen, planchef ved Midttrafik.

Annonce
Illustration: Midttrafik

Flere benytter Rejsekort

Midttrafik konstaterer på baggrund af tællingerne i 2. og 3. kvartal, at andelen af rejsekortrejser på letbanen ligger væsentligt over andelen i den sammenlignelige bustrafik. Det betyder, at passagertallet for 1. kvartal med stor sandsynlighed har været overvurderet.

Passagertallet i juli måned ligger naturligt lavt på grund af sommerferie, mens passagertallet topper i september måned.

Rejsekortdataene viser, at passagertallet for oktober (4. kvartal) er lavere på grund af efterårsferien og driftsforstyrrelser i begyndelsen og i slutningen af måneden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce