Læserbrev: Mens vi venter på letbanen


Læserbrev: Mens vi venter på letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Mads Nikolajsen (SF), medlem af Norddjurs kommunalbestyrelse (SF), Midttrafiks bestyrelse og letbanesamarbejdet (Letbanerådet) siden dets start

Billede
Debat. 

"Mens vi venter på letbanen", er titlen på Grenaa Amatørteaters kommende revy. Humor og revy gør godt på Djursland, lige nu med knap tre år uden tog!

Mens vi venter, er der tid til at gøre letbanen rigtig god, til når den kommer. Og planlægge næste udbygninger. Planlægning og anlæg tager jo tid!

Vi kan for eksempel gøre Grenaabanen hurtigere. Køretiden mellem Grenaa og Aarhus udfordres af ekstra stationer og trængsel langs Aarhus havn. En hurtig passage her er helt afgørende, for at sygeplejersken og hospitalsgæsten fra Odder, Trustrup og Kolind når i tide til hospitalet i Skejby, at borgeren i Ryomgård når frem til Viby og omvendt, og at den rejsende fra Grenaa når Aarhus Universitet i tide eller toget Aarhus H-Hamborg.

Vi kan desuden gøre banen godt tilgængelig for alle. Niveaufri indstigning vil være et stort fremskridt for mange. Men kørestols-tilgængeligheden er endnu ikke på plads på Odder-Grenaa-strækningen.

Vi kan lave passagertællinger, så vi kender trafikmønstrene og kan kombinere bane, bus og bilernes p-tilbud bedst muligt. Det vil åbne for massevis af rejsende til/fra Djursland, og det vil aflaste Aarhus for biler. Men letbaneselskabets tællinger virker stadig ikke.

Vi kan gøre stationsområderne lækre og attraktive, så de står klar, til når letbanen kommer.

Vi kan også anlægge dobbeltspor, så vi får "non-stop-tog" Hornslet-Lystrup-Aarhus ("hurtigt med") og parallelt har "alle-stop-tog" til gavn for Skødstrup, Risskov osv. ("alle med"). Køretiden Aarhus H-Grenaa skal ned under 60 minutter. Men planerne for gennemgående kørsel er sat på standby.

Derimod er Aarhus Kommunes planer for en eventuel ny linje mellem Aarhus Ø og Aarhus H fremrykket, så den kan bygges fra 2020. Det vil presse køreplaner og rettidighed markant, hvis skinnerne mellem Aarhus H og Østbanegården skal give plads både til Skejby-linjen, Risskov-linjen (Grenaa-banen) og en Aarhus Ø-linje.

Vi kan planlægge løbende udbygning, hvor der er behov. Bergen-letbanen er mit forbillede. Her planlægges og udbygges løbende, år efter år, senest til Bergen lufthavn. Norge har et bredt politisk flertal, der prioriterer baneudbygning.

Alle parter i Østjylland har peget på Lisbjerg-Hinnerup som næste nye brik i letbane-fingersystemet. Århusianerne fortjener Brabrand-letbanelinjen. VVM-analyser er i gang, men regeringen bremser udbygning. De næste faser kan så blive den ny nærbane til Silkeborg samt udbygning langs Djurslandsmotorvejen til Tirstrup lufthavn, der oplever en hidtil uset vækst.

Få nu fingeren ud! Giv os Grenaabanen igen. Og kom nu videre med den østjyske fingerplan! Det bliver godt, når letbanen kommer, og det kan blive endnu bedre på den lange bane!

Læserbrev: Mens vi venter på letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce