Væver Karin Carlander: Turen til Japan gav mig en stor ro

Karin Carlander voksede op i Kerteminde med kunstinteresserede forældre, og hun vidste tidligt, at hun ville være væver. I dag tegner hun stadig ikke på computeren, men arbejder kun ved at tegne med trådene på væven. Foto: Maya Matsuura

Væver Karin Carlander: Turen til Japan gav mig en stor ro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Væver Karin Carlander har altid været fascineret af vævningens kunst, og et studieophold i Japan gav hende en stor ro til at holde fast i sit - dengang - lidt umoderne håndværk. Nu er hun internationalt anerkendt. Lørdag 9. februar fylder hun 60 år, og det skal fejres i værkstedet nord for København.

60 Allerede som ung teenager nød Karin Carlander at sidde ved sin rammevæv hjemme på pigeværelset i Kerteminde og se mønstret forandre sig, når hun tegnede med de forskellige tråde på væven. Gaver til forældrene lavede hun mange af, og hun har stadig det halstørklæde, som hendes far troligt brugte til sin død.

Forældrene insisterede imidlertid på, at hun skulle være student, før hun kunne kaste sig ud i en usikker levevej som væver, men hun var aldrig i tvivl om, at det var den vej, hun skulle.

I dag er hun internationalt anerkendt med egne kollektioner og masser af udstillinger på cv'et.

Karin Carlander rejste til Frankrig straks efter, hun var blevet student fra Nyborg Gymnasium. Der sugede hun til sig fra den franske væver Jacqueline de la Baume Dürrbach, som samarbejdede med Picasso om at omsætte nogle af hans værker til gobeliner. Opholdet fik stor betydning for den unge Kerteminde-væver, der stadig husker den franske kvindes ord om, hvordan kroppen, væven og hovedet skal arbejde sammen for at ramme den rigtige rytme.

Siden fik et tre måneder langt studieophold i Japan lige så stor betydning, for mens det herhjemme var på mode at lave stoftryk og male med store koste og pensler, holdt Karin Carlander fast i sit elskede håndværk.

- Det var faktisk umoderne at væve i Danmark dengang, og det var en øjenåbner for mig at komme til Japan. Det gav mig en meget stor ro at møde folk, der brugte år på at lære at indfarve blå. Folk, der fordybede sig i håndværket. Vævehåndværket er stort i Japan, fortæller Karin Carlander.

Ved siden af sin egen virksomhed er hun administrativ leder af Snedkernes Efterårsudstilling, men hun får også tid til at gå ture i skoven og ved Øresund, som hun kan nå på gåben i løbet af 10 minutter. Naturen er vigtig for hende.

- Jeg boede ved Furesøen i Virum i mange år, men når man er vokset op med saltvand om ørerne, er det svært at undvære. Da vi i 2017 var fire, der udstillede sammen i Kerteminde, skrev jeg blandt andet, at jeg er inspireret af det blide, bølgede fjordlandskab, der er så flot, og så havet, der er mere voldsomt og brutalt. Når man er vokset op sådan et sted, sidder det altid i én, siger hun.

Når Karin Carlander lørdag 9. februar fylder 60 år, skal det fejres med en stor fest for familie, venner og kollegaer i værkstedet i Raadvad i Dyrehaven nord for København.

Væver Karin Carlander: Turen til Japan gav mig en stor ro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce