Anmeldelse: Intens kærlighedsdødsmesse

Lille Requiem om kærlighed er afgangsforestilling for otte fjerdeårs­ studerende på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus. Pressefoto

Anmeldelse: Intens kærlighedsdødsmesse

»Lille Requiem om Kærlighed« byder på velskrevet dramatik, en fin iscenesættelse og gode skuespilpræstationer.

»Lille Requiem om Kærlighed«, som er afgangsforestillingen for de otte elever på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus (tidligere Skuespilleruddannelsen ved Aarhus Teater), gør det tydeligt hvorfor Lars Norén ofte bliver kaldt August Strindbergs arvtager. For når man ser forestillingen kommer man uvægerligt til at tænke: »Det er synd for menneskene« - akkurat som Agnes siger det i Strindbergs »Et Drømmespil«.

At vi har at gøre med noget dystert og trist ligger også i titlen al den tid requiem kan oversættes til »sjælemesse for de døde.« Og requiem kobles sammen med kærlighed. Vel at mærke med svære og svigefulde dysfunktionelle familierelationer. Liv hvor personerne vi møder tumler tvivlende og destruktivt med forelskelser, familier, fødsler, barnløshed, meningssøgen, meningsløshed og død.

Dramatisk set er det blevet til et spændende match at afgangsholdet sammen med iscenesætteren Thomas Müller lader to Norén stykker snakke sammen. To stykker fra Noréns værk »Terminal« snor sig ud og ind mellem hinanden og skaber spændende sammenstød. Møder mellem stykkernes personer som får tanker og fortællinger til at vokse frem i een. Kunne det fx være det samme par vi møder bare i forskellige aldre?

Et ungt par får en søn. Et midaldrende par konstaterer at deres unge søn er død. De to par mødes i samme rum. Liv og død på samme matrikel. Flere par går fra hinanden og kan alligevel ikke rigtigt følelsesmæssigt slippe hende eller ham de har forladt. Hvad der i ukyndig dramatik falder forsimplet ud er her gedigne replikker. Ordvekslinger som er ladet med menneskelig tvivl, ømhed, løgn, bedrag, mistro, savn, frustration, afmagt osv.

Talenter

Müller har iscenesat flot med sans for replikkernes essens og tekstens pauseringer. Og de otte afgangselever leverer et overbevisende godt skuespil.

Ikke alle har fået helt lige meget at arbejde med. Sara Hjort Ditlevsen og Mikkel Becker Hilgart har markante roller. Roller som fylder meget og som lader os opleve at de begge er meget talentfulde.

Heldigvis fornemmer man samtidigt, at vi har at gøre med et ret homogent hold. Anna Nøhr Tolstrup, Marie Kristine Marschner, Fanny Louise Bernth, Mathias Flint, Mohamed Ali Osman og Mathias Sprogøe Fletting behersker ligeledes deres rollespil på en måde så vi stykket igennem føler med og har lyst til at følge de personer de spiller.

Ved at vælge en meget nøgen scenografi - blot et par lange moderne bænke, nogle wirer og et (køle)skab i baggrunden - bliver det også tydeligt hvad spillerne kan.

Et godt og modigt valg. Så er man til velskrevet dramatik i den mestendels følelsesdystre ende går man ikke forgæves til »Lille Requiem om Kærlighed«. Ligesom det altid er forfriskende at opleve nye skuespilleren præsentere deres talent.

Den slags forestillinger har altid en interessant kombination af skrøbelighed og styrke over sig. I denne er det dejligt udtalt qua intenst og velgjort skuespil.

»Lille Requiem om Kærlighed«

#####¤

Dramatiker: Lars Norén. Oversætter: Mathias Flint. Instruktør samt lyd og lysdesign: Thomas Müller. Scenografisk konsulent: Kirsten Thomasine Thomsen. Medvirkende: Anna Nøhr Tolstrup, Marie Kristine Marschner, Fanny Louise Bernth, Sara Hjort Ditlevsen, Mikkel Becker Hilgart, Mathias Flint, Mohamed Ali Osman og Mathias Sprogøe Fletting. Afgangsforestilling 2016 for de otte elever på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus. Urpremiere 20. maj 16 kl. 19:30 på Svalegangen, Ny Sal. Set 23. maj16 kl. 19:30. Spiller til og med 4. juni 16. ma.-fr. kl. 19:30 og lø kl. 16.00.

Anmeldelse: Intens kærlighedsdødsmesse