Anmeldelse: Kinesisk kraftpræstation

Kunstudstillingen af kinesiske Song Dong hedder Collaborations og kan ses på Kunsthal Aarhus. Foto: Kåre Viemose

Anmeldelse: Kinesisk kraftpræstation

Song Dongs Collaborations på Kunsthal Aarhus er en udstilling i verdensklasse

Anmeldelse: Det er mere end tre år siden, kinesiske Song Dong første gang udstillede på Kunsthal Aarhus, og med efterfølgende deltagelse i Aros-udstillingen A New Dynasty, fristes man næsten til at kalde ham en slags århusiansk huskunstner.

Men hvor de to foregående udstillinger reelt har bestået af enkeltværker, er den seneste udstilling Collaborations en langt mere kompleks affære med en lang række meget forskelligartede værker - de fleste af meget høj kvalitet. Som udstillingens titel antyder, er der ofte tale om værker skabt i samarbejde med andre: Både kunstnere og publikum selv.

Udstillingen Collaborations på Kunsthal Aarhus byder blandt andet på århusianske bygninger konstrueret af kiks og vafler. Foto: Kåre Viemose

Kikset kunst

Mest spektakulært er nok det meget omtalte værk Eating the City, hvor en række af byens kendte bygninger blev genskabt i kiks og vafler, og ved ferniseringen spist af de tilstedeværende publikummer. I dette relationelle værk bliver det fælles måltid på en gang en festlig social begivenhed og samtidig et slags billede på vores monstrøse forbrug. Men selvom det konceptuelle nok er mere interessant end den fysiske udførelse (der er mere sjov, end imponerende), er værket dog langt fra det bedste eller mest tankevækkende på udstillingen. Heldigvis!

Det publikumsinddragende går igen i værket "My Home is Your Stage", hvor Song Dong har opført et "hus", eller en scene, som vi som publikum inviteres til at anvende præcis, som vi lyster. Som ved andre af kunsthallens udstillinger, der har benyttet sig af lignende greb, er denne type installation sjovest, hvis publikum for alvor tager værket til sig og gør den til deres eget. Tiden vil vise, om det også lykkes.

Kunstudstillingen Collaborations af kinesiske Song Dong får af avisens anmelder fem ud af seks stjerner. Foto: Kåre Viemose

Personligt og politisk

I underetagen møder vi udstillingens bedste værker og en mere personlig side af Song Dong, selvom det personlige og det politiske ofte synes at spejle sig i hinanden. Rummet domineres af en tankevækkende serie på 100 malerier, der markerer centrale kunst- og kulturhistoriske begivenheder i det 20. århundrede.

Midt i rummet finder man også det meget følsomme og personlige værk "Touching my father", der tematiserer kinesisk kulturhistorie og tradition overfor behovet for personlig nærhed og kærlighed. Flere af disse værker involverer også Song Dongs datter i en række videoværker, hvor tematikken omkring hjem og det at skabe sig en verden i miniature (igen af mad) går igen på humoristisk vis.

Song Dong er absolut blandt de mest interessante kinesiske kunstnere netop nu, og besidder en underfundighed og poesi, som man nogle gange kan savne hos hans mere hypede og eksplicit politiske landsmand Ai Weiwei. Udstillingen besidder både dybde såvel som en umiddelbar tilgængelighed, der understøttes af et vellykket formidlingsmateriale. Song Dongs Collaborations er absolut en af de bedste på kunsthallen i mange år, og må betegnes som det foreløbige højdepunkt i stedets Kulturhovedstad 2017-program.

"Collaborations"

Song Dong: Collaborations

1 september - 29 oktober 2017