Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Her er kunstanmelderens bud på 2017's højdepunkter

Kunstanmelder Christian Salling fremhæver Aros triennalen "The Garden", som en af de helt store succeser i 2017. Foto: Annelene Petersen

Her er kunstanmelderens bud på 2017's højdepunkter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stiftens kunstanmelder giver her sine bud på Kulturhovedstadsårets højdepunkter.

2017-ANMELDELSE: Som kunstanmelder er jeg nok en smule partisk, når jeg især fremhæver kunstudstillinger, som højdepunkterne i et kulturhovedstadsår, der har budt på mange gode og forskelligartede oplevelser.

Helt overordnet mener jeg, at de mest værdifulde 2017-projekter har været dem, der også har været en investering i byens kulturelle infrastruktur: Projekter, der har efterladt sig noget blivende, for eksempel i form af talentudvikling, knowhow, eller fysiske rammer, som byens kulturmiljø også kan nyde godt af i fremtiden.

Det er derfor indlysende at fremhæve Aros triennalen "The Garden", som en af de helt store succeser. Og selvom Katharina Grosses bolchestribede farvelægning af Mindeparken måske endte med at fylde vel meget i mediebilledet fra en udstilling, der bød på mange andre fremragende værker, så var det trods alt et værk, som fik folk til at engagere sig og tage stilling til kunsten.

Men vigtigst af alt, fik Aros vist, at Aarhus er i stand til at producere en kunstbiennale af internationalt format. Og hvis den politiske velvilje holder, har man dermed grundlagt en tilbagevendende begivenhed af stor og blivende værdi.

Status på 2017: Hoteller og restauranter melder om et godt år
Fakta
"The Garden" af triennale af Aros, i Aarhus by og langs vandet, 3. juni - 30. juli."Collaborations" af den kinesiske kunstner Song Dong, Kunsthal Aarhus, 1. september - 29. oktober.

"The Overheard" seks udendørs lydskulpturer placeret rundt omkring i regionen bl.a. i Mønsted Kalkgruber, Mindeparken og Silkeborg af bl.a. Marie Højlund, Morten Riis, Søren Lyngsø Knudsen, Birgit Õigus og Aarhus Universitet, 1. marts - 1. november.

"Erasmus Montanus", Aarhus Teater og teatret Sort/Hvid, 10. februar - 11. marts.

Det lokale og det internationale

Men 2017 bød også på mange andre mindeværdige udstillinger og gode samarbejder på tværs af regionen.

The Overheards lydeksperimenter i blandt andet Mindeparken og Mønsted Kalkgruber var fremragende og veldrejet lydkunst af høj klasse, der viste, at Aarhus ikke behøver importere, for at præsentere kunst af international kaliber.

Når det så er sagt, kom en anden af årets helt store kunstoplevelser alligevel fra udlandet i form af kinesiske Song Dong på Kunsthal Aarhus.

Song Dong, der tidligere har udstillet på kunsthallen, løftede med sin dybt personlige "Collaborations" Kunsthallen med en kunstoplevelse, der kan måle sig med de allerbedste, internationalt set.

Nu skal det hele heller ikke handle om kunst. Med den reumertvindende opsætning af "Erasmus Montanus", leverede Aarhus Teater og Sort/Hvid årets ubetinget bedste teateroplevelse. Med en blændende original scenografi og højeksplosive skuespilpræstationer, blev der fyret godt op under Holbergs klassiker, og resultatet var svært underholdende!