Hvad gør vi med verden: En tankevækker på Aros

Et vandfald og et års blomster, der bevæger sig efter publikum i et kæmperum gør et overvældende indtryk. Foto: Flemming Krogh

Hvad gør vi med verden: En tankevækker på Aros

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

15 internationale kunstnere viser spektakulære værker med FN's 17 verdensmål for bæredygtighed som basis.

AARHUS: Hvad gør vi med verden, og hvordan vil det ende? Klimaændringer og menneskets omgang med naturen er emne for megen kunst i dag, og kunstmuseet Aros sætter spot på sagen med udstillingen af samtidskunst, "Tomorrow is the Question", der åbner lørdag.

Tankevækkende værker fra 15 internationale kunstnere giver os virkelig anledning til at spekulere over kloden og fremtiden. Overvældende, smuk og forførende er den japanske gruppe Teamlabs værk "Transcending Boundaries", hvor de smukkeste blomster fra et helt års forløb bliver transformeret på gulv og vægge i et stort, mørkt rum til et omsluttende, interaktivt vandfald. Publikum i udstillingen er med til at bestemme, hvordan det skal tage sig ud, for blomsterne følger os, når vi står stille i rummet. Efter kort tid er vi omgivet af et smukt, farverigt tæppe af blomster.

Motivet er ikke det samme, men oplevelsen kan minde om den, publikum fik med amerikaneren Bill Violas videoer fra Aros' første år.

Udstillingen
Aros Aarhus Kunstmuseum. Udstillingen "Tomorrow is the Question". 6. april-4. august. Værker af 15 internationale samtidskunstnere. Kunstnerne: Alfredo Jaar, Allora & Calzadilla, Cao Fei, Doug Aitken, Edward Burtynsky, Hito Steyerl, Julian Charrière, Mona Hatoum, Olafur Eliasson, Qiu Zhijie, Raqs Media Collective, Rirkrit Tiravanija, Simon Denny, Teamlab og Tomas Saraceno.

Udstillingen er kurateret af Luise Fauirschou og Erlend Høyersten.
Der findes andre måder at flyve på. Argentineren Tomas Saracenos værk. Foto: Flemming Krogh
Der findes andre måder at flyve på. Argentineren Tomas Saracenos værk. Foto: Flemming Krogh

Tre års arbejde

Den omfattende udstilling er bestemt ikke blevet til med et knips med fingrene. Kurator Luise Faurschou, der er direktør hos Art 2030 og Faurschou Art Resources, har arbejdet i tre år på at samle værkerne i et samarbejde med Aros' direktør Erlend G. Høyersten.

15 kunstnere er repræsenteret, men der er langt flere værker, fordi et enkeltværk kan bestå af for eksempel syv dele.

Og værkerne er vidt forskellige. Der er videoer, animationer, installationer, skulpturer, fotos, ja der er også to store, sølvfarvede balloner, som skal symbolisere, at vi kan flyve smartere end vi gør i dag - uden brug af fossile brændstoffer. Hastigheden nævner vi ikke noget om. Værket er lavet af Tomas Saraceno, en 43-årig arkitekt, der er født i Tucuman i Argentina og nu er performance- og multikunstner. Han, der blandt andet er blevet undervist af Olafur Eliasson, bidrager også med et værk i et projekt på Spritgrunden i Aalborg.

Doug Aitken har været i Aarhus før i 2017. Her er vi omgivet af hans værk med videoer og spejle. Foto: Flemming Krogh
Doug Aitken har været i Aarhus før i 2017. Her er vi omgivet af hans værk med videoer og spejle. Foto: Flemming Krogh

Eliasson og Aitken

Kunstnerne kommer fra det meste af verden, og de fleste vil være ukendte for det brede publikum. Men to har besøgende på Aros muligvis stødt på før. Den ene er dansk-islændingen Olafur Eliasson, som vi alle kender, mest fra "Your rainbow panorama" på toppen af Aros.

Men også Doug Aitken er med. Det er ham med glashuset fra 2017, da Aarhus var Europæisk Kulturhovedstad. I glashuset var planter og hvide møbler, og man kunne gå løs på det og smadre møblerne med et baseballbat.

Aitkens værk på denne udstilling, "New Era" hiver publikum ind i en omfavnende videoinstallation med tre kanaler, tre projektioner og spejle, så man bliver bombarderet med indtryk fra alle sider. Martin Cooper, som i 1973 foretog verdens første opkald med mobiltelefon, medvirker. Ligesom mange af de andre værker skal det opleves, før man har den fulde forståelse.

Et lignende indtryk kan Hito Steyerls værk "The Tower" fra 2015, give. Det er en kombination af virkelige optagelser og ting, der er lagt ind i en tre kanals videoinstallation, hvor Saddam Husseins krigsførelse fra et moderne Babelstårn spiller en rolle.

Edward Burtynsky leverer flere værker i ét. Her mennesker og dyr i et hav af plastic. Flemming Krogh
Edward Burtynsky leverer flere værker i ét. Her mennesker og dyr i et hav af plastic. Flemming Krogh

Bordtennis

Gæsterne kan også spille bordtennis. Fem sorte borde med tilhørende orange bolde skal få os til at agere sammen - og måske bagefter tale om livet og verden i denne brydningstid.

Der er også en rødglødende jordklode af Mona Hatoum og en slags mentalt verdenskort, skabt af Qiu Zhijie, i udstillingen, der tager udgangspunkt i FN's 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, og Art 2030, som kurator Luise Faurschou står bag, har til formål at binde kunsten sammen med verdensmålene. Det er af den internationale kunstplatform "artnet" kaldt det mest ambitiøse kunstprojekt nogensinde.

- Vi håber, publikum med udstillingen vil drømme, diskutere og opdage muligheder for en bedre fremtid, siger Erlend G. Høyersten.

Måske står verden engang sådan tilbage. En benzintank, et værk af Allora & Calzadilla. Foto: Flemming Krogh
Måske står verden engang sådan tilbage. En benzintank, et værk af Allora & Calzadilla. Foto: Flemming Krogh
Luise Faurschou har brugt tre år på at skabe udstillingen sammen med Erlend G. Høyersten. Her er hun foran det mentale verdenskort. Foto: Flemming Krogh
Luise Faurschou har brugt tre år på at skabe udstillingen sammen med Erlend G. Høyersten. Her er hun foran det mentale verdenskort. Foto: Flemming Krogh
Jordkloden gløder. Mona Hatoums værk
Jordkloden gløder. Mona Hatoums værk "Hot Spot III" fra 2009. Foto: Flemming Krogh

Hvad gør vi med verden: En tankevækker på Aros

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce